شناسهٔ خبر: 68098 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

"عملیات مروارید" یکی از افتخارات بسیار بزرگ نیروی دریایی است

امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به تشریح عملیات مروارید اشاره کرد و این عملیات را از افتخارات بسیار بزرگ نیروی دریایی دانست.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش که به منظور بررسی نقش و تاثیر نیروی دریایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب حضور پیدا کرده بود در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه بعد از گذشت ۳۴ سال از آغاز جنگ تحمیلی می بینیم که یاد و خاطره رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان ارتش سرافراز جمهوری اسلامی ایران و سایر نیروهای تدافعی کشورمان از ذهن مردم ایران پاک نمی شود و همه ساله این ایام را گرامی می دارند چرا باید یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس را گرامی نگاه داشت.

وی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد(ع) و گرامی داشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: امروز صبح توفیق داشتیم در حضور فرمانده کل قوا شرفیاب شویم و ایشان جمله بسیار زیبایی فرمودند، ایشان فرمودند که دفاع مقدس را همیشه باید گرامی بداریم و نه فقط در یک مقطع زمانی و علت این است که دفاع مقدس برای مردم و کشور ما آبرو آفرید و ثابت کرد که می توان با حداقل امکانات اما با توکل به خدا و عزم راسخ در مقابل همه زیاده خواهی ها ایستادگی کرد.
 
سیاری افزود: بنابراین اگر ما دفاع مقدس را گرامی می داریم باید به این فکر باشیم که با انتقال ارزش های دفاع مقدس به نسل های جوان، همیشه آمادگی داشته باشیم که از همه ابعاد کار کشور دفاع و سربلندی و سرافرازی کشور را حفظ کنیم و یادمان نرود که چه کسانی در دفاع مقدس و در آن مقطع زمانی در همه عرصه ها حضور داشتند و توانستند این عزت و افتخار را برای ما به ارمغان بیاورند.

وی در ادامه این برنامه در پاسخ به این سوال که نقش و حضور پررنگ نیروی دریایی ارتش سرافراز کشورمان در هشت سال دفاع مقدس نقش پررنگی بود و چرا نیروی دریایی نقش آفرین بود گفت: جنگ در دریا، جنگ تجهیزات محور است؛ یعنی شما با داشتن تجهیزات می توانید در عرصه های آبی حضور داشته باشید و در مقابل شناورهای یا امکانات دشمن مقابله و ایستادگی کنید، بنابراین نیروی دریایی در عرصه دفاع مقدس در دریاها نتوانسته است خیلی از کمک دیگران استفاده کند؛ مگر پشتیبانی هایی که از سوی نیروی هوایی ارتش ایران استفاده کرده است بنابراین نیروی دریایی چه در بحث دفاع از مرزهای آبی و چه بحث های اقتصادی مانند اسکورت کشتی ها و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، بحث پدافند از سکوهای نفتی و حفظ صیادت جمهوری اسلامی ایران بر آب های منطقه  در عرصه دفاع مقدس یک نقش کاملا محوری و استراتژیک را برعهده داشته است.
 

سیاری تصریح کرد:نیروی دریایی توانسته است با به کارگیری تجهیزات و توانمندی علمی که در اختیار داشته و توکل بر خدا و عزم راسخی که در کارکنان نیروی دریایی ارتش به وجود داشته این افتخارات را به دست آورد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود:نیروی دریایی یکی از افتخاراتش که بسیار بزرگ است و مورد توجه امام بزرگوار (ره) و فرمانده کل قوا قرار گرفته این است که در شصت و هفتمین روز جنگ یعنی ۷ آذر ۵۹ موفق شده با اجرای عملیات مروارید نیروی دریایی دشمن را شکست دهد و این از افتخارات سال اول جنگ است.  
 
وی در ادامه به سالروز شکست حصر آبادان در تاریخ پنجم مهر اشاره کرد و گفت: عزیزانی که آن عملیات را طراحی، فرماندهی و برخی شهید شدند، عملیات ثامن الائمه را شکل داده و باعث شکست حصر آبادان شدند که آن فرمان بزرگ امام (ره) که فرمودند حصر آبادان باید شکسته شود را اجرایی کردند یادشان را گرامی و تشکر و قدردانی می کنیم.
 
