شناسهٔ خبر: 68523 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قشقاوی در جمع خبرنگاران:

بازگشایی سفارت انگلیس به معنای یکسان بودن مواضع سیاسی نیست/ صحبت با مقامات عالی انگلستان جزء خطوط قرمز نظام نیست

قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه گشایش سفارت‌ به معنای این نیست که مواضع سیاسی ما یکسان است، گفت: ۳۵۰ هزار ایرانی در انگلیس حضور دارند و نیاز به خدمات کنسولی دارند و ما به عنوان معاون کنسولی از بازگشایی سفارت‌خانه استقبال می‌کنیم.

به گزارش نماینده، حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم ترحیم والده آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی که امروز در مسجد ارک برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص اینکه موضع شما درباره اظهارات مداخله‌جویانه نخست‌وزیر انگلیس چیست؟، گفت: وزارت خارجه موضع خود را اعلام کرد و سخنگو در مورد این اظهارات مطالبی بیان کرد اما در اصل اینگونه اظهارات ناشایست ارتباطی با دیدارهای دیپلماتیک به طور مستقیم ندارد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در هفته دفاع مقدس قرار داریم و آن زمان هم چنین مسائلی وجود داشت، خاطرنشان کرد: در آن زمان چه نیروهای ما پیروز می‌شدند و چه شکست می‌خوردند مذاکرات لغو نمی شد و به طور مرتب هیأت‌های دیپلماتیک رفت و آمد می‌کردند و دیدار دیپلماتیک به معنای تأیید طرف مقابل نیست.

قشقاوی در ادامه تأکید کرد که گفت‌وگوی سطح عالی با مقامات انگلیس جزء خطوط قرمز نظام نیست و گفت: ضمن حفظ مواضع انتقادی صریح در مورد انگلیس این دیدارها را نقض‌کننده نمی‌دانیم.

معاون کنسولی وزارت امور خارجه با اشاره به مصوبه مجلس درباره سطح روابط دیپلماتیک با بریتانیا و اینکه این روابط از کارداری سفارت به بالاتر نیست، افزود: حتی بعد از حادثه سفارت انگلیس هم طرف مقابل قطع رابطه را اعلام نکرد.

وی با بیان اینکه تحلیل‌هایی که درباره روابط با انگلیس صورت می‌گیرد باید منطقی باشد، تصریح کرد: مسئله بازگشایی سفارت بین کاردارهای غیر مقیم وجود دارد و در مورد‌ آن بحث می‌شود اما گشایش سفارت‌خانه به معنای این نیست که مواضع سیاسی ما یکسان است و حتی به معنای فراموشی اقدامات سابق آنها نخواهد بود.

قشقاوی با اشاره به اینکه ۳۵۰ هزار ایرانی در انگلیس وجود دارد و این در حالی است که تنها یکصد انگلیسی در ایران حضور دارند، بیان داشت: به طور مسلم این تعداد ایرانی نیاز به خدمات کنسولی دارند و برای انجام دادن کارهای خود مانند اخذ شناسنامه و گذرنامه با گشایش سفارت می‌توان به این امور رسیدگی کرد و ما به عنوان معاون کنسولی از بازگشایی سفارتخانه استقبال می‌کنیم زیرا نمی‌توانیم در برابر امور ایرانیان مقیم بی تفاوت باشیم.

معاون کنسولی وزارت خارجه درباره آزادی دو تن از ایرانیان در یمن اظهار داشت: خوشبختانه در یکی دو هفته اخیر آزادی‌های خوبی از ایرانی‌ها در سوریه و یمن و در بخشی از کشورهای شرق آسیا داشته‌ایم که به دلایلی رسانه‌ای نشد و اطلاع‌رسانی کامل صورت خواهد گرفت.

قشقاوی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در بحث آزادی ایرانیان خارج از کشور موفق بوده است و تاکنون توانسته‌ایم حدود یک سوم زندانی‌ها را در طول هر سال آزاد کنیم.

 

نظر شما