شناسهٔ خبر: 67673 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

خبرهای خارجی حقیقت ایران را نشان نمی‌دهد/ ایرانی‌ها فوق‌العاده‌اند

نمایش مارکوس کاربالیدو یکی از کارگردان‌های نمایش اسپانیایی «دستهای رقصان» عنوان کرد از حضور در ایران شگفت‌زده است چون حقیقت ایران و ایرانی با آنچه در اخبار خارجی مطرح می‌شود، متفاوت است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، نمایش «دستهای رقصان» کاری از کشور اسپانیا است که در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک روی صحنه رفت. این اثر نمایشی کاری گروهی به کارگردانی و بازی مشترک مارکوس کاربالیدو و ازرا مورنو محسوب می شود که اجرايی خلاق برای خانواده‌ها است و در آن از تکنيک بادکنک استفاده شده است.

به بهانه اجرای نمایش «دستهای رقصان» در جشنواره با مارکوس کاربالیدو یکی از کارگردان ها و بازیگر نمایش درباره شیوه اجرایی این گروه نمایشی و آشنایی‌اش با کشور ایران و تئاتر آن صحبت کردیم که در ادامه می خوانید:

* چطور ایده استفاده از بادکنک در نمایش «دستهای رقصان» به ذهنتان رسید؟

- در ابتدا نمى دانستیم از چه چیزى باید استفاده کنیم و تنها چیزى که به آن مطمئن بودیم و مى دانستیم، استفاده از دست هایمان به عنوان عنصر اصلى بود. همچنین می خواستیم از تکنیک هاى کلاسیک و سنتى فاصله بگیریم و تکنیک و شیوه جدیدى را خلق کنیم. در نتیجه به کمک ازرا همکارم که متخصص بادکنک است ایده خلق شخصیتى به وسیله بادکنک به ذهنمان رسید که براى ما یادآور تکنیک بونراکوى ژاپن نیز است. به این ترتیب چنین شد که به این تکنیک رسیدیم و به آن علاقه پیدا کردیم.

* برای چندمین بار است که به ایران سفر می کنید و تا چه اندازه با تئاتر ایران و اصولا نمایش عروسکی ایران آشنایی دارید؟

- این اولین بار است به ایران مى آییم و امیدوارم که آخرین بار نباشد. باعث شرمندگى است که من پیش از این با تئاتر عروسکى در ایران آشنا نبودم اما بعد از این جشنواره با تئاتر ایران بیشتر آشنا مى‌شویم.

من این را متوجه شدم که شما فرهنگ غنى اى دارید، اما مردمتان جویاى دانستن درباره چیزهاى جدید هستند و این مسائله مهمى در خلق هنر است، در اروپا هنرمندان مغرورند. این فوق العاده است که مردم شما فکر می کنند چیزى نمى دانند و  همیشه به دنبال یادگیرى هستند.

* گروه نمایشی شما تنها در حوزه تئاتر عروسکی فعال است یا همه شیوه ها را در دستور کار دارد؟

- کمپانى ما تئاتر عروسکى تولید می‌کند اما به طور کلى به عنوان کارگردان در پروژه هاى دیگر فعالیت می کنیم مانند سیرک و نمایش هاى کمدى. بعد از راه اندازى این کمپانى شروع به اجراى نمایش عروسکى کردیم. قبل از آن من بازیگر کمدى و دلقک بودم و ازرا همکارم کار شعبده بازى را انجام می داد. به هر حال در حال حاضر ما کار عروسکى را بسیار دوست داریم و عاشقش هستیم.

ما به خلق چیزهاى جدید و استفاده از بدن و حرکات فیزیکى علاقمندیم اگرچه ما از شیوه هاى کلاسیک هم بهره می گیریم. در ابتدا از وسایل دور ریختنى و معمولى در خانه استفاده کردیم مانند بطرى، شیشه، دستکش، بادکنک و ... و الان از عکس هاى قدیمى استفاده می کنیم. عملی کردن این ایده در ابتدا بسیار سخت است، چون نمی دانى با این شی چه کنى و هیچ ایده اى ندارى، اما کم کم به ایده مورد نظر دست پیدا می کنید.

همانطور که در نمایش ما مشخص است موسیقى براى ما بسیار مهم است. من و ازرا عروسک‌ها را به رقص در می آوریم. همچنین در نمایش ما تصاویر شاعرانه که از سینما و مجسمه سازى و انیمیشن الهام گرفته شده براى ما بسیار اهمیت دارد.

*چقدر از حضور در ایران رضایت دارید و سطح کیفیت جشنواره نمایش عروسکی را در چه حدی ارزیابی می‌کنید؟

- ما از بودن در ایران بسیار خوشحال و شگفت زده ایم. ایران با آن چیزى که در اخبار درباره اش شنیده ایم بسیار متفاوت است. اخبار خارجی حقیقت ایران را نمی‌گوید به همین دلیل ما می خواستیم اینجا باشیم تا واقعیت ایران و زندگى روزمره مردم را ببینیم. در این چند روز بسیار آموختیم و چیزهاى جدید دیدیم. الان در مرکز اتفاقات فرهنگى تهران هستیم و مردم ایران بسیار فوق العاده هستند.

*در این دوره تاکنون چه نمایش‌هایی دیدید؟

چند نمایش از جمله «تیستو سبز انگشتى» و چند کار خارجى را دیدیم. خوشبختانه همه چیز در جشنواره عالى است.

اولین اجرای نمایش «دستهای رقصان» رو پنجشنبه ۲۷ شهریور ماه در دو ساعت ۱۸ و ۲۰ در سالن حافظ بوده است. این اثر نمایشی جمعه ۲۸ شهریور ماه نیز در همین دو نوبت به صحنه رفت.

 

نظر شما