شناسهٔ خبر: 68808 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

۹۵ درصد هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می شود

دندانپزشکی رییس دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران با انتقاد از عملکرد بیمه ها در کشور گفت:۹۵ درصد از هزینه های دندانپزشکی از جیب مردم پرداخت می شود و متاسفانه بیمه ها حمایتی از خدمات دندانپزشکی و به خصوص ارتودنسی نمی کنند.

به گزارش  نماینده به نقل از ایرنا، دکتر محمد صادق آخوندی در حاشیه برگزاری دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنسی ایران که در هتل المپیک برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ تعرفه ای یکسان برای دندانپزشکان تعیین نشده است و بهتر است نمایندگانی از انجمن ها دندان پزشکی ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی کشور برای تعیین تعرفه در نظر گرفته شود.

آخوندی ادامه داد: برای رفع مشکلات بیمه و تعیین تعرفه ها راه زیادی در پیش است و زمان و برنامه ریزی دقیق را می طلبد.

به گفته وی بیمه های پایه و تکمیلی به خدمات ارتودنسی به عنوان خدماتی لوکس که صرفا جنبه زیبایی دارند، می نگرند و این در حالی است که تاخیر در درمان ارتودنسی سبب افزایش پوسیدگی دندان ها و تحلیل استخوان فک می شود.

وی همچنین اضافه کرد:یکی از دلایل افزایش قیمت هزینه های درمان ارتودنسی، طولانی بودن مدت درمان است که از 2 سال بیشتر طول می کشد.

آخوندی یادآور شد:اکثر وسایل و تجهیزات دندان پزشکی وارداتی است و همین شرایط باعث شده است که هزینه های ارتودنسی بیش از قدرت و توان مردم باشد.

رییس دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران افزود:هزینه های درمانی ارتودنسی در کشور برحسب دولتی و خصوصی بودن مراکز متغیر است و به تعداد جلساتی دارد که فرد برای درمان به مراکز مراجعه می کند.

*** تعداد دانشکده های دندانپزشکی از سال ۸۴ تا ۹۲ از ۱۸ به ۶۶ مورد رسیده است

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر دانشکده های دندانپزشکی افزایش یافته است اظهار کرد: دانشکده دندانپزشکی بدون توجه به نیاز جامعه و کار کارشناسی از رشد بی رویه برخودارشده بطوری که در سال 84 در کشور 18 دانشکده دندانپزشکی وجود داشت که این تعداد در سال 92 به 66 مورد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد:برخی اشخاص به صورت خصوصی و نهادهای غیر خصوصی در زمینه آموزش ارتودنسی به فعالیت مشغولند که باید آموزش ارتودنسی بر اساس کوریکولوم وزارت بهداشت و زیر نظر این وزارتخانه باشد.

آخوندی گفت:درمان ارتودنسی باید توسط متخصصان این رشته صورت گیرد تا نتیجه درمان آن اثر بخش باشد

همچنین در این مراسم دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین المللی ارتودنتیست ها ایران گفت:در این کنگره، چهره های مطرح بین المللی این حوزه از کشورهای مختلف شامل امریکا، استرالیا، اسپانیا، هلند، ایتالیا، لبنان، هندوستان و ترکیه حضور دارند.

دکتر الهیار گرامی افزود:در این کنگره 80 مقاله علمی در حوزه ارتودنسی ارایه می شود .

به گفته وی از ویژگی این کنگره ارایه جراحی های و ژروتزهای دندانی از دانشگاه های معتبر سراسر جهان در جهت ارتقا هر چه بیشتر بار علمی است.

وی اضافه کرد:علم ارتودنسی ایران همگام با کشورهای پیشرفته جهان است و متخصصان ایرانی از پتانسیل بالایی برخوردار هستند.

دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن ارتودنتیست های ایران 9 تا 11 مهر ماه با هدف به روزرسانی دانش و ارتقای سطح علمی دندانپزشکان در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

نظر شما