شناسهٔ خبر: 68802 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

مبتلایان به سنگ کلیه در ایران کلسیم بیشتری مصرف کنند

کلیه رییس انجمن اورولوژی ایران گفت:نتایج تحقیق صورت گرفته در مورد عوامل سنگ ساز کلیه در بین ایرانی ها نشان می دهد که عامل اصلی این بیماری میزان زیاد اگزالات در ادرار است بنابراین افراد دارای کلیه های سنگ ساز باید به میزان بیشتری کلسیم مصرف کنند تا اگزالات موجود در ادرار را دفع کند.

به گزارش نماینده، دکتر عباس نصیری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه نتایج این تحقیق الگوی پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه در ایران را تغییر داده است، افزود: این درحالی است که در سایر کشورها به ویژه کشورهای غربی وضعیت کاملا متفاوت است و بیماران بیشتر کلسیم در ادرار دارند بنابراین پزشکان به آنها توصیه می کنند مواد دارای کلسیم مانند پنیر و شیر نخورند.

وی ادامه داد:دراین تحقیق به این نتیجه رسیدیم که اگزالات ادرار در بیماران مبتلا به سنگ کلیه در ایران زیاد است و لازم است بیماران تشویق به مصرف پنیر و شیر شوند تا نه تنها از پوکی استخوان پیشگیری بلکه مانع از تشکیل سنگ در کلیه آنها شود.

نصیری با توضیح اینکه علت تشکیل سنگ کلیه ازدیاد اگزالات یا ازدیاد کلسیم در ادرار است، افزود: در ایران بیشترین علت تشکیل سنگ کلیه ازدیاد اگزالات است در حالی که در کشورهای غربی علت ازدیاد کلسیم است.

نصیری گفت: ازدیاد کلسیم در ادرار ساکنان کشورهای غربی می تواند به علت مسایل ژنتیکی، موقعیت جغرافیایی یا رژیم غذایی باشد اما در ایران به دلیل تمایل به رژیم گیاهی، میزان اگزالات بیشتر است.

وی ادامه داد: به همین دلیل بیماران کشور ما باید کلسیم مصرف کند تا در روده با اگزالات ترکیب شود و مانع از جذب آن در بدن شود بنابراین در ایران نباید هرگز محدودیت مصرف مواد کلسیمی مانند مواد لبنی به بیماران توصیه شود.

رییس انجمن اورولوژی ایران تاکید کرد: تجویز منع مصرف لبنیات از طرف پزشکان برای بیماران دارای کلیه سنگ ساز یک باور غلط است که ریشه آن مطالعه کتاب های ترجمه شده آمریکایی و اروپایی است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته در آن کشورها نگارش شده است.

نصیری گفت:مسایل ژنتیکی در کشور ما متفاوت با کشورهای اروپایی است بنابراین توصیه های پزشکی در ایران نباید بر مبنای دانش برگرفته از کتاب های ترجمه شده خارجی باشد بلکه باید بر مبنای تحقیقات بومی ارایه شود.

نظر شما