شناسهٔ خبر: 67304 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوبخت خبر داد:

۳۰ میلیارد تومان برای آب‌رسانی فوری به تهران اختصاص یافت/ روحانی به نیویورک می رود

نوبخت سخنگوی دولت گفت: سفر رئیس‌جمهور به نیویورک قطعی شده است اما برای دیدار با اوباما هنوز برنامه‌ای تنظیم نشده است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به بررسی دو گزارش در جلسه امروز هیأت دولت اظهارداشت: یک گزارش از سوی آقای چیت‌چیان در مورد آب تهران و گزارش دیگر از سوی رئیس گمرک در خصوص واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی ارائه شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰سی‌سی که از سوی هیأت دولت تصویب شده بود، افزود: صداوسیما در این‌باره گزارشی را پخش کرد که شامل نشان دادن برخی از این خودروهای گران‌قیمت در داخل شهر بود و مصاحبه‌هایی نیز با برخی از اشخاص در این خصوص انجام شد که چگونه این خودروها وارد کشور شده‌اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: شما مستحضر هستید که این خودروها امکان ورود به صورت قاچاق را به داخل کشور را ندارد و باید از مجاری رسمی وارد کشور شود، واردات برخی از این خودروها با تصویب‌نامه‌های خاص یا برای کمک به اقشار خاصی انجام شده است و یا به منظور قدردانی از افتخارآفرینی ورزشکاران به آنان اجازه واردات خودرو اعطا شده است که البته آنها نیز این مجوز را واگذار می‌کنند و با این مجوز خودروهایی همچون پورشه و سایر خودروهای لوکس وارد می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به آمار واردات خودروهای لوکس گفت: سال ۱۳۸۸، ۳۱هزار و ۳۱۲خودرو، در سال ۱۳۸۹، ۲۳هزار و ۷۶۳ خودرو، سال ۱۳۹۰، ۱۸هزار و ۶۰۴ خودرو سال ۹۱، ۱۶هزار و ۲۳۹خودرو سال ۹۲، ۴هزار و ۱۶ خودرو و سال ۹۳، ۱۳۳خودرو وارد شده است و همانگونه که مشاهده می‌کنید بخش اعظم این واردات مربوط به مصوبات هیأت دولت قبل است که هم‌اکنون در حال اجرا شدن است.

همچنین نوبخت با اشاره به مصوبه هیأت دولت در خصوص آب رسانی به شهر تهران، گفت: قرار شد تا مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به یک طرح اضطراری برای آب‌رسانی به شهر تهران اختصاص پیدا کند.

سخنگوی دولت در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره بحث‌های مرتبط با حوزه عفاف و حجاب و همچنین اجرای گشت‌های موتوری امر به معروف و نهی از منکر در سطح شهر گفت: در جلسه قبلی یکی از خبرنگاران از بی‌حجابی به عنوان یک بیماری یاد کرد و من به این نکته اشاره کردم که پدیده بدحجابی یک مشکل فرهنگی است و باید متناسب با این مسئله از سازوکارهای فرهنگی استفاده کنیم. البته همه روش‌های فرهنگی پاسخگوی این مسئله نیست. باید قطعاً از روش‌های مناسب استفاده کنیم.

وی افزود: درباره اینکه چه کسی مسئول است، همیشه انگشت به سمت دولت اشاره می‌رود که دولت مسئول این کار است. دولت باید درباره ارتقای فرهنگی تلاش کند و به همین دلیل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هرساله ۱۰۰ها میلیارد تومان درباره فرهنگ نه فقط برای دستگاه‌های دولت بلکه برای دستگاه‌های غیردولتی هزینه می‌کند.

نوبخت افزود: البته در این زمینه باید این دستگاه‌ها باید قبول مسئولیت کنند و دولت از آنها درخواست خواهد کرد که درباره مبالغی که برای ارتقای فرهنگ بودجه گرفته‌اند درباره حجاب، کارشان تا کجا توانسته است نتیجه دهد.

سخنگوی دولت درباره استفاده از روش‌های غیرفرهنگی یا روش‌های سخت که گاهی اوقات برخی از افراد به خاطر احساس مسئولیت یا اعتقادات آنها استفاده می‌کنند، گفت:  باید بدانید این روش‌ها نه تنها مؤثر نبوده است بلکه این پدیده را تشدید کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: باید بدانیم بانوان ما در جامعه مورد احترام ما باید باشند و اگر قرار است تذکری به کسی دهیم این را قانون تعیین کرده و هرگونه روش غیرقانونی و بی‌حرمتی به بانوان ما امر غیرپذیرفتنی برای دولت است و در این ارتباط تأکید بر این خواهد بود که این پدیده که سال‌ها در کشور ما بوده است و با آن به عنوان یک پدیده حاد برخورد کنیم و اعلام هم کنیم که هزینه‌ آن را تحمل می‌کنیم باید بدانیم که برای کسی صورتحساب نمی‌رود و هزینه این مسئله را اسلام تحمل می‌کند.

وی افزود: امروز به حد کافی در کشورهای همسایه عده‌ای تلاش می‌کنند چهره‌ای خشن و غیرمنطقی از  اسلام عزیز ما ارائه کنند. من از همه افرادی که از سر دلسوزی با این موضوع برخورد می‌کنند که اگر هر هنری دارند در رابطه با مسائل فرهنگی هزینه کنند و اگر برنامه‌ای برای بهبود این کار را دارند به ما ارائه کنند و ما حتی منابع مالی هم برای آن ارائه می‌دهیم اما بر این نکته تأکید می‌کنیم که دولت هیچ اقدام غیرقانونی تأئید نمی‌کند و با آن برخورد می‌کند و دستگاه‌های ذیربط نیز باید در ارتباط با این مسئله عمل کنند.

نوبخت بر این نکته تأکید کرد: ما فرد بی‌حجاب را بیمار نمی‌دانیم بلکه بی‌حجابی برای جامعه‌ای با فرهنگ‌های اسلامی یک مشکل است و اینکه اگر به این شکل تعبیر شود که هر فرد بدحجاب بیمار است این یک توهین است و ما این را تأئید نمیِ‌کنیم. ما باید ببینیم که چرا طی سه دهه گذشته از روش‌های بهتری نتوانسته‌ایم استفاده کنیم. ضمن اینکه حرمت تمام افراد جامعه من‌جمله بانوان حفظ شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نقش پتروشیمی در خروج از رکود چیست، گفت: قطعاً بخش قابل توجهی از نیازهای ارزی ما از طریق پتروشیمی تأمین می‌شود. همچنین درباره مشکلات کارگری در بخش پتروشیمی این مسائل در همه جا وجود دارد و باید به درخواست‌های کارگران عزیز نیز توجه شود.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره بحث قانون احزاب گفت: این قانون هم‌اکنون در مرحله‌ پیش‌نویس قرار دارد تا کارهای آن به اتمام برسد و به محض اینکه کارهای آن به پایان رسید من آن را اعلام خواهم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با اقدام اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد در رابطه با اعلام ایران به عنوان نقض‌کننده حقوق بشر گفت: اینکه سازمان‌های بین‌المللی بخواهند آزادی و حقوق بشر را بهانه کنند و نسبت به جمهوری اسلامی ایران حرف‌های غیرمنطقی بیان کنند باید پاسخشان از طریق مسئولین ذیربط ارائه شود.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره تکمیل برنامه ششم توسعه گفت: خوشبختانه نظام تبیین برنامه ششم توسعه در شورای اقتصاد به تصویب رسید و تهیه و تنظیم برنامه در حال انجام است و ما امیدواریم این برنامه را طبق زمان مقرر ارائه کنیم و تا تابستان سال ۹۴ این برنامه را به مجلس خواهیم داد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک و برنامه‌های وی گفت:‌ آقای رئیس‌جمهور به این سفر خواهد رفت اما برنامه‌هایی که برای این منظور تدوین شده است به زودی و در صورت تصمیم قطعی رئیس‌جمهور طی یک نشست خبری ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره توزیع بسته‌های امنیت غذایی گفت: این موضوع در هفته‌های آینده انجام خواهد شد و وزیر تعاون کار و رفاه که مسئول این مسئله است در اینباره اطلاع‌رسانی خواهد کرد و به طور حتم توزیع  این بسته‌ها و پوشش آن کمتر از مرحله اول نخواهد بود.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با بحث عدم وجود اختیارات کافی برای وزیر علوم گفت: خوشبختانه سرپرست اختیارات وزیر را دارد و وی نیز در حال انجام وظایف خود در اینباره است و وزیر علوم و فناوری در مهلت مقرر به مجلس معرفی خواهند شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره واریزی یارانه‌های متولدین سال جدید گفت: یارانه متولدینی که تولد آنها به سازمان هدفمندی منعکس شده باشد اجرا می‌شود و یارانه شهریورماه نیز در موعد مقرر که همان ۲۲شهریورماه بود واریز شد.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری درباره اختلافات ایران و کشورهای ۱+۵ درباره توافق نهایی هسته‌ای گفت: ما اختلافاتی در قالب مذاکرات ۱+۵ با طرف مقابل به صورت طبیعی داریم که امیدواریم این اختلاف و مسائلی که وجود دارد به صورت نهایی حل شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با عدم دعوت از ایران به ائتلاف ضد داعش و همچنین سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تلاش مخفیانه آمریکا برای دعوت ایران به این ائتلاف گفت: آمریکا تلاش‌هایی را برای ارتباط بین ایران و آمریکا در خصوص بحث داعش انجام داده اما ایران منطق و منافع خود را دارد. ایران بسیار سریع‌تر از آمریکا از مردم محروم و دولت عراق حمایت کردند و قطعاً هیچکس تأئید نمی‌کند که نیروهای نظامی ما تحت فرماندهی آمریکا عمل کنند.

وی افزود: ما در قبال اقلیم کردستان و همچنین دولت عراق وظایف خود را انجام می‌دهیم که البته در چارچوب امریکایی‌ها قابل تعریف نیست چرا که بر اساس منافع ملی ما صورت می‌گیرد.

نوبخت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با توافقات ایران و کشور روسیه در خصوص همکاری‌های اقتصادی گفت: توافقات ایران و روسیه توافقاتی است که می‌تواند منافع دو طرف را به خوبی تأمین کند و به نفع دو کشور است.

همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در رابطه با خروج از رکود و آماری که از سوی رئیس‌جمهور در اینباره اعلام شده است، گفت: خوشبختانه آمار رسمی اینگونه نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی که در پایان سال ۹۲ به سمت صفر حرکت کرده بود در ماه‌های ابتدایی سال ۹۳ رشد مثبت پیدا کرده است و اینها بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران است. البته هرکدام از مؤسسات نیز می‌توانند به صورت جداگانه در اینباره مطالعاتی داشته باشند و نرخ‌های خود را اعلام کنند.

وی در رابطه با اعداد اعلام شده از سوی رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور در همان سخنرانی اعلام کردند که آمارهای فوق بر اساس آمار غیررسمی است و عددهای گفته شده نیز بر اساس آمارهای غیررسمی ارائه شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره تