شناسهٔ خبر: 68041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

پول فروش نفت از کدام بانک‌ها به حساب داعش واریز می‌شود

سودی که ترکیه از وجود داعش می برد

ترکیه.داعش/1 داعش روزانه بیش از ۳ میلیون دلار از فروش نفت درآمد دارد و این موجب می‌شود، از جمله ثروتمندترین گروه‌های تروریستی در تاریخ باشد.

به گزارش نماینده؛ از زمان تشکیل ائتلاف بین المللی غلبه بر «داعش» اظهارات بسیاری درباره خشک کردن منابع مالی و نظامی این گروه تروریستی تکفیری به گوش رسیده است و حتی برخی از محافل و ناظران تصریح کردند که خشک کردن منابع مالی و نظامی داعش با واداشتن کشورهای حاضر در ائتلاف از حمایت این گروه تکفیری و دیگر گروه‌های مسلح تروریستی فعال در عراق و سوریه آغاز خواهد شد.

گروه تروریستی تکفیری «داعش» که بر مناطق گسترده‌ای ازسرزمین شام تسلط پیدا کرده، عوامل و داده‌های مهمی در قدرت یافتن و فعال شدن آن تاثیر گذاشت. اینکه این گروه تکفیری منابع مالی خود را از کجا تامین می‌کند؟ و کشورهای حامی آن چه کشورهایی هستند؟ و اینکه چه طرف یا کشوری همچنان به حمایت از آن و فعالیت‌هایش تا به امروز ادامه می‌دهد؟

منابع مالی داعش

یک دیپلمات بلند پایه عربی در این خصوص تاکید می‌کند که تمام منابع مالی داعش با چرخه بانکی همراه است و توضیح می‌دهد:‌ به این معنی که تمام اموالی که داعش بر آن دست یافته یا از کشورهای عربی یا کشورهای غربی بوده که از چرخه بانک‌های بی‌شمار و متنوع اروپایی و ترک عبور کرده است.

داعش


داعش و دارایی
همین منبع درباره نحوه انتقال اموال از برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به گروه تکفیری داعش توضیح می‌دهد: اموالی که از اهدا کنندگان و صاحبان شرکت‌ها و کارخانه‌ها جمع آوری می‌شود، عمدتا از سوی شیوخ عرب به حساب افراد متمول و ثروتمند و صاحب نفوذی در عربستان واریز می‌شود که دارای حساب‌های بانکی در کشورهای اروپایی است.
 

عربستان/1
وی ادامه می‌دهد: پس از آن نوبت به تاسیس شرکت‌های موهوم و خیالی در کشورهای اروپایی می‌رسد تا برای آنها حساب‌های بانکی افتتاح شود و لندن، پایتخت انگلیس از جمله شهرهای اروپایی است که پذیرای چنین شرکت‌هایی است.

منبع مذکور می‌افزاید:‌ پس از تاسیس این شرکت‌های خیالی و باز کردن حساب‌هایی بانکی برای آنها نوبت به انتقال این اموال از بانک‌های ریاض به بانک‌های لندن توسط این افراد متمول می‌رسد و برای مقابله با موانع قانونی و مورد سوء ظن قرار گرفتن تاکید می‌شود که این شرکت‌ها به صورت مشارکتی میان طرف‌های انگلیسی – سعودی تاسیس شده‌اند.


هنگامی‌که این اموال به این طریق در بانک‌های انگلیس جمع آوری شدند، شرکت موهوم دیگری در ترکیه تاسیس می‌شود که هدف آن مشارکت در فعالیت‌های شرکت موهوم انگلیسی و نقل و انتقال اموال میان آنها از طریق حساب‌های بانکی است.

این منبع سخنان خود را اینگونه ادامه می‌دهد که پس از چندین هفته انتقال اموال به بانک‌های ترکیه، این دارایی‌ها به یکی از سرشناسان ترک و افراد متمول این کشور سپرده می‌شود تا آنها را بین پوشش کمک‌های دولتی بر تجار و بازرگانان و افراد معتمد تقسیم کند تا به سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش در مرزها تقسیم و تحویل داده شود.


این منبع تاکید می‌کند: اینگونه است که دارایی‌ها و اموال سعودی به دست داعش می‌رسد و پروسه نقل و انتقال بانکی به این ترتیب طی می‌شود تا اینگونه به نظر آید که این کمک‌ها مردمی هستند.

اما در خصوص منابع حمایت مالی گروه تکفیری داعش این منبع تاکید می‌کند که صرف نظر از حمایت‌های مالی شیوخ عرب حوزه خلیج فارس، کمک‌هایی از سوی کشورهای غربی نیز از طریق همین پروسه بانکی به دست داعش می‌رسد، با این تفاوت که بخش اعظم کمک‌های کشورهای غربی از طریق بانک‌های اروپایی وآمریکایی به اربیل، مرکز کردستان عراق منتقل و از آنجا بین سرکردگان داعش تقسیم می‌شود.

این درحالی است که در این اواخر تعدادی از مفتی‌ها و شیوخ تندرو سعودی – وهابی که به حمایت‌اشان از گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش معروف هستند، از حکومت عربستان و به طور مشخص از پادشاه این کشور خواستند، بخشی از عایدی و درآمد حاصله از مناسک حج در عربستان را به داعش و خانواده‌های عناصری از این گروه اختصاص دهد که در نبردهای جاری در عراق و سوریه کشته شده‌اند و این اقدام را «مشارکت در جهاد برای جلب رحمت و برکت برای عربستان نامیده‌اند».

داعش


سلاح سیاه

از سوی دیگر، یک منبع آگاه ارشد عربی تاکید می‌کند که گروه تروریستی تکفیری داعش که بر بخش‌های چشمگیری از خاک عراق و سوریه تسلط دارد، هم اکنون بر ۱۱ چاه نفتی در دو کشور سیطره دارد و از این چاه‌ها بهره برداری می‌کند و از طریق تانکر نفت استخراج شده را در بازارهای سیاه کشورهای اردن و ترکیه و عراق به فروش می‌رساند.

این منبع آگاه با استناد به گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکایی به نقل از دولت این کشور افشا می‌کند که گروه تروریستی تکفیری داعش روزانه بیش از ۳ میلیون دلار از فروش نفت درآمد دارد و این موجب می‌شود، از جمله ثروتمندترین گروه‌های تروریستی در تاریخ باشد.

منبع مذکور می‌افزاید: گروه تکفیری داعش از عملیات‌های سرقت و غارت وچپاول و همچنین ربودن افراد و گرفتن غرامت از بستگان آنها، اموال زیادی را تصاحب می‌کند.

چه طرف‌هایی همچنان به حمایت از داعش ادامه می‌دهند

این منبع آگاه دیپلماتیک از تعامل کشورهایی که اقدام به حمایت از داعش کردند و هم اکنون از آن بسیار بیمناک و هراسانند، تعجب نمی‌کند و این تعامل را به تربیت یک حیوان وحشی کوچک و هم اکنون بزرگ شدن آن تشبیه می‌کند و می‌گوید:‌ کشورهایی که امروز مدعی مبارزه با داعش هستند، از این گروه تکفیری همچنان از زیر میز و در خفا حمایت به عمل می‌آورند، چون از این بیم دارند، مبادا داعش علیه آنها اعلام جنگ کند.

وی می‌گوید: این کشورها حتی اگر حمایت مالی خود از داعش را قطع کنند، اما ارسال تروریست به این گروه و کنترل تحرکات این گروه در خاک خود را متوقف نمی‌کند و نمونه بارز این گونه کشورها، ترکیه است که رابطه خود با داعش را نه از روی بیم و هراس حمله داعش به اراضی‌اش حفظ می‌کند، بلکه از آن استفاده‌ها و بهره‌های بسیاری می‌برد و یکی از بزرگ‌ترین بهره برندگان از داعش آنکارا است.

منبع مذکور توضیح می‌دهد که ترکیه چگونه از وجود داعش استفاده می‌کند و در این‌باره از خرید نفت داعش سخن می‌گوید که این گروه تکفیری آن را به بهایی بین ۲۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه به دولت ترکیه می‌فروشد، در حالی‌که در موارد بی‌شماری مشاهده شده که این نفت به قیمت ۱۵ دلار از داعش خریداری شده، در حالی‌که قیمت جهانی آن حدود یک صد دلار در هر بشکه است.
مناطق نفت خیز عراق

از سوی دیگر، این منبع آگاه بر این باور است که حمایت‌های لجستیکی ترکیه از داعش در قدرت یافتن این گروه تکفیری بسیار تاثیرگذار است و در این خصوص خاطر نشان می‌کند که "رجب طیب اردوغان"، نخست وزیر سابق و رئیس جمهوری کنونی ترکیه دروازه‌های ترکیه برای ورود داعش به خاک این کشور و خرید مایحتاج این گروه را گشود.

ترکیه.داعش/1


این منبع افشا می‌کند که دولت ترکیه در خرید و انتقال بیش از ۲۰۰ دستگاه خودرو نظامی و غیر نظامی برای گروه تروریستی تکفیری داعش مشارکت داشته و این امر موجب تسهیل تحرکات این گروه در مرزهای ترکیه با دمشق شده است.

وی می‌افزاید: دولت ترکیه همچنین اقدام به تجهیز و در اختیار گذاشتن کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعمیر و بازسازی تجهیزات و خودروهای نظامی داعش کرد و این موضوع به شکلی ویژه درباره تعمیر و بازسازی تجهیزات سنگین و نیمه سنگین داعش که آنها را طی نبردهایش با دیگر گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه یا عراق یا ارتش عراق طی حمله به موصل به غنیمت گرفته قابل ملاحظه است.

این منبع دیپلماتیک بلند پایه عربی سخنان خود را با این گفته به پایان می‌رساند که تا زمانی‌که کشورهایی وجود دارند که نیازهای این گروه تروریستی تکفیری را تامین و از آن حمایت و زمینه تحرکاتش را تسهیل می‌کنند، نمی‌توان حد و حصری برای داعش قائل شد یا اینکه بر آن غلبه کرد.

وی می‌گوید: داعش شبیه آتشی است که نمی‌توان توامان آن را با آب و بنزین خاموش کرد و در عین حال نمی‌توان این آتش را به حال خود رها کرد تا همه منطقه را نابود کند.

 

منبع: عرش نیوز

نظر شما