شناسهٔ خبر: 68749 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

در حاشیه کمپین ۱+۵ فیلمساز ایرانی برای هر توافق هسته ای؛

محتوای پشت صحنه کمپین «نه به عدم توافق هسته‌ای»چیست؟ / تکذیب مجیدی و روایتش از تماس ظریف

کمپین حمایت از توافق هسته ای/1*

به گزارش نماینده، روزگذشته خبری در شبکه‎های مجازی از جمله توئیتر و فیسبوک منتشر شد مبنی بر اینکه ۶ فیملساز ایرانی یعنی مجید مجیدی، محمدمهدی عسگرپور، سیدرضا میرکریمی، رخشان بنی اعتماد، عباس کیارستمی و اصغر فرهادی در کمپینی حمایت خود را از "توافق هسته ای در هر شرایطی" اعلام کرده اند.

این کمپین بی نام و نشان که یک سایت اینترنتی نیز آن را پوشش می‌دهد، برای امضا شدن توافق با ۱+۵ تحت هر شرایطی دولتمردان را تحت فشار قرار داده است.

در سایت اینترنتی وابسته به این کمپین تعابیر خفت باری دیده می‌شود که نه تنها اهداف آمریکایی‌ها را محقق بلکه صهیونیست ها را نیز راضی خواهد کرد.

در این کمپین آمده است: کارگردانان ایرانی این کمپین را به راه اندخته اند، تا دیپلمات‌ها را در مسئله هسته ای حمایت کنند و بگویند که تحریم به مردم عادی ایران ضربه می زند نه به برنامه هسته ای ایران.

همچنین تاکید شده است که تا پایان سال (میلادی) باید بحران نهفته‌ای که همه ما (ایرانی‌ها) را تحت تاثیر قرار داده است، حل شود.
 

کمپین حمایت از توافق هسته ای


همچنین در جدولی که در این کمپین منتشر شده موارد عجیبی آمده است که ترجمه آنها را در ذیل می بینید:
 

 

توافق احتمالی
(مورد تقاضای این کمپین)

حالت بدون توافق
(حالت فعلی)

بازرسی روزانه

بله

نه

سانتریفیوژهای بیشتر

نه

بله

مراکز غنی سازی جدید

نه

بله

سطح غنی‌سازی فراتر از 5 درصد

نه

بله

ذخیره اورانیوم غنی شده

نه

بله

تولید پلاتینیوم

نه

ممکن

توانایی هسته ای (دانش اتمی)

نه

ممکن

 

کمپین حمایت از توافق هسته ای


بر طبق این جدول، امضا کنندگان اعلام کرده اند توافقی را قبول دارند که در آن بازرسی روزانه (بدون مشخص کردن نظامی یا غیرنظامی بودن اماکن) صورت پذیرد، سانتریفیوژهای ایران بیشتر نشود، مراکز غنی سازی جدید تأسیس نگردد، سطح غنی سازی از 5 درصد فراتر نرود، ایران ذخیره اورانیوم غنی شده نداشته و تولید پلاتینیوم نکند و از همه مهمتر توانایی هسته ای که همان دانش اتمی بومی شده در ایران است را واگذار کند و آن را از بین ببرد.

مجیدمجیدی:
هدف همه ما حفظ منافع ملی در مذاکرات هسته‌ای است/ تکذیب ایجاد کمپین با شعار خاص

به گزارش جهان، همان طور که انتظار می‌رفت، سینماگرانی که ادعا شده این کمپین را به راه انداخته‌اند، حضور خود در اینمتن ننگین را تکذیب کردند.

مجید مجیدی در گفت و گو با مهر با تاکید بر اینکه از این حرکت هنرمندان سوءتعبیر شده است، بیان کرد: چند روز پیش از سوی آقای جواد ظریف وزیر امور خارجه با ما تماسی گرفته و خواسته شد که عده‌ای از هنرمندان که وجهه بین‌المللی دارند در مسیر مذاکرات هسته‌ای و برای احقاق حقوق حقه مردم ایران، دولت را یاری رسانند.

وی ادامه داد: به همین منظور پوستری از سوی وزارتخانه آماده شد که ما نیز آن را تایید کردیم و موکدا تشکیل یک کمپین را رد می‌کنم.

کارگردان «بید مجنون» افزود: این مذاکرات از سوی دولت جمهوری اسلامی به منظور حل مشکل پرونده هسته‌ای انجام می‌گیرد و تاکید همه ارکان نظام بر این است که با حفظ شأن و حقوق مردم باشد و همه هنرمندان از جمله ما ۶ نفری که حمایت خود را از مذاکرات اعلام کردیم، حرفمان جز حفظ عزت نظام و مردم ایران نیست. (متن کامل سخنان مجیدی)

در همین راستا، فارس هم به نقل از محمدمهدی عسگرپور در این باره نوشته است: هدف از کمپین اخیری که ۶ فیلم‌ساز خواستار رسیدن به توافق هسته‌ای شدند؛ این کمپین با هماهنگی دستگاه‌های دیپلماسی کشور و برای دفاع از حقوق شناخته شده هسته‌ای کشورمان تنظیم شده است تا از ظرفیت چهره‌های موفق سینمای ایران در خارج از کشور در جهت تقویت دیپلماسی عمومی استفاده شود.

او در پاسخ به اینکه جمله‌ای در بیانیه آمده که برخی‌ها را در داخل به مخالفت وا داشته است‌،جایی که گفته شده «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، پاسخ داد: اولا جدا کردن و درشت کردن یک جمله از متنی که در آن شرایطی نیز برای مذاکره ذکر شده است کار صحیحی نیست. چون این‌ها با هم معنا می‌دهند. دوما از متن انگلیسی بیانیه و ترکیب امضا کنندگان کاملا مشخص است که این نامه خطاب به طرف غربی‌ نوشته شده است و هدف آن آشنا کردن افکار عمومی جهانی با مسئولیت خطیری است که به عهده طرف‌های مذاکره کننده غربی است و همچنان معتقدیم هر توافقی با ایران برای غربی‌ها بهتر از عدم توافق است. بدیهی است اگر می‌خواستیم پیامی برای داخل داشته باشیم‌، متن را فارسی منتشر می‌کردیم و از بزرگان دیگری از سینما می‌خواستیم ما را همراهی کنند.

آیا وزارت خارجه به دنبال راضی کردن رژیم صهیونیستی است؟

نکات بسیار مبهمی در این کمپین ننگین وجود دارد اما نکته بسیار عجیب این است که آقای مجیدی در مصاحبه خود تاکید کرده، این پوستر از سوی وزارت خارجه برای آنها فرستاده شده است!

سؤالی که به ذهن هر فردی می رسد این است؛ آیا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، بانی کمپینی شده که منافع مردم را کاملا نادیده گرفته و منافع صهیونیست ها را تأمین می‌کند؟

در حالی مجیدی از تماس ظریف برای دعوت هنرمندان به حمایت از توافق هسته ای خبر می دهد که سال گذشته محمود سریع القلم که به روایت رسانه های حامی دولت مشاور رئیس جمهور است، در اظهاراتی گفته بود: خیلی طبیعی است که من غریزی، احساسی و پوپولیستی تربیت بشوم. صدا و سیما هم که چقدر به این جریان کمک می کند، می رود از یک لبو فروش می پرسد نظر شما درباره برنامه هسته ای چیست؟، این خیلی اثر می گذارد. یا یک راننده تاکسی که از ۵ صبح تا ۱۲ شب باید در این خیابان ها بدود تا هزینه ۳ بچه دانشجویش را درآورد، سر چهارراه از او می پرسند که نظر شما درباره برنامه هسته ای و مذاکرات ژنو چیست؟ او چه دانشی دارد که یک واکنش منطقی به این سوال بدهد.

 

 

منبع: جهان نیوز

نظرات مخاطبان 0 2

  • ۱۳۹۳-۰۷-۱۲ ۰۰:۵۵عرب سرخي 0 3

    حضرت امام خميني "رحمت الله"  چند مشخصه مهم را براي كساني كه جهت مذاكره با دشمنان انتخاب ميشوند ذكر مي كنند،از جمله :1-شجاع بوده و شهامت داشته باشند. 2-به مسئوليتي كه بر عهده اشان گذاشته شده و به نظام جمهوري اسلامي عميقآ ايمان داشته باشند.....مقام معظم رهبري نيز فرمودند:من به تيم مذاكره كننده اطمينان دارم....حال به نظر مي رسد تيم مذاكره كننده بر اين حسن ظن رهبري نظام شاكر بود و از هرگونه رفتاري كه موجب شائبه ميگردد به شدت پرهيز نمايند...
                                
  • ۱۳۹۳-۰۷-۱۵ ۰۹:۳۲محمد 0 0

    در پاسخ به جناب هموطن!!
    نظر خودتا بگو و کاری به بقیه نداشته باش!
    این «بسیاری از مردم»!!!!! را از کدوم مرجع و مرکز آمری به دست آوردی؟؟!!
                                

نظر شما