شناسهٔ خبر: 68115 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

گزارشی از اعتراض تلخ عوامل «شورشیرین» به نحوه پخش این فیلم در تلویزیون

شور شیرین/1* بعد از گذشت بیست و هشت سال از شهادت شهید کاوه این بار در هفته دفاع مقدس فیلم شهید کاوه در شبکه سه، قربانی و قطعه قطعه شد

به گزارش نماینده، در برهوت فیلم­ های ارزشی جشنواره سی­ ام بود که شور شیرین با استقبال مخاطب روبه رو ولی با بی مهری در روز برگزاری مراسم اختتامیه، خواسته یا ناخواسته از سوی داوران نادیده گرفته شد. اگرچه طلوع فجر بی مهری ها برای اکران برگی مختصر از رشادت­های شهید کاوه، از جشنواره بود ولی پایانش نبود و سال ۹۱ نیز این بار اکران عمومی پرحاشیه، دامن شور شیرین را گرفت تا آنجا که برخی به صراحت شهادت "شور شیرین"را مبارک باد گفتند.

اما ظاهراً بی مهری­ ها به این شور را پایان نیست و بار دیگر بعد از کش و قوس­ های فراوان و معوق ماندن پخش سریال این فیلم بعد از دو سال، در اقدامی بی سابقه چند روز پیش این فیلم با ظاهری متفاوت از شبکه سوم سیما پخش شد. ظاهری چنان متفاوت و عجیب که مخاطب را سرگردان و عوامل فیلم را شرمسار از خانواده شهید کاوه کرد.

در این خصوص کارگردان فیلم شور شیرین در گفتگو با نماینده، تصریح کرد: بسیار زجر آور است که فیلمی در مورد یک شهید ساخته شود و در مراحل مختلفی که باید به مخاطب عرضه شود با بی مهری کامل روبه رو می شود. خوشبینانه اینست که تمام این بی مهری ها را بر مبنای اتفاق بگذاریم و تصور کنیم در مرحله اکران اتفاقاً تیم مدیریت اکران شمشیرش را برای این فیلم از رو بست و آشکارا و علنی به مقابله با این فیلم پرداخت و در مقابل شور شیرین موضع گرفت و یا در مراحل اکران در جشنواره فیلم فجر و یا حتی در حال حاضر در اکران تلویزیونی بی مهری­ها اتفاقی بوده است.

جواد اردکانی، با اشاره به جابجایی پرده­ های شور شیرین در مونتاژ تلویزیونی ضمن نادر خواندن این اتفاق قصور را از جانب شبکه سوم سیما دانست و اظهار داشت: چطور می­ شود تنها از پنج پرده فیلم، پرده آخر در جای خود مونتاژ شود و سایر بخش­ها جابه جا شود و هیچ کس متوجه نشود. در حالیکه شبکه­ های تلویزیونی ناظرانی قبل از پخش به عنوان بازبین پخش دارند؟

نویسنده و کارگردان شور شیرین ضمن ابراز تأسف از قلع و قمع شدن این فیلم در اولین اکران تلویزیونی اشاره کرد که حداقل باید به مخاطب اعلام می­ شد که این فیلمی که پخش می­ شود، فیلم شور شیرین نیست! و این نهایت ظلم به یک فیلم است به ویژه اینکه فیلم در مورد شخصیت بزرگی چون شهید کاوه است.

اردکانی با اشاره به سریال ساخته شده از این فیلم تأکید کرد: دو سال است که سریال پنج قسمتی شور شیرین ساخته شده و به شبکه یک داده شده است حتی توسط دوستان فیلم و سریال شبکه یک تأیید شده است و کار تا عقد قرارداد پیش رفت. متأسفانه ناراحتی یکی از مدیران صداوسیما از مصاحبه تهیه کننده باعث شد که چوبش را سریال شهید کاوه بخورد و پخش آن انجام نشود! این نهایت اجحاف به یک سریال ارزشی است.

«تهیه کننده شور شیرین» نیز در گفتگو با نماینده ضمن اشاره به عدم نظارت صحیح در نحوه مونتاژ و کم توجهی مسئولین مربوطه (ناظر پخش، ناظر شبکه) تصریح کرد: به نظر بعد از گذشت بیست و هشت سال از شهادت شهید کاوه اینبار در هفته دفاع مقدس فیلم شهید کاوه در شبکه سه قربانی و قطعه قطعه شد. پخش فیلم بدون هیچ مقدمه­ ای از دقیقه بیست شروع شد و بعد از حدود بیست دقیقه تیتراژ فیلم پخش شد و بعد پرده یک، چهار، سه و در نهایت پرده پنج پخش شد.

ابراهیم اصغری، ضمن اشاره به سختی­ های مراحل تولید این نوع فیلم­ها اظهار داشت که ما تمام دلخوشیمان به مرحله اکران، نمایش و عرضه به مخاطب است. اکران شور شیرین همزمان با اختلافات بین وزارت ارشاد و حوزه هنری آن زمان برای سرگروهی سینما آزادی و مشکلات این سینما فراهم شده بود که آسیب این اختلاف متوجه شور شیرین شد. در آن شرایط به سختی توانستیم فیلم را در پرده سینما آزادی حفظ کنیم هرچند حواشی بسیار زیادی برای این فیلم به وجود آمد.  

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به مشکلات این نوع فیلم­ ها در اکران سینمایی، به نظر عمده ارتباط با مخاطب در پخش تلویزیونی است که متاسفانه بعد از گذشت دو سال از پخش فیلم و رایزنی­ هایی که حتی برای پخش سریال قبل از نسخه سینمایی صورت گرفته بود، شاهد بودیم در توافقی نانوشته این فیلم توسط سازمان از طریق تنظیم  برنامه شبکه سه آماده پخش، آن هم با این وضع شده است.

تهیه کننده شور شیرین همچنین تصریح کرد که از طریق تبلیغات تلویزیونی متوجه پخش فیلم از تلویزیون شده است و اظهار داشت از طریق تماس با بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مالک فیلم متوجه شده است که آن­ها نیز به دلیلی عدم توافق کتبی و جدی با صداو سیما در جریان پخش فیلم نبوده ­اند. بهر صورت این مباحث حقوقی است

اصغری تأکید کرد که در حین پخش فیلم با قائم مقام شبکه سه تماس گرفته و خواستار توقف پخش فیلم شده است و گفته شده که بررسی می­ نمایند. در حالیکه مخاطب نمی­ دانست که این فیلم به اشتباه اینگونه پخش شده است و جابه جایی ها به ذهنیت مخاطب نسبت به این فیلم لطمه زده است. این ظلمی به خصوص به شخصیت شهید کاوه است.

وی در نهایت با اشاره به تلاش ­های بی نتیجه و پیگیری­ هایی که در سازمان برای عدم لطمه به این فیلم ارزشی انجام داده ­اند، ابراز امیدواری کرد که سازمان صداوسیما حداقل به شکلی این خطای فاحش صورت گرفته را جبران نماید با اینکه به نظر قابل جبران نیست.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۰۸:۲۹بیننده 0 0

    تیتر این گزارش بسیار غیر حرفه ای و مزخرف زده شده ...
                                

نظر شما