شناسهٔ خبر: 69676 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

آیا بی‌حیایی، میراث ناملموس ماست؟!

رقص زنان ایرانی در جشنواره میراث ناملموس اصفهان+فیلم

رقص زنان ایرانی در جشنواره میراث ناملموس اصفهان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در صدر لیست میراث ناملموس اصفهان و ایران جای دارد، حیاست. پدیده‌ای که در عمق فرهنگ دینی و ملی ایرانیان جای داشته و دارد و شایسته نیست این‌گونه مورد تاخت‌وتاز قرار گیرد. بی‌حیایی فرسنگ‌ها از فرهنگ اسلامی و ایرانی فاصله دارد و جای بسی تأسف و تأثر است که این رقصیدن‌ها و بی‌عفتی‌ها به‌عنوان میراث ناملموس ما به میهمانان داخلی و خارجی معرفی شود.

به گزارش نماینده به نقل از رویش نیوز، آنچه در قسمتی از جشنواره «میراث ناملموس» رخ‌داده است را باید نمودی از بی‌حیایی و بی‌تفاوتی برخی مسئولین قلمداد نمود. البته طبق اطلاعات رویش نیوز، برخی مسئولین مربوطه بعد از اطلاع از این رخداد غیرفرهنگی و ضدفرهنگی، با اقدام مناسب از تکرار این عمل جلوگیری نموده‌اند، لیکن باید پرسید اساساً دعوت و برنامه‌ریزی برای اجرای چنین مراسماتی کجا و توسط چه کسانی انجام‌شده است. گفتنی‌است شهرداری اصفهان مسئولیت برگزاری این اجلاس و جشنواره را بر عهده داشته است.

در اولین فیلمی که مشاهده می‌کنید چند تن از دختران در حال یک بازی محلی اصفهانی هستند. در این رابطه باید خاطرنشان نمود، کسی با بازی بانوان مخالفتی ندارد، لیکن این بازی و تحرک زیاد در ملأعام و در مقابل انظار نامحرم جای سؤال دارد. اگر نیت برنامه ریزان و مجریان نشان دادن یک نوع بازی محلی بوده، چرا این بازی توسط مردان انجام نشود؟!

در فیلم دوم هم دو نفر از بانوان با لباس محلی خراسان حضور دارند، حرکات زننده و خارج از عرفی انجام می‌دهند که به‌هیچ‌عنوان رقص محلی یا دیگر عناوین توجیهی را برنمی‌تابد.

 البته گفتنی است با دقت نظری كه برخی مسئولین برگزاركننده جشنواره در دعوت گروه‌های نمایشی داخلی و خارجی، داشته‌اند، تعداد زیادی از این گروه‌ها كه رفتار و اعمال آن‌ها در شأن فرهنگی ایران و اسلام نبوده است از حضور در این جشنواره منع شده‌اند (یكی از دلایلی كه باعث شده تعداد میهمانان خارجی كاهش یابد همین مورد است) و از سوی دیگر جلوی اجرای برخی برنامه‌های گروه‌های داخلی نیز به دلیل رعایت نشدن شئونات فرهنگی و اسلامی گرفته‌شده است. این موارد نشان‌دهنده حساسیت برخی مسئولین برگزارکننده است، لیكن ای‌کاش این حساسیت جامع‌تر می‌بود تا شاهد چنین صحنه‌های زننده‌ای نباشیم.

با توجه به اینكه برگزاری «اجلاس میراث ناملموس» در برخی از شهرهای دیگر كشورمان هم محتمل است، لازم است مسئولان فرهنگی به این پدیده با حساسیت ویژه بنگرند تا از تكرار اتفاقات ضد فرهنگی جلوگیری شود.

 

سایت نماینده از انتشار فیلم‌ها اکراه دارد، لذا این صحنه ها را  به‌صورت غیر شفاف در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرد.

 

 

 

 

 

 

درحال بارگزاری...

دریافت فایل رقص زنان ایرانی در جشنواره میراث ناملموس اصفهان با حجم
2 MB
درحال بارگزاری...

دریافت فایل رقص زنان ایرانی در جشنواره میراث ناملموس اصفهان با حجم
5 MB

نظرات مخاطبان 8 4

  • ۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۲۲:۳۸رزی 0 1

    به قول مرحوم کافی :
    درزمانی که هنرمند به رقاص گویند 
    خاک عالم به سر مردم صاحب هنر است .
                                
  • ۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۰۹:۵۵هدیه 0 1

    خدا عاقبت ما رو به خیر کنه . چشم وزیر ارشاد روشن
                                
  • ۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۲۰:۲۰fat=rhad 2 0

    انسانها را خدا صاحب اختیار آفرید به کسی چه کس دیگه چیکار میکنه ؟ همه باید عین هم فکر کنن ؟ 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۲۱:۴۶مونا 0 0

    خیلی جالبه این همه زحمت اجلاس و جشنواره رو نادید گرفتین چسبیدین به این چند دقیقه رقص دو نفر آدم که بدون اجازه دست به یه ندونم کاری ردن!!!!! خیلی باحالاین بابا 
                                

نظر شما