سیاری اظهارداشت: در سال اول جنگ این عملیات توسط نیروی دریایی انجام شد و از افتخارات نیروی دریایی بود که در کمترین زمان ممکن توانست این عملیات را انجام دهد و نتایج ارزشمندی به دست بیاورد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در سال اول جنگ و ماه های اول جنگ نیروی زمینی ما موفق می شود که کاملا جلوی پیشروی دشمن را بگیرد و بعد علیه او وارد جنگ شود و آن هایی که در آن مقطع زمانی که شاید آمادگی های همه جانبه ای هم وجود نداشته، توانستند با اقتدار و حداقل امکانات این حرکات بزرگ و عملیات سرافراز را انجام دهند و جلوی پیشروی دشمن را بگیرند، یا در بحث نیروی هوایی، نیروی هوایی قدرتمند ما در دومین روز جنگ عملیات ۱۴۰ فروندی را انجام داد که موجب حیرت دنیا شد که این توانمندی از کجا به دست آمده است.
 
وی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به این سوال که این موضوع از چند پایگاه شکاری اتفاق افتاد پاسخ داد: بیشتر از پایگاه های غرب کشور استفاده کردند که این واقعا در دنیا بی نظیر بود، خیلی افراد در این عملیات در سال اول جنگ و در آن مقطع زمانی عاشقانه وارد کارزار شدند تا این افتخارات بزرگ را به دست آوردند و ما توانستیم همه نقشه های راهبردی دشمن را در همان مقطع زمانی با شکست روبه رو و خنثی کنیم.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش به تشریح عملیات مروارید اشاره کرد و گفت: برآورد اطلاعاتی دشمن این بود که وقتی انقلاب شده و خارجی هایی که به عنوان مستشار در داخل نیروهای مسلح اخراج شدند این توانمندی در نیروی زمینی، هوایی و دریایی وجود ندارد که بتوانیم از تجهیزات موجود استفاده کنیم، بنابراین از طریق زمین، هوا و دریا عملیات خود را آغاز کرد، در بحث دریا نیز تفکرش این بود که به هیچ عنوان نیروی دریایی توانمندی استفاده از ناوهای موشک انداز و ناوشکن ها را ندارد؛ در عرصه دریا خواست که ما را از دریا بیرون کند یعنی صیادت دریایی را از جمهوری اسلامی ایران بگیرد و اگر این اتفاق می افتاد، ننگ بزرگی بود؛ این در مقطعی بود که نیروی دریایی با حضور مستمر خود در شمال خلیج فارس "عملیات مروارید "را انجام داد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش به نتایج حاصل از "عملیات مروارید" اشاره کرد و گفت: اولین نتیجه ای که حاصل شد، شکست کامل نیروی دریایی عراق است و اگر باقی مانده ای داشت می رفت و در" بندر ام القصر" می ماند و دیگر اجازه خروج از" عبدالله"به آن ها داده نشد، این بعد نظامی کار است؛ اما ما اسکله های" البکر "و "الامیه" که دو پایانه صادرات نفت عراق است و اقتصاد عراق شدیدا به صادرات نفت وابسته است را منهدم می کنند، یعنی بزرگترین ضربه اقتصادی را به دشمن وارد می کنند.  
 
وی ادامه داد: عراق سه بندر دارد که نیروی دریایی ما هر سه بندر را محاصره دریایی می کنند یعنی اجازه ورود و خروج هیچ کشتی تجاری را به آب ها نمی دهند، یعنی عراق دیگر نمی توانست صادرات یا وارداتی انجام دهد، با نگرش این که بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق دریاست، کاملا صادرات و واردات عراق قطع می شود و اقتصادش با شکست مواجه می شود، نیروی دریایی آن ها شکست می خورد و صیادت دریا از آن جمهوری اسلامی می شود.

