شناسهٔ خبر: 67417 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ظریف به بان کی مون چه گفت؟

ظريف با تشريح جايگاه ايران و تحولات و ويژ‌گيهاي مثبت و انحصاري جامعه ايران در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه، انتشار گزارش در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران را مبتني بر نگرش سياسي دانست.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان كه در نيويورك به سر مي‌برد پيش از ظهر امروز با دبيركل سازمان ملل متحد ديدار و گفتگو كرد. در اين ملاقات دو طرف پيرامون آخرين وضعيت منطقه و تحولات در افغانستان، عراق، تهديد روبه گسترش تروريسم و افراطي گري و روند مذاكرات هسته‌اي گفتگو و تبادل نظر كردند.

 ظريف، ديدگاهها و اقدامات جمهوري اسلامي ايران به منظور حفظ ثبات و امنيت منطقه، روابط با همسايگان و روند همكاريها از جمله با دولت جديد عراق را تشريح نمود و خاطر نشان ساخت جمهوري اسلامي ايران متعهد به كمك به تقويت امنيت منطقه بوده و روابط خوب با همسايگان و كمك به بهبود شرايط و مبارزه با افراطي گري و تروريسم را مورد توجه دارد.

دكتر ظريف و بان كي مون همچنين پيرامون روند مذاكرات هسته‌اي تبادل نظر كردند و وزير خارجه كشورمان ضمن مرور اين گفتگوها و اراده جدي و حسن نيت جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به راه حل، اظهار داشت: نسبت به حصول توافق خوشبين هستيم و معتقديم رسيدن به توافق امكان پذير است.

 ظريف همچنين در اين ملاقات گزارش اخير دبيركل در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران را خلاف روند واقعي و برنامه و اقدامات دولت ايران خواند.

وي با تشريح جايگاه ايران و تحولات و ويژ‌گيهاي مثبت و انحصاري جامعه ايران در مقايسه با ساير كشورهاي منطقه، انتشار گزارش در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران را مبتني بر نگرش سياسي دانست و اظهار داشت: اينكه در منطقه ما فقط در مورد كشور ايران گزارش منتشر مي‌شود قابل پذيرش نيست و تهيه چنين گزارشهایي تداوم نگاه سياسي و دوگانه به مسائل حقوق بشر است.

وی با اشاره به فوت يك تبعه ايراني زنداني در فليپين به اتهام واهي، خواستار توجه اين نهاد بين المللي به وضعيت و حقوق اتباع ايراني و مشكلات و فشارهاي تبيعض آميز و خلاف مقررات بين المللي عليه آنان در نقاط مختلف جهان شد.

ظريف همچنين اضافه كرد، دولت ايران خود را نسبت به ارتقاء و بهبود وضعيت حقوق بشر كاملا مسئول مي‌داند و برنامه‌ها و اقدامات در اين زمينه را در دستور كار خود دارد.

دبيركل سازمان ملل متحد نیز در اين ديدار ضمن تشريح اقدامات اين نهاد در نقاط مختلف جهان و از جمله اوضاع در افغانستان، عراق، ليبي و لبنان و مبارزه با تروريسم و افراطي گري، كمك كشورهاي مختلف براي حل مشكلات را بسيار مهم و موثر دانست و در اين زمينه تصريح كرد: ايران نقش بسيار موثري دارد و بازيگر مهمي در منطقه است و مي‌تواند براي حل مشكلات نقش سازنده‌اي را ايفاء كند و استفاده از ظرفيت ايران بايد بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد.

نظر شما