شناسهٔ خبر: 69620 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتقاد آل‌اسحاق از برنامه‌های توسعه‌ای دولت/ تمرکز بر بودجه به جای برنامه ششم

آل اسحاق/1 رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تاکید کرد: به نظر می‌رسد دولت باید به جای تمرکز بر تدوین برنامه ششم توسعه، دقت نظر بیشتری بر تهیه قوانین بودجه سنواتی و برنامه‌های اقتصادی کوتاه‌مدت داشته باشد.

به گزارش نماینده، یحیی آل‌اسحاق در گفتگو با مهر با انتقاد از نبود نظارت و انضباط لازم بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای گفت: با توجه به عملکرد برنامه‌های توسعه‌ای گذشته از جمله ۵ برنامه توسعه قبل انقلاب و ۵ برنامه توسعه پس از انقلاب، سوالی که به ذهن متبادر می شود آن است که مجموعه اهدافی که در قالب این برنامه های توسعه ای برای کشور هدفگذاری شده است، تاکنون چقدر محقق شده و و سیاستهایی که در برنامه ها مورد تاکید دولتها واقع شده است، تا چه اندازه برای آنها بار تعهدی داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: آنچه که از شیوه عملکرد برنامه های توسعه ای در سالهای گذشته استنباط می شود آن است که دورنما و جهت گیری برای این برنامه ها اگرچه محقق شده ولی متاسفانه تاثیر کارکردی مناسبی را بر اقتصاد کشور نداشته است، اگرچه با توجه به تمام این انتقادها، نمی توان داشتن برنامه توسعه برای کشور را نفی کرد و گفت که کشور بدون برنامه اداره شود، اما برنامه باید با واقعیت ها تطبیق داشته باشد.

وی تصریح کرد: اوضاع جهانی و منطقه‌ای اقتصادهای دنیا، چند سالی است که اوضاع متلاطمی دارد و نقاطی که طی سنوات اخیر، در ابتدای برنامه های توسعه ای در نظر گرفته شده، با آنچه که واقعیت اقتصاد داخلی و جهانی در پایان برنامه است، فاصله زیادی دارد. لذا به نظر می رسد اهمیت دادن به تدوین برنامه های توسعه ای چندان در شرایط فعلی کارساز نیست و بهتر است که دولت بیشترین تمرکز را بر روی تدوین دقیق و همراه با واقعیت برنامه های سالانه و کوتاه مدت و نیز بودجه های سنواتی داشته باشد.

آل اسحاق با بیان اینکه برنامه های توسعه ای طی سالهای گذشته تنها به عنوان یک چراغ راه عمل کرده اند، گفت: مجموعه سیاستگذاری ها، فرآیندها و عملیات اجرای برنامه های توسعه ای، چندان به واقعیت نزدیک نبوده و به نظر می رسد که در قالب برنامه های یکساله بهتر می توان به اقتضائات روز ایران و دنیا توجه کرد.

وی با تحلیل برنامه پنجم توسعه خاطرنشان کرد: تنها بخشی از برنامه پنجم توسعه به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافت، این در حالی است که در حوزه‌های عمرانی، پس انداز، سرمایه گذاری و واگذاری ها، اهداف برنامه با واقعیت ها فاصله بسیاری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: نکته مهم این است که با توجه به اهداف کلی که در ابتدای برنامه مطرح شده و اینکه بخش خصوصی باید در طول این برنامه به توانمندی لازم می رسید، به نظر می رسد که اهداف بیان شده با بندهای تحقق یافته فاصله معناداری دارد.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت هرچه دقیق تر بر اجرای برنامه های توسعه ای خاطرنشان کرد: متاسفانه در ۵ برنامه گذشته، هیچ دستگاه یا سازمانی، نظارت لازم و کافی را بر صحت اجرای برنامه های توسعه ای نداشته است و الزام و انضباطی هم برای اجرا وجود نداشته که بهتر است دولت به این نکته توجه کند.

 

نظر شما