وسیاری افزود: عراق محاصره دریایی می شود و کشورهای منطقه متوجه می شوند قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران چه قدر است، این نتایج "عملیات مروارید" است که در طول تاریخ جنگ های دریایی و این نتایج بزرگی که به دست آورده کم سابقه است؛ اما به لطف خدا و با کمک همه کسانی که در آن مقطع زمانی فعالیت می کردند و همت بلند کارکنان و فرماندهی امام بزرگوارمان این اتفاق افتاده و ما توانستیم در آن مقطع زمانی آن نتایج را به دست آوریم.
 
سیاری ادامه داد: بعد از آن عملیاتی که انجام شد خیلی ها سوال می کنند که نیروی دریایی عراق شکست خورد، نیروی دریایی در دریاها مشغول چه کاری بوده، بعد از این موضوع زمانی که نیروی دریایی عراق شکست می خورد تجهیزات جایگزین را به آن می دهند چون همه کشورهای دنیا اعم از شرق و غرب به جنگ علیه ما آمده بودند و اگر تجهیزاتی به آن داده می شود تجهیزات کاملا نویی بود.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: تانک t۷۰، هواپیمای سوخو، میراژ و وسایل جنگ شیمیایی از آن چه کسانی بود که علیه ما استفاده می شد؟ پول ها و دلارها برای کجا بود؟ زمانی که ما صادرات و واردات نفت دولت عراق را قطع کرده بودیم و این کشور نمی توانست وسایل مورد نیاز خود را از نظر ارزی و پولی تامین کند، این تجهیزات را کشورهایی به آن دادند که بعدا خود مورد حمله آن ها قرار گرفت.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که اسرایی که ما داشتیم از ۲۷ کشور جهان در بین آن ها حضور داشت ادامه داد: این تجهیزات و امکانات به آن داده شد تا توانستند سرپا باقی بماند، تجهیزات دریایی به آنها دادند در حالی که تنها راه ورودی تنگه هرمز بود و ما توانسته بودیم در تنگه هرمز جلوی آن ها را بگیریم و دیگر آن ها نتوانستند تجهیزات دریایی از این کشورها دریافت کنند اما این کشورها آمدند به جای تجهیزات دریایی، هواپیمای میراژ، موشک ساحل به دریا به آن ها دادند که او بتواند محاصره دریایی برای بندر امام ما به وجود بیاورد چون در آن مقطع زمانی بندر امام مهمترین بندر ما بود؛ با همین ترفند عراق توانست جزیره خارک ما را بتواند مورد اصابت قرار دهد تا صادرات نفت ما قطع شود.  
 
سیاری اضافه کرد: از این جا به بعد مسئولیت نیروها سنگین تر می شود، می رود به سراغ تامین مرزهای آبی کشور و کمک به اقتصاد کشور، حدودا ۱۰ هزار کشتی تجاری و نفت کش را برای جزیره خارک، واردات و بیرون رفتنشان و برای بندر امام بردن کشتی های حامل کالاهای واردات و صادرات تا تنگه هرمز اسکورت کردیم، یعنی چرخه اقتصادی مملکت را در این هشت سال چرخاندیم و اگر هر یک از این کارها انجام نمی شد کشور ما با آسیب های کلی مواجه می شد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهارداشت: من بهترین نتیجه از زبان فرمانده معظم کل قوا را خدمتتان عرض می کنم که ایشان فرمودند ممکن است برخی از مردم ماجرای "ناو پیکان" و "عملیات مروارید" را بدانند؛ اما خیلی از مردم ماجرای اسکورت کشتی ها را نمی دانند که آن زمانی که همه چیز ما به صادرات نفت متصل بود می خواستند این را قطع کنند و آن موقع بود که نیروی دریایی و هوایی آمدند و جوهره خود را نشان دادند و حرکت عظیمی انجام دادند و توانستند بر هوا و دریا تسلط داشته باشند و چرخه اقتصادی مملکت را بچرخانند.

وی با افتخار به این که در جنگ سهند توانستیم با ایستادگی شعار "هیهات من الذله" را عمل کنیم تاکید کرد: ما همچون گذشته مقابل هیچ قدرتی سر خم نمی کنیم.
 
سیاری با بیان این که تا سال ۸۶ منطقه ماموریت نیروی دریایی منطقه خلیج فارس و اطراف آن بوده و چندان با مناطق آزاد کاری نداشتند اظهار داشت: تدبیر مقام معظم رهبری این بود که در آب های آزاد نیز حضور داشته باشیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ماموریتی تعریف شد تا در مدار ۱۰ درجه شمالی حضور داشته باشیم و این منطقه که در اقیانوس هند است دائما به دست نیروهای ما در حال گشت زنی است و در جاهایی مثل دریای سرخ، اقیانوس آرام جنوبی به صورت مستمر در حال گشت زنی هستیم اما در آب های آزاد دیگر گاهی اوقات با دستور ما انجام می شود.
 
وی با اشاره به این که "خلیج عدن" یکی از پرترددترین راه های دنیا است و پدیده نامبارک دزدی دریایی دامن گیر آن شده است اظهار داشت: در این منطقه که توسط دزدان دریایی امنیت آن از بین رفته با تدبیر مقام معظم رهبری که فرمودند تا مدار ۱۰ درجه حضور داشته باشیم امنیت این منطقه و بابل المندب را برقرار کردیم.
 
ماموریت ارتش دفاع از مرزهای آبی، زمینی و دریایی است

سیاری با تاکید براینکه امنیت کشتی های تجاری و نفتی ایران را برقرار کرده ایم افزود: ضمن این کار ۲۶ مورد کمک به کشورهای خارجی داشته ایم که دو مورد آن کمک به کشتی های چینی بوده که دزدان می خواستند بعد از غارت به سومالی ببرند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص هزینه های برقراری امنیت در مناطق آبی اظهار داشت: ما در مقابل این امنیت از کشورهایی که مورد تهدید واقع می شوند هزینه ای نگرفته ایم.
 
وی افزود: این منطقه بسیار مهم است و مسیر رفت و آمد بسیاری از کشورها می باشد و کشتی های ۲۵ کشور دنیا در این منطقه در حال گشت زنی هستند.
 
سیاری با اشاره به این که خیلی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در این منطقه تحت نظر ناتو حمایت می کنند با افتخار گفت: جمهوری اسلامی در این زمینه به طور مستقل عمل می کند.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ماموریت ارتش دفاع از مرزهای آبی، زمینی و دریایی است و همان طوری که در دوران جنگ تحمیلی به کمک سپاه، بسیج و نیروهای مردمی این کار به خوبی انجام شد این از افتخارات ارتش است که امروز نیز با پشتوانه مردمی این امر را محقق می گرداند و با همین آمادگی هایی که دارد به عنوان اهرم امنیت منطقه محسوب می شود.  
 
وی مهمترین محور کاری ارتش را نیروی انسانی خواند و تاکید کرد: نیروی انسانی ارتش نیروی الهی محور، متعهد، متخصص و آموزش دیده با شرایط روز است.
 
سیاری افزود: تجهیزات امروزی ارتش تجهیزاتی بومی است که برای تولید به آن نیاز به کمک دیگران نداریم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: توان ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح به جایی رسیده است که هیچ دشمنی اجازه تعرض به ما را به خودش نمی دهد و با این آمادگی که داریم اگر در هر جای مرزها بحرانی به وجود آید به خوبی دفاع می کنیم.  
 
این مقام بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی دریای خزر را دریای صلح و دوستی خواند و اظهار داشت: قرار نیست که در دریای خزر مسابقه تسلیحاتی داشته باشیم و معمولا مراکز آموزشی ما در دریای خزر است که بیشترین بهره را در آموزش از این منطقه برده ایم.
 
سیاری با اشاره به ارزش های متعددی که آب های خزر از آن بهره مند است گفت: در دریای خزر منابع غذایی و دریایی فراوانی است که بهترین منابع غذایی هم غذاهای دریایی هستند هم چنین تجارت دریایی و گردشگری نیز از منابع ارزشی دریای خزر هستند که باید برای توسعه کشور استفاده شوند و منابع دریایی برای کشور منابع راهبردی است که می توان به عنوان منافع ملی از آن بهره برد.

نظر شما