شناسهٔ خبر: 68894 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

غفوری‌فرد خبر داد

تشکیل "اتحادیه احزاب اسلامی جهان" توسط ایران/ برگزاری نخستین نشست ۲ ماه آینده در تهران

غفوری فرد عضو کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا از تشکیل اتحادیه احزاب اسلامی جهان خبر داد و گفت: نخستین نشست عمومی احزاب اسلامی جهان تا ۲ ماه آینده در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش نماینده، حسن غفوری‌فرد عضو کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: در سال ۱۳۷۹ که ما در ایران خانه احزاب را تأسیس کردیم، در آسیا سازمانی با عنوان کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی(آی کپ) تأسیس شد و بنده از جلسه ابتدایی که در کشور فلیپین برگزار شد، حضور داشتم.

وی ادامه داد: بنده از ابتدا تاکنون عضو هیئت اجرایی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی هستم و این اجلاس هر دو سال یک بار تشکیل می‌شود و در فاصله‌ای که کنفرانس برگزار نمی‌شود، همایشی در مورد مسائل مختلف آسیا در حوزه اقتصاد یا محیط زیست برگزار می‌شود. همچنین هر ۶ ماه یک بار نیز جلسه هیئت اجرایی این کنفرانس برگزار می‌شود.

عضو کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا افزود: این اتحادیه برنامه‌های مفصلی را دنبال می‌کند و اتحادیه احزاب سیاسی آسیا سازمان بین‌المجالس آسیایی را پایه‌گذاری کرده و برنامه‌هایی را مدنظر دارد که به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل متحد شناخته شده و شرکت کند.

غفوری‌فرد با بیان اینکه شبیه اتحادیه احزاب سیاسی آسیا در آفریقا و آمریکای‌جنوبی تأسیس شده است، افزود: ما با همه این‌ اتحادیه‌ها رایزنی می‌کنیم تا ترکیبی از این اتحادیه‌ها به صورت مجمع یا تشکلی از سه قاره آفریقا، آسیا و آمریکای‌جنوبی تشکیل شود.

وی ادامه داد: بنده به همراه هیئتی از حزب مؤتلفه اسلامی از ۲۶ تا ۳۱ شهریور در هشتمین مجمع عمومی اتحادیه احزاب سیاسی که هم اینک ۳۰۰ حزب در آسیا عضو آن شده‌اند، شرکت کردیم و پیشنهاد دادم در قطعنامه کلی این مجمع، دستیابی و بهره‌وری از فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز به عنوان حق همه کشورهای آسیایی و حق غنی‌سازی اورانیوم گنجانده شود که در این قطعنامه تصویب شد.

عضو کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا با اشاره به برنامه حزب مؤتلفه برای تشکیل اتحادیه احزاب اسلامی جهان، گفت: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که به دعوت حزب مؤتلفه اسلامی، اتحادیه احزاب اسلامی جهان را تشکیل دهیم و یک یا دو ماه آینده اجلاس عمومی این اتحادیه در تهران برگزار خواهد شد.

غفوری‌فرد ادامه داد: ما با مجمع تقریب مذاهب اسلامی رایزنی کرده‌ایم تا آنها از احزاب اسلامی به عنوان تأثیرگذاران در کشورهای اسلامی در جلسه آینده خود دعوت کنند و آنها با پیشنهاد ما موافقت کردند.

وی در پایان یادآور شد: در اجلاس آینده مجمع تقریب مذاهب اسلامی، ما نخستین نشست عمومی احزاب اسلامی جهان را برگزار خواهیم کرد.

نظر شما