شناسهٔ خبر: 67399 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

بوئینگ برای ارتش امریکا سلاح جدید تولید کرد

انهدام هواپیمای بدون سرنشین با اشعه لیزر

بوئینگ متخصصان شرکت بویینگ اولین سلاح لیزری سیار را برای ارتش آمریکا تولید کردند که در مدت چند ثانیه قادر به انهدام هواپیماهای بدون سرنشین است.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه ساینس، این سلاح لیزری که High Energy Laser Mobile Demonstrator یا به اختصار HEL MD نام دارد، به سفارش ارتش ایالات متحده و با هدف شناسایی و نابود کردن هواپیماهای بدون سرنشین، طراحی و ساخته شده است.

شرکت بویینگ اخیرا اعلام کرد، سلاح لیزری جدیدی را تولید کرده است که در جریان آزمایش ها توانسته ۱۵۰ هواپیمای بدون سرنشین، راکت و تجهیزات نظامی دیگر را در یک سوم زمان پیش بینی شده، نابود کند.

بر اساس نتایج این آزمایش ها، سلاح لیزری جدید قابلیت ردیابی، درگیری و نابودسازی انواع مختلفی از اهداف نظامی را در شرایط و محیط های مختلف دارد.

آخرین آزمایش این سلاح لیزری پیشرفته که قابلیت تولید ۱۰ کیلوات انرژی را دارد، در پایگاه نظامی اگلین واقع در کالیفرنیا انجام شد. در این آزمایش، سلاح لیزری روی یک وسیله نقلیه نظامی نصب شد و بدین ترتیب اولین اسلحه لیزری سیار ارتش ایالات متحده، آزمایش های اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشت.

این سلاح پیشرفته به جای استفاده از مواد منفجره، از پرتو های پرانرژی لیزر برای نشانه گیری و نابود سازی اهداف خود بهره می برد.

شرکت بویینگ تنها پیمانکار ارتش آمریکا نیست که درمورد پروژه سلاح های لیزری کار می کند. در ماه اوت سال جاری، ارتش این کشور با شرکت Raytheon یک قرارداد ۱۱ میلیون دلاری برای طراحی و ساخت سلاح های لیزری قابل حمل امضا کرد.

قرار است این سلاح ها با قابلیت تولید ۲۵ کیلووات انرژی ساخته شوند و هدف از تولید آن ها ردیابی و انهدام هواپیماهای نظامی است.

بر اساس برنامه توسعه سلاح های لیزری ایالات متحده، قرار است تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی سلاح هایی با قابلیت تولید ۳۰ کیلووات انرژی ساخته شده و در اختیار ارتش این کشور قرار بگیرند.