شناسهٔ خبر: 69166 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

قیمت بلیط قطار طی ۱۰ ماه گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته

بلیت قطار از ۱۱ مهر ۹۳ قیمت بلیت قطار در تمام مسیرها ۲۰ درصد دیگر گران شد تا مسافران شاهد افزایش ۶۰ درصدی بهای سفرهایشان طی ده ماه گذشته باشند. افزایش قیمتی که به گفته‌ی مردم و خود مسئولان، هیچ‌گونه ارتقاء کیفیت خدمات را در بر نداشته است.

نماینده؛ ریحانه سادات یاسینی/ قیمت بلیت قطار از پاییز ۹۲ طی ۴ فاز افزایش یافته؛ افزایشی که در بعضی مواقع با انکار مسئولان و شرکت‌های مسافربری همراه بوده است. اولین بار در آذر ۹۲ به علت تورم ۲۰ درصد به قیمت بلیت تمام مسیرها افزوده شد. پس از آن در اردیبهشت سال ۹۳ در صورتی که بلیت‌های نوروزی با ۳۰ درصد افزایش قیمت به فروش رفته بودند، مدیران رجاء اعلام کردند هیچ‌گونه افزایشی وجود نداشته و قیمت‌ها تنها شناورسازی شده است. در مرداد ماه امسال نیز شرکت راه‌آهن ۵ تا ۱۰ درصد به بلیت‌های مسیرهای مختلف تحت عنوان بهای خدمات ایستگاهی اضافه کرد.

۸۰ هزار نفر
در روز از قطار استفاده می کنند
طبق گفته معاون مسافری راه‌آهن نزدیک به ۸۰ هزار مسافر در روز از این ناوگان استفاده می‌کنند، اگر هر یک ۵ هزار تومان اضافه بر قیمت اصلی برای خدمات ایستگاهی پرداخت کنند رقمی معادل ۴۰۰ میلیون در روز خواهد شد که در آخر سال به حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای شرکت دولتی راه‌آهن می‌رسد. این افزایش قیمت با مخالفت و اعتراض شرکت‌های خصوصی مواجه شد چراکه بدون هیچ سودی برای آنها تنها سبب نارضایتی مسافرانش شد. این اعتراض تا آنجا پیش رفت که موسوی‌نژاد، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و خدمات وابسته طی نامه‌ای رسمی به مدیرعامل راه‌آهن خواستار جلوگیری از اقدامات خلاف قانون شد. در بخشی از این نامه آمده است: «هرگونه افزایش در قیمت بلیت مسافری منحصرا باید در حساب شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی منظور گردد.» پس از این، شرکت‌های خصوصی اعلام کردند بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی هزینه‌های آنها با درآمدشان همخوانی ندارد و طی درخواست‌های رسمی از راه‌آهن خواستار افزایش قانونی بهای بلیت، این‌بار به نفع بخش خصوصی شدند.

عبداللهی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی هفته گذشته در مصاحبه با بخش خبری رادیو ایران افزایش ۲۰۰ درصدی بهای بلیت طی دو سال گذشته را رد کرد: «از ۹۲/۹/۳۰ تا ۹۳/۷/۱۰ هیچ بلیطی افزایش پیدا نکرده. فقط چهار، پنج هزار تومان طبق قانون برای خدمات ایستگاهی بوده. راه‌آهن تازه با ما موافقت کرده که قیمت افزایش پیدا کند. بخش خصوصی باید بتواند با پول بلیت هزینه بهره‌برداری، تعمیرات و نوسازی را دربیاورد. در گذشته دولت یارانه می‌داد اما از وقتی واگذار شده یارانه را قطع کرده. حالا هم یا دولت باید یارانه دهد یا قیمت بلیت بالا می‌رود. ما هم راغب به بالا بردن بلیت نیستیم ولی با این پولی هم که می‌گیریم نمی‌توانیم وضع موجود را حفظ کنیم. هیچکدام از این افزایش قیمت‌ها به عددی که ما پیشنهاد کردیم که بتواند وضع موجود را حفظ کند، نرسیده.» سرانجام پس از جنجال‌های بسیار بین دولت و بخش خصوصی، از ۱۱ مهر ۹۳ قیمت بلیت تمام مسیرها ۲۰ درصد دیگر گران شد تا مسافران شاهد افزایش ۶۰ درصدی بهای سفرهایشان طی ده ماه گذشته باشند. افزایش قیمتی که به گفته‌ی مردم و خود مسئولان، هیچ‌گونه ارتقاء کیفیت خدمات را در بر نداشته است.

نام مسیرنوع قطارقیمت بلیت در پاییز ۹۲قیمت بلیت در نوروز ۹۳قیمت بلیت در تابستان ۹۳قیمت بلیت در پاییز ۹۳
تهران - بندرعباسلوکس ۶ نفره۳۳۰۰۰۴۲۸۰۰۴۶۸۰۰۶۰۰۰۰
تهران - تبریزسبز۳۰۰۰۰۳۴۲۰۰۴۰۵۰۰۴۷۵۰۰
تهران - شیرازپلور سبز۴۰۰۰۰۵۱۲۰۰۵۵۲۰۰۷۰۰۰۰
تهران - مشهدپردیس۳۴۷۵۰۴۷۱۰۰۵۷۵۰۰۷۲۰۰۰

 

منبع: هفته‌نامه صدا

 

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۸-۲۳ ۱۵:۲۴morteza 0 0

    بر ذات این دزدهای همچون غده ی سرطانی لعنت!
                                

نظر شما