شناسهٔ خبر: 67374 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تأییدیه خداوند بر علم ملائکه!/ خداوند به ملائکه گفت شما ظاهر را دیدید و من آگاه‌تر از شما هستم

آیت الله قرهی آیت الله قرهی از نکته های قرآنی گفت: پروردگار عالم درباره اینکه گفتند انسان خونریز است به ملائکه فرمود «إِنی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون»؛ یعنی نفرمود شما اصلاً علم ندارید، بلکه فرمود «إِنی أَعْلَمُ » من آگاه تر از آن چیزی هستم که شما دارید.

به گزارش نماینده به نقل از  مهر، آیت الله قرهی نکته قرآنی را مطرح کرده که متن آن در پی می آید:

پروردگار عالم  به ملائکه فرمود: «إِنی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون»؛ یعنی نفرمود: شما اصلاً علم ندارید، بلکه فرمود: «إِنی أَعْلَمُ »، من آگاه­تر از آن چیزی هستم که شما دارید.

یعنی شما از باب آن که درطهارت مطلق هستید، از باب علم، فهمیدید که در انسان‌ها، فجور است و آن‌ها خونریزهستند و فساد می­ کنند. اما فقط این نیست که شما دیدید؛ چون شما یک چیز ظاهری را دیدید و من آگاه‌تر از شما هستم، «إِنی أَعْلَمُ ما لاتَعْلَمُون» .

لذا پروردگار عالم نمی ­خواهد بگوید: شما اشتباه می ­کنید، کما این که اشتباه هم نشده است. در این لباس انسانیت، چقدر خونریزان، هیتلرها، صدام­ها، بوش­ها و اوباماهایی، بودند و هستند که حتی الآن هم دستور می­ دهند و خون می­ ریزند. خودتان می‌بینید که الآن چگونه در سوریه عزیز، در افغانستان، در عراق و ...، خونریزی می ­شود و یا این‌که آب را به روی مردم می‌بندند و یا آن را سمی می‌کنند و ... .

پس می ­بینید که ملائکه دروغ نگفتند؛ چون فجور را دیده بودند و این حال انسان را فهمیده بودند، لذاپروردگار عالم هم نخواست بگوید که شما اشتباه می­ کنید. برای همین عنوان «إِنی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون»، از طرفی تصدیق کلام خود ملائکه هم هست، اما بالاتر از تصدیق، آن است که می‌فرماید: علم من نسبت به آنچه که شما نمی ­دانید، بیشتر است. یعنی تصدیقی توأم با بیان این  که شما، آنچه را که من می­دانم، نمی­ دانید.

پس این‌ها علم پیدا کردند، نه این که حدس زدند. منتها چرا این علم را دارند؟ چون طهارت مطلق، علم می‌‌آورد.

لذا پروردگار عالم وقتی می‌‌فرماید: «إِنی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون»، این، یکنوع تأیید است که شما علم دارید و آگاهی پیدا کردید. چون پروردگار عالم نفرمود:شما بیخود می‌‌کنید، شما کجا علم دارید و چرا می‌‌گویید: ما علم داریم!؟

اما خود ملائکه هم در آنجایی که پروردگار عالم فرمود «وَ عَلمَ آدَمَالْأَسْماءَ کُلها ثُم عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونی‏بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏» گفتند: « سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلا ما عَلمْتَنا » ما که علمی نداریم، مگر آن علمی که تو به ما تعلیم دادی، «إِنکَ أَنْتَ الْعَلیمُ الْحَکیم» .

پس اینجا هم به صراحت تبیین می‌‌کنند که ما علم داریم و این علم، در طهارت معلوم و موجود است؛ چون ملائکه الهی، طهارت مطلق هستند.

 

نظر شما