شناسهٔ خبر: 68586 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

امیر پوردستان:

گروه‌های تروریستی هیچ تهدیدی نیستند/ مقابل هر تهدیدی سلاح و تجهیزات مخصوص آن‌را به‌کار می بریم

امیر پوردستان "نیروی زمینی ارتش نیز در مناطق مرزی غرب کشور و جنوب حضور دارد و تمامی تهدیدات را رصد می کند و اجازه هیچ گونه تعرضی را به دشمن نخواهد داد".

به گزارش نماینده به نقل از مهر، در همان روزهای نخست جنگ با لباس مقدس رزم به همراهی مردم و کارکنان لشکر ۹۲ زرهی خوزستان که در آن زمان از یگان‌های سازمان یافته ارتش و نيروهاي مسلح به شمار می‌رفت با سلاح های M۱ و دیگر سلاح‌ها به مبارزه با دشمن می‌پرداخت.

امیر پوردستان، با پوشیدن لباس سربازي وطن به خیل عظیم رزمندگان پیوست و در دفاع از مرز و بوم ايران اسلامي نقشي را به مانند ديگر همرزمانش ايفا کرد و در ادامه نیز در امتحان ورودی دانشگاه افسری امام علی (ع) شرکت کرد و پس از قبولی در آزمون دانشگاه شرایط و شیوه زندگی خود را با لباس مقدس سربازي معاوضه کرد.

ورودش به ارتش همزمان با اوج حمله ناجوانمردانه رژیم بعثی عراق به مناطق مرزی بود كه به همراه ديگر دانشجويان پس از گذراندن دوره مقدماتي و آموزش نظامي به مناطق عملياتي اعزام مي‌شود. از همان ابتدا با جدیت و پشتکار راسخ از فرماندهی گروهان و گردان و تیپ شروع کرد و امروز به‌عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش در حال خدمت به وطن و کیان ایران اسلامی است.

در هفته دفاع مقدس و برای آگاهی از آخرین دستاوردها و برنامه‌ها آتی نیروی زمینی برای دفاع از مرزهای کشورمان به دفتر "امیر احمد رضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش رفتیم و گفتگویی را با وی در همین راستا انجام دادیم.

این گفتگو به شرح زیر است:

برخی می گویند در روزهای اول جنگ ارتش و بخصوص نیروی زمینی حضور کمرنگی را در دفاع مقدس داشته است. نظر شما در این خصوص چیست؟

ابتدا باید شرایط و موقعیت یگان‌ها را در روزهای اول جنگ ترسیم کنیم که این یگان‌ها از چه میزان توان رزمی و تجهیزات برخوردار بودند و دشمنی که به عنوان تجاوز گر حمله را آغاز کرده، نیتش چه بوده است.

رژیم بعثی عراق با ۱۲ لشکر و حجم وسیعی از تجهیزات و سلاح که عمدتا از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شد و می‌خواست چند روزه استان خوزستان و سپس تهران را فتح کند، چه شد که نتوانست و در بخشی از خاک خوزستان متوقف شد؟ اما می‌بینیم که یگان های ارتش مستقر در مناطق جنوب و غرب کشور با توانایی رزمی مثال زدنی و با توکل بر خدا و هدایت و رهبری معمار کبیر انقلاب توانستند چنان ضربه ای را در همان روزهای ابتدایی جنگ به دشمن تا بن دندان مسلح وارد نمایند که صدام پس از ۷ روز، درخواست آتش بس کرد.

 

*نیروی زمینی قبل از جنگ تمام تهدیدات را در منطقه رصد می‌کرد/ ماشین جنگی دشمن را متوقف کردیم

در واقع روزهای ابتدایی جنگ تحميلي روزهای موفقیت آمیزی برای ما بود چراکه دلاورمردان و رزمندگان نیروی زمینی ارتش با همان توان رزمی محدود و اندک نیروهای حاضر در مرزها با مقاومت و ایستادگی هدفمند خود ماشین جنگی دشمن را متوقف کردند.

این نشان می‌دهد نیروی زمینی ارتش حتی قبل از جنگ تمام تهدیدات را در منطقه رصد می کرد و خود را برای مقابله آماده کرده بود، بخوبی هم توانست در مقابل دشمن ایستادگی کند. اینکه اگر کسی این ادعا را دارد که نیروی زمینی بد یا ضعیف عمل کرد این ادعایی نابخردانه و واهی است و در این راستا مدارکی موجود است که نشان می‌دهد ارتش و نیروی زمینی به بهترین شکل ممکن عمل کردند و آمار شهدا و تاریخ شهادتشان گواه این مدعاست.

البته ناگفته نماند که باید به این نکته مهم اشاره داشت که هفته اول جنگ نیروی زمینی ارتش با تمام قدرت در مقابل هجوم وحشیانه دشمن ایستادگی کرد و ضربات مهلکی را بر بدنه دشمن وارد ساخت تا اینکه روز هفتم جنگ دشمن ندای آتش بس سر داد. حال باید پرسید که چرا دشمنی که قرار گذاشته بود چند روزه خوزستان و تهران را فتح کند، پشت دروازه خوزستان شنی تانک ها و تجهیزاتش فرو رفت و تا پایان جنگ نتوانست قد علم کند!؟ پس نیروهای مسلح کشور خصوصا نیروی زمینی ارتش با انسجام و آرایش نظامی توانسته‌اند دشمن را به آنچه که در اذهانش می‌گذشت ناکام گذارند.

نیروی زمینی ارتش از همان روزهای ابتدایی جنگ و تا پایان دفاع مقدس با خلق رشادت‌ها و دلیر مردی‌ها و حماسه‌های بی‌نظیر و انجام عمليات‌هاي بزرگ و كوچك نقش بسزایی را در پيروزي نهايي از خود  به یادگار گذاشته است.  

ارتش در ابتدای جنگ تحمیلی با چه مشکلاتی برای مبارزه با دشمن رو برو بود؟                              

نیروهای ما در مرزهای کشور حضور داشتند، در آن روزها یعنی قبل از شهریور ۵۹ یک سری درگیری‌هایی در مرز کشور بین پاسگاه های ژاندارمری با نیروهای مرزبانی عراق وجود داشت و این برخوردها تا اواخر تیر و مرداد همان سال ادامه داشت و نیروهای ارتش مستقر در مرزها به نیرو های ژاندارمری کمک می‌کردند.

با شروع جنگ، یگان‌هایی از لشکر ۹۲ زرهی خوزستان و گردان هایی از لشکر ۸۱ نیروی زمینی ارتش آمدند و در مرزهای غربی و جنوب غربی مستقر شدند، اما این استقرار در مرکز فقط لایه‌ا‌ی دفاعی بود و پشتیبانی و عقبه‌ای نداشت، به همین جهت بود که وقتی نیرو های عراقی تهاجم خود را شروع کردند؛ توانستند سد نیروهای مارا بشکنند و قسمتی از خاک کشور عزیزمان را اشغال کنند.

البته باید این شرایط را مورد بررسی قرار داد و آن این است که یک سری تحولاتی در ارتش بوجود آمده بود. اول اینکه سران خود فروخته‌اش تسلیم و بعضی از فرماندهان بازنشسته و امرای ارشد از سامانه فرماندهی کنار گذاشته شدند، دوم اینکه حضور بنی‌صدر و تدابیر نابخردانه و بعضا کار شکنی های تعمدانه‌اش و همچنین کاهش مدت خدمت سربازی و بومی قرار دادن کارکنان پایور که باید در محل زندگیشان خدمت کنند، موجب تضعیف یگان‌های ارتش شد و بدنبال این طرح های غلط موج وسیعی در کشور راه انداخته شد که همانا ارتش باید منحل شود، این یکی از بزرگترین طرح‌هایی بود که موجب تضعیف این نهاد مقدس شد. این موارد و دیگر موردها دست به دست هم داد که ارتش قابلیت‌های دفاعی خود را در مناطق مرزی که نیاز مبرمی به آن داشت از درون تهی شود که دشمن از فرصت استفاده کرده و توانست بخشی از خاک کشورمان را اشغال کند.

با همه این کم و کاستی‌ها ارتش در روزهای نخست جنگ تحمیلی با اراده‌اي قوي و با داشتن سربازان ولايت مدار كه با نفس قدسي حضرت امام(ره) جان گرفته بودند کارهای خیلی تاثيرگذار و بزرگي را از خود در مقابل دشمن بر جا گذاشتند كه در تاریخ ثبت شده است.

 

*وارد نبردهای ناهمتراز شده‌ایم/ رونمایی از جدیدترین نسل‌های تانک بومی ذوالفقار

وضعیت فعلی نیروی زمینی چگونه است و از جدیدترین دستاوردهای این نیرو بفرمایید.

نیروی زمینی ارتش یک نیروی انسان محور است و در جنگ‌های آینده این نیروی انسانی مومن و مخلص و کارآمد است که نتیجه جنگ را رقم خواهد زد، در حال حاضر نیروی زمینی ارتش برای دفاع از مرزهای کشور در آرمانی ترین شرایط خود قرار دارد.

نیروهای مسلح ما دارای نیروی انسانی خوبی هستند و تجهیزاتی که در اختیار دارند تماما بومی اند و همچنین تاکتیک‌های لازم برای مقابله را نیز در اختیار دارند. نیروی زمینی ارتش پس از دفاع مقدس به مانند دیگر نیروها به فعالیت‌های خودکفایی خود پرداخته و دستاوردهای نوین را طراحی و تولید کرده است که همگی براساس دکترین نظامی و تاکتیک‌های نوین نظامی و برای ورود به عرصه ناهمتراز تهيه و تولید شده است.

جنگ تحمیلی یک دانشگاه برای نیروهای مسلح بود و این جنگ برای ما درس‌های فراوانی را به همراه داشت که مهمترین آن خود اتکایی، اعتماد به نفس و ایستادن روی پای خود بود.

ما امروز وارد فضای تازه‌ای از تهدیدات شده‌ایم و با چهره جدیدی از این تهدیدات مواجه هستیم و این تهدیدات از نظر شکل و اندازه با گذشته متفاوت است و کارشناسان از آن به عنوان نبرد ناهمتراز یاد می کنند.

امروز ما شاهد دستاوردهای خوبی در نیروی زمینی ارتش هستيم که از مهمترین آنها می‌توان تانک بومی ذوالفقار را نام برد که این دستاورد به عنوان بدنه اصلی در نبرد زمینی اشاره کرد، در حال حاضر با ورژن‌های جدیدي از این تانک روبرو می‌شویم که به تسلیحات و سامانه های متناسب با تهدیدات مجهز شده است.

 

*توپ‌های جنگی سداد و هویزه و زاویه یاب ms۴B امسال تحویل یگان ها می‌شود

در سال های اخیر نیروی زمینی ارتش با اتکال مهندسین توانمند سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی توانسته است به دستاورد های جدیدی دست پیدا کند که در جنگ‌های آینده از آن بکارگیری خواهد کرد.

سلاح‌ها و موشک‌های ضد زره، توپ های بهینه شده ۲۳ میلی متری سداد، توپ ۱۵۵ میلی متری هویزه و دیگر تجهیزات که با دستان توانمند جهادگران نیروی زمینی ارتش تولید شده است را امسال در اختیار یگان‌های نیروی زمینی قرار داده‌ایم، همچنین زاویه یاب ms۴B که مخصوص خمپاره اندازهای ۸۱ میلی متر و ۱۲۰ میلی متر و راکت انداز ۱۰۷ میلی متر است نیز بهینه شده و این تجهیزات نیز در اختیار یگان های نیروی زمینی ارتش در آمده است.

یکی از یگان‌های تاثیرگذار در جنگ هشت ساله یگان زرهی نیروهای مسلح خصوصا در ابتدای جنگ یگان زرهی ارتش بوده‌ است. لطفا نقش تانک و ادوات زرهي در این یگان را در دوران دفاع مقدس تشریح فرمایید؟

نقش یگان‌های زرهی در تعیین سرنوشت جنگ‌ها به دلیل قدرت بالای آن و نسبت به تحرک سایر نیروها، بسیار حیاتی و قابل ملاحظه است. روزهای ابتدای جنگ تحمیلی با توجه به محدودیت‌های موجود از جمله کاهش مدت سربازی، غائله ضدانقلاب در برخی از مناطق و... یگان‌های زرهی لشکر ۹۲ زرهی و لشکر ۸۱ را در نبردی نابرابر با هجوم لشکرهای زرهی، مکانیزه و پیاده مجهز و تقویت شده عراق قرار داد. اگرچه متاسفانه در این نابرابری از برترین جوانان این کشور در دفاع جانانه به شهادت رسیدند و به تجهیزات زرهی ما صدمات زيادي وارد آمد، اما این مقاومت جانانه و شهادت شرافتمندانه موجب زمین گیر شدن دشمن شد.

                                                     

*نقش تعیین کننده تانک‌ها و تجهیزات زرهی در میدان نبرد/ رقابت تانک بومی ذوالفقار با پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان

هفت روز آغازین جنگ تحمیلی را باید سرنوشت‌ساز‌ترین روزهای دفاع مقدس دانست. وجود تانک و تجهيزات زرهي در کنار یگان پیاده موجب افزایش روحيه و دلگرمی رزمندگان می‌شود، چرا که یکی از گرانبها‌ترین جنگ افزار پیچیده زمینی میدان‌های نبرد است و تحرک و قدرت آتش و ضربه‌های خرد کننده آن می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای را در نبرد با دشمن داشته باشد.

به جهت اهمیت موضوع و داشتن تانک در نیروی زمینی ارتش که یکی از اصلی‌ترین جنگ افزارها در این یگان پیاده است، برابر تدابیر و فرمایشات فرمانده معظم کل قوا که باید "تانک بسازید" ما در نیروی زمینی ارتش با توجه به داشتن کارکنان خدوم و زحمتکش خصوصا در سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی این دستور معظم له را به فال نیک گرفتیم و به دنبال ساختن این سلاح قدرتمند و پيچيده رفته و امروز به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم ادعا کنیم که تانک ذوالفقار ایرانی صد در صد با توانمندی دستان پرتوان مهندسین نیروی زمینی ارتش ساخته و به تولید انبوه رسیده و در حال حاضر تانک ذوالفقار می‌تواند با تانک‌های پیشرفته جهان برابری کند.

وقتی بتوانیم این‌چنین تانکی را تولید کنیم مطمئن باشید با توجه به پیچیدگی که این سلاح در داخل خود دارد به راحتی می‌توانیم سلاح‌های دیگری را طراحی و تولید کنیم.

 

*مردم در جنگ ۸ ساله فولاد آب دیده شدند

دستاورهای دوران دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصولا جنگ برای هر کشوری مشکلات و نواقصی را برجای خواهد گذاشت، درحالی که جنگ تحمیلی طولانی‌ترین جنگ در قرن اخیر بوده است. جنگ فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد، گاهی شکست است و گاهی پیروزی. روزی که رژیم بعثی به کشور ما حمله‌ کرد خود را پیروز میدان نبرد می‌دانست ولی غافل از اینکه رزمندگان و جوانان برومند ایران اسلامی این خیال خام را به یأس و ناامیدی برای صدام تبدیل کردند.

ما در پایان جنگ حتی یک مشت خاک را نگذاشته‌ایم دشمن به کشورش ببرد و برای این کار با تمام وجود دفاع کردیم، ما تجربیات فراوانی را از جنگ با دشمن کسب کردیم و مردم ما در این مدت به مانند فولاد آبدیده شدند. روزهای دفاع مقدس را باید یک دانشگاه انسان ساز برزگ قلمداد کرد که حقا دانش آموختگان بزرگی را در خود پرورش‌ داد.

از دستاوردهای دیگر دوران دفاع مقدس‌ وجود با برکت شهدا، جانبازان و ایثارگران نیروهای مسلح ما هستند که در هیچ جای دنیا این‌چنین دستاوردی را نمي‌بينيم. از دیگر دستاوردهای مهم دوران دفاع مقدس، سازندگی و مهندسی است که پس از پایان یافتن جنگ تحمیلی با توجه به اینکه دشمنان شرق و غرب کشور ما را تحریم کردند ما با توكل به خدا  و داشتن جوانان با ايمان روی پای خود ایستادیم و از لحاظ علمی دستاوردهای خوبی را بدست آوردیم‌.

البته ناگفته نماند هم در دوران جنگ و هم پس از آن ما تحریم بودیم. خوشبختانه مردم ولایت مدار ما به پشتوانه رهبری فرزانه توانسته‌ است با اتحاد و همدلی تحریم‌ها را یکی پس از دیگری با صلابت و هوشیاری پشت سرگذاشته و مشت محکمی را بر دهان یاوه گویان استکبار جهانی بزند که تولید دستاوردهای جدید صنعتی و تجهیزات نظامی در کشور ـ خصوصا درسطح نیرو های مسلح ـ از برترین دستاوردها است.

 

*در بهترین مرز آمادگی قرار داریم/ مقابل هر تهدیدی سلاح و تجهیزات مخصوص آن‌را به‌کار می‌بریم

کمی در مورد آمادگی رزمی نیروی زمینی ارتش بگویید و در خصوص شرایط منطقه نیز برای خوانندگان مطالبی را عنوان فرمایید؟

نیروی زمینی ارتش امروز در بهترین شرایط آمادگی رزمی است، اصولا آمادگی رزمی یکی از مولفه‌های مهم و برجسته در سطح نیروهای مسلح است که اگر این نباشد آن را نباید یک نیروی نظامی تلقی کرد.

نیروی زمینی ارتش با داشتن نیروی انسانی پا در رکاب، تجهیزات نوین، یگان‌های توپخانه‌ای، یگان‌های پروازی، تکاور و... در حال حاضر در بهترین مرز آمادگی قرار دارد، این نیروی توانمند ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها آمادگی خود را نشان داده و گواه این مدعا قبل از دوران دفاع مقدس درگیری با گروهک‌ها بوده و بعد هم دوران ۸ سال جنگ تحمیلی و در حال حاضر نیز در دفاع از مرزهای میهن اسلامی خود را به اثبات رسانده است.

نیروی زمینی ارتش از همان آغازین روزهای دفاع مقدس با حضور قدرتمند خود در تمامی عملیات‌های جنگ تحمیلی چه در منطقه غرب و چه منطقه جنوب نشان داد که از آمادگی رزمی بالایی برخوردار است و از هیچ گونه تلاشی در این راستا فرو گذار نبوده است.

امروز نیز با در نظر گرفتن آموزش‌های نوین نظامی در سطح نیروی زمینی ارتش و به روز کردن تمامی جنگ افزارها با شرایط و تهدیدات جدید همگام هستیم و در مقابل هرنوع تهدیدی، سلاح و تجهیزات مخصوص آن را مورد استفاده قرار خواهیم داد.

یگان‌های نیروی زمینی ارتش با آمادگی کامل در مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مستقر هستند و مطمئن باشید کارکنان و سربازان نیروی زمینی ارتش تمامی تهدیدات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را رصد می کنند و چنانچه موردی را ملاحظه کنند در دم آن را خفه خواهند کرد.

نیروی زمینی ارتش با برگزاری رزمایش های بزرگ در مناطق وسیع از کشور در طول سال، آمادگی رزمی خود را دو چندان می‌کند. برگزاری رزمایش بیت المقدس و پرتاب موشک‌های نیروی زمینی ارتش در مناطق کاشان و اصفهان در خردادماه سال جاری بیانگر آمادگی رزمی کارکنان نیروی زمینی ارتش است و انشاالله دو رزمایش ملی در جنوب شرق و جنوب غرب کشور امسال انجام خواهد شد.

 

*تمام تهدیدات را رصد کرده و اجازه هیچ گونه تعرضی را نخواهیم داد/ گروه‌های تروریستی هیچ تهدیدی نیستند

وضعیت آمادگی جمهوری اسلامی با توجه به تهدیدات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای چگونه است؟

نیروهای مسلح ما در شرایط بسیار آرمانی قرار دارند و امروز به لطف خدا در تمامی مرزها نیروهای مسلح ما با اقتدار حضور دارند. نیروی زمینی ارتش نیز در مناطق مرزی غرب کشور و جنوب حضور دارد و تمامی تهدیدات را رصد می کند و اجازه هیچ گونه تعرضی را به دشمن نخواهد داد.

در مورد شرایط منطقه باید گفت که به لحاظ سوق الجیشی منطقه برای استکبار جهانی اهمیت خاصی را از گذشته داشته و این برای ما امری طبیعی به نظر می‌رسد. امروز در منطقه و برخی از کشورها گروهک‌های تکفیری و تروریستی حضور دارند که جنایات زیادی را مرتکب می‌شوند و شاید برای آن کشورها تهدید به حساب آید اما برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تهدیدی نیستند و اصلا ما اینها را جزو تهدیدات قلمداد نمی‌کنیم و حتی برای ما اهمیتی نخواهند داشت.

البته با آمادگی که نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دارند چنانچه این گروهک‌ها بخواهند تعرضی به خاک کشور ما داشته باشند تجاوزات آنها را در نطفه خفه خواهیم کرد. به ملت شهید پرور ایران اسلامی این اطمینان را می‌دهم که هیچ گونه تهدیدی وجود ندارد و به برکت خون شهدا مرزهای ما از امنیت و آرامش خاصی برخوردار است.

نظر شما