شناسهٔ خبر: 68196 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سرلشکر رشید:

به مقاومت منطقه و حزب‌الله لبنان کمک مستشاری می‌دهیم

سرلشکر رشید جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح تاکید کرد: به مقاومت منطقه و حزب‌الله لبنان کمک مستشاری می‌کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم،سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح صبح امروز در گردهمایی فرماندهان دفاع مقدس(قافله خورشید) که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس، گفت: گرامیداشت دفاع‌مقدس فقط صرف برگزاری یک مراسم سالانه در مهرماه نیست که بزرگداشت مقاومت ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج و تمام ملت ایران است که در اوج سختی و مظلومیت با عزم راسخ و توکل مقاومت کردند و دشمن را شکست دادند و ناکامی و شکست را به صدام که به نیابت استکبارجهانی با ایران جنگید تحمیل کردند.

وی تصریح کرد: جنگ ۸ ساله تحمیلی یک جنگ منطقه‌ای و یا محلی نبود. اهمیت دفاع مقدس این بود که این جنگ در زمانی به ما تحمیل شد که جهان در آستانه تغییر بزرگ قرار گرفت و امام(ره) یک نه بزرگ به جهان استکبار گفت و لذا انکار وجود خود را از سوی ایران برنمی‌تابید چرا که امام از اسلام سخن می‌گفت و جهان را تکان می‌داد در حالی که همه ابرقدرتها از دشمن ما حمایت کردند.

سردار رشید با اشاره به اینکه دفاع مقدس و جنگ هشت ساله تحمیلی یک جنگ جهانی و استثنایی در مقایسه با جنگهای پیشین تاریخ ایران بود گفت: آیا جنگ همواره در ایران یک پدیده ثابتی بوده است، آیا ملت ما از جنگ‌های پیشین و قبل از جنگ هشست ساله هم مثل دفاع مقدس یاد می‌کند. مفاهیم باقیمانده از جنگ با روسها را با جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مقایسه کنید که چه مفاهیمی باقی مانده است، کرامت، شکست، سرخوردگی، از دست دادن بخشی در حدود ۴ استان کشور در شمال ارس و البته در آن جنگ ملت ایران ۱۲ سال مقاومت کرد. در حالی که چند سال ملت غیور ایران دچار ابهام بزرگی مانند دولت فاسد قاجار بود که پشتیبانی مقاومت ملت ایران را انجام نداد و به جایی رسید که فقیه نامور شیعی به نامن کاشف‌الغطاء به داد ایران رسید و رساله‌ای نوشت که اثبات کرد اگر دفاع واجب است مقدمه دفاع هم واجب است.

وی ادامه داد: شما مفهوم جنگ را در شهریور ۱۳۲۰ مطاله کردید که چه مفاهیمی در ذهن ملت نقش بسته اشغال کشور در یک روز وابستگی به بیگانه، فقر و قحطی و فحشاء در شرایطی که روس و انگلیس یک روزه کشور را اشغال کردند. رضاخان که فقط در مقابل ملت ایران قلدر بود و موقع جنگ فرار کرد. متاسفانه برخی روشنفکران می‌نویسند مگر ارتش رضاخان می‌توانست در برابر روس و انگلیس مقاومت کند البته که می‌توانست، نمونه روشن آن مقاومت سپاه و بسیج در مقابل دشمنان است.

جانشین کل سپاه تاکید کرد: اگر حضرت امام نبود سپاه، بسیج و ارتش هم نبودند و این جنگ مثل جنگ‌های پیشین تمام می‌شد. پس ما هر ساله در این ایام هفته دفاع مقدس را گرامی داشته و بر مقاومت در مقابل باج‌خواهی دشمن تاکید داریم.

سردار رشید با اشاره به ترکیب اعضای حاضر در این گردهمایی و ضمن تقدیر از حسن سلیقه وزیر دفاع و سایر دست‌آندرکاران این برنامه اظهار داشت: این نشانه و مشخصه بزرگ جنگ ما هم بود. تعامل سطوح جنگ با هدف تبیین جنگ و پاسخ به نیازهای حال و آینده پرسش مهم ما است که در ۸ سال تعامل سطوح استراتژیک، تاکتیک و عملیات به چه صورت شکل گرفت که هرگاه این تعامل وجود داشت ما پیروز شدیم و هرگاه شکاف ایجاد شد ما لطمه خوردیم. بنابر این پیوستگی سطوح جنگ یک مسئله پایدار است.

وی افزود: آنچه در منطقه شامل تحولات سوریه و عراق درگیر آن هستیم نشان می‌دهد باید بیش از گذشته از صف تا ستاد و در کل کشور هماهنگی و انسجام برقرار باشد در غیر این صورت میان هدف و استراتژی شکاف ایجاد می‌شود. ما فرماندهانی داریم که هم اکنون به سوریه، لبنان و مقاومت کمک مستشاری می‌کنند. اینها صف است و همچنین دو بعد سطح عملیات و بعد سطح عالی را داریم که باید میان این سطوح هماهنگی ساختاری و فکری و عملیاتی باشد.

سردار رشید در خصوص سطح استراتژیک توضیح داد سطح استراتژیک یه سطح عالی و سیاسی جنگ است که تخصیص منابع و تعیین اهداف سیاسی یا تصمیم به ادامه یا پایان جنگ در این صف بررسی و اتخاذ می‌‌شود. متاسفانه در جنگ تحمیلی جنگ آغاز می‌شود اما این صف تشکیل نمی‌شود. در حالی که حضرت امام در بهمن ۵۸ تمامی اختیارات برای تشکیل این سطح  را به رئیس جمهور تنفیذ کرد و رئیس جمهوری می‌توانست این سطح را تشکیل دهد اما این کار را نکرد، من معتقدم اگر   ماهی یک جلسه در این سطح تشکیل می‌شد این وضع آغاز جنگ برای ما نبود. لذا در شش ماهه ابتدایی سال ۵۹ فاقد سطح عالی است و بنابراین ما لطمه دیدیم.

وی ادامه داد: گاهی از ارتش می‌پرسند وقتی جنگ آغاز شد چرا لشکرهای شما در جای خود نبودند، در حال حاضر هم فرماندهان حق جابجایی یگان را بدون اذن فرماندهی کل ندارند و باید این موضوع را به ارتش ابلاغ می‌کردند اما این اتفاق نیفتاد. تازه در ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۵۹ بعد از سه هفته جلسه نخست شورای عالی دفاع تشکیل شد.

جانشین رئیس کل ستاد نیروهای مسلح با اشاره به  سطح عملیات بیان داشت: سطح عملیات سطح هدفگذاری طراحی و فرماندهی جنگ است به این صورت که سطح استراتژیک راهبردهای خود را به بحث سطح عملیات ابلاغ می‌کنند تا ببیند چند نبرد نظامی می‌توانند راهبرد سطح استراتژیک را محقق کنند. وقتی هماهنگی و پیوستگی میان سطوح ما شکل گرفت رزمندگان ما ظرف ۸ ماه در عملیات‌هایی همچون ثامن‌الائمه و بیت‌المقدس ۱۰ هزار کیلومتر را آزاد کردند.

وی ادامه داد: فرماندهان سطح عملیات باید از سطرح تفکر راهبردی برخوردار باشند. به طور مثال شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و سرلشکر محسن رضایی در سطح عملیات هستند اما همواره یک پای‌شان در شورای عالی دفاع بوده است.

سردار رشید بیان داشت: سطح تاکتیک تمام عملیات‌ها را در جنگ انجام می‌دهد و جوهره نظامی و روح جنگ را شکل می‌دهد و تاثیر راهبردی دارد.

وی ضمن اشاره به نکاتی در خصوص هماهنگی این سطوح اظهارداشت: اولین مشخصه جنگ تحمیلی غافلگیری ایران در مقابل عراق بود که ما گرفتار غافلگیری راهبردی شدیم. فرماندهان ارتش و سپاه تحرکات عراق را به تهران گزارش می‌دادند اما چون سطح عالی وجود نداشت راهبردی اتخاذ نشد و عدم تعامل به دلیل گسستگی سطوح سه‌گانه جنگ بود.

جانشین رئیس کل ستاد نیروهای مسلح افزود: مقاومت همه جانبه ملت ایران و نیروهای مسلح د ربرابر حملات صدام آرام آرام موجب ایجاد روش‌ها و تاکتیک و تفکر تاکتیکی ایران بود که در نهایت دشمن شکست خورد و شکست عراق در تامین اهداف نظامی موجب شکست سیاسی برای این رژیم شد.

وی تاکید کرد: نکته بعدی شکاف در سطح راهبردی و گسست میان سطوح سه‌گانه و چندگانگی رفتارهای تاکتیکی ما بود و این ناظر بر این معنا بود که پیشرفت پیروزی بر دشمن در تمام عرصه‌ها برخورداری از انسجام سیاسی و وحدت نظر و عمل و تعامل سطوح مختلف جنگ است.

سردار رشید یادآور شد: شکل‌گیری تحولات جدید بعد از حذف بنی‌صدر باعث شد تا ما از بی‌ثباتی سیاسی رهایی یابیم. فرمان شکست حصر آبادان در سال ۵۹ از سوی حضرت امام صادر شد و در زمان بنی‌صدر ۱۱ ماه این فرمان روی زمین ماند ولی پس از آن ظرف ۹۰ روز عملیات شکل گرفت و ظرف مدت ۲۴ ساعت همه لشکر زرهی عراق در شرق کارون نابود شد.

وی بیان داشت: در تحولات سال دوم جنگ شهدای گرانقدر زیادی نقش داشتند که سهم دو نفر در این پیروزی‌ها بسیار اهمیت دارد یکی شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش و محسن رضایی که در سال ۱۳۶۰ فرمانده کل سپاه را برعهده گرفت و با یکدیگر دست بردادری و وحدت دادند.

جانشین رئیس کل ستاد نیروهای مسلح با بیان اینکه ما دو جنگ را به پیش بردیم که یکی جنگ در داخل خاک خود برای دفاع و آزادسازی بود و دیگری جنگی بود که در داخل خاک عراق برای تنبیه این رژیم انجام می‌دادیم، تصریح کرد: تحولات منطقه از جمله سوریه و عراق نشان می‌دهد که باید در کل کشور انسجام فکری و ساختاری برقرار باشد و ما از جنگ تحمیلی درس گرفتیم که بیشتر به پیروزی بر دشمن انسجام و تعامل سطوح بود. ما در قضایای حمله به فاو و مجنون آسیب‌هایی دادیم که ناشی از شکستگی سطوح جنگ بود ولی بعد از قطعنامه وقتی دشمن دوباره به خاک ایران حمله کرد دوباره این انسجام برقرار شد و ملت ایران هم عراق دشمن را شکست دادند.

سردار رشید تاکید کرد: فهم کلیات جنگ نباید تحت تاثیر روایات جزئی قرار گیردو باید از طریق پژوهش اساسی اتفاق بیفتد چرا که دستاوردهای تاریخی جنگ نباید آسیب جدی ببیند تا نیروهای مسلح ما بدانند در آینده به نسل‌های آینده چه بگویند.

نظر شما