شناسهٔ خبر: 68329 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

ابوترابی در صحن علنی مجلس؛

یاوه‌گویی کامرون ارزش پرداختن در جلسه مجلس را ندارد

ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض حمید رسایی در مورد محکومیت نکردن مواضع نخست وزیر انگلستان گفت: این سخنان ارزشی نداشت که بخواهم به یاوه گویی های این مقام انگلیس پاسخ دهم.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات بی اساس نخست وزیر انگلیس شعار مرگ بر انگلیس سردادند.

رسایی در تذکری شفاهی به هیات رئیسه مجلس خطاب به آقای ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت از موضع گیری نکردن وی در آغاز جلسه انتقاد کرد و گفت: ای کاش رئیس امروز جلسه آقای لاریجانی بود.

وی افزود: رئیس مجلس دیروز موضع گیری خوب و محکمی درباره توهین نخست وزیر بی ادب انگلیس کرد و اگر امروز بود حتما در این باره سخن می گفت.

نماینده مردم تهران گفت: رئیس جلسه مجلس باید به نمایندگی از نمایندگان در این زمینه صحبت می کرد.

رسایی با اشاره به دیدار رئیس جمهور با نخست وزیر انگلیس در نیویورک افزود: در پرتو سیاست های غلط خارجی بعد از ۳۵ سال رئیس جمهور به ملاقات نخست وزیر انگلیس رفت که امیدواریم بعد از سفر در این زمینه اطلاع رسانی شود.

وی گفت: متاسفانه دیوید کامرون بعد از چند ساعت از این دیدار توهین های مکرری به کشورمان کرد.

ابوترابی فرد در بین تذکر این نماینده، آن را با دستور علنی مجلس که رسیدگی به ادامه طرح اصلاح مالیات های مستقیم بود مرتبط ندانست و افزود: تذکر باید با دستور ارتباط داشته باشد.

نایب رئیس اول مجلس درباره اینکه در ابتدای جلسه علنی امروز اشاره ای به این موضوع نکرده است، گفت: آقای لاریجانی دیروز در فرمایش های خوب و متقن خود پاسخ دولت ورشکسته و در آستانه تجزیه داخلی انگلیس را داد و شکست های پی در پی این کشور در غزه، عراق و دنیای اسلام آنان را در تنگناهای جدی قرار داده است.

ابوترابی فرد افزود: آنان علت و اساس این شکست های خود را در امت اسلام و تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری می دانند از اینرو در جایی مانند مجمع عمومی سازمان ملل حرف های بی اساس خود را بیان می کنند.

وی گفت: این سخنان ارزشی نداشت که بخواهم به یاوه گویی های این مقام انگلیس پاسخ دهم.

با این سخنان نمایندگان مجلس شعار مرگ بر انگلیس دادند و نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: مجلس تنها نیست و این موضع آحاد ملت مسلمان، مردم آسیا و قاره بزرگ آفریقا و همه مسلمانانی است که در دوران استعمار انگلستان از ناحیه این دولت تهی از اخلاق و انسانیت رنج کشیده اند.

ابوترابی فرد ابراز امیدواری کرد: با پیروزی های پی در پی امت اسلام و مظلومان جهان شاهد انزوای هرچه بیشتر دولت خودکامه انگلستان باشیم.

عذرخواهی ابوترابی فرد از رسایی

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از به کار بردن واژه ای درباره نماینده مردم تهران عذرخواهی کرد.

در پی تذکر آقای رسایی که به گفته آقای ابوترابی فرد مناسب، اما خارج از دستور بود، نایب رئیس مجلس مانع از ادامه صحبت رسایی شد  که رسایی نیز با صدای بلند تذکر خود را ادامه داد و آقای ابوترابی فرد نیز گفت مجلس جای عربده کشی نیست.

این سخنان باعث شد تا رسایی دقایقی صحن مجلس را ترک کند.

لحظاتی پیش ابوترابی فرد به عنوان رئیس جلسه گفت: سخنان آقای رسایی درباره نخست وزیر انگلیس، خوب و به موقع بود اما از اینکه من واژه ای را درباره آقای رسایی به کار بردم که نباید به کار می بردم از این نماینده عذرخواهی می کنم.

وی تأکید کرد: اگر این واژه مستحق کسی بود، لایقش بنده هستم و لایق کسی همچون برادر عزیزم حجت الاسلام والمسلمین رسایی نیست، امیدوارم خداوند ما را از بکار بردن الفاظ این چنینی منع کند.

در همین لحظه رسایی دوباره به صحن علنی مجلس برگشت و خطاب به ابوترابی فرد گفت: امیدواریم خداوند برخی اوقات که ما به خود واگذار می شویم، ما را به خود واگذار نکند و آقای ابوترابی فرد نیز برادر دینی من است.

نایب رئیس مجلس نیز گفت: من کوچک شما هستم.

لایحه اصلاح قانون مالیات ها در دستور کار مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به ادامه لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم را در دستور کار قرار دادند.

انتخاب دو نفر از نمایندگان به عنوان ناظر در هیات واگذاری فعالیت ها و بنگاه های دولتی به بخش غیردولتی و انتخاب دو نفر دیگر برای عضویت در کمیسیون صدور پروانه متقاضیان و نظارت بر فعالیت گروه ها از دیگر دستورات جلسه علنی امروز است.

همچنین قرار است در این جلسه لایحه نحوه اجرای محکومیت های مالی، طرح اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، طرح نجات و احیای دریاچه ها و تالاب های کشور، لایحه اجازه مشارکت ایران در افزایش سرمایه خود در بانک توسعه اسلامی، طرح حمایت از صنعت برق کشور و گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره چگونگی اجرای مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه ها بررسی شود.

بررسی وضع اقتصادی و ارز  در جلسه غیر علنی مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیر علنی آغاز کردند.

 در این جلسه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی درباره وضع اقتصادی به ویژه وضعیت ارز به نمایندگان ارائه می کند.

کمیسیون سیاست خارجی  اظهارات کامرون را بررسی کند

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست تا پیگیر اظهارات نخست وزیر انگلیس در سازمان ملل علیه ایران شود.

پورابراهیمی در صحن مجلس از واکنش مناسب رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات دیوید کامرون قدردانی کرد و گفت: پیشنهادم به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این است که پیگیر اظهارات مداخله جویانه و گستاخانه نخست وزیر انگلیس علیه ملت ایران باشد.

وی افزود: سخنان کامرون علیه ایران دور از شأن و ادب و نیز دخالت در امور ایران بود.

نظر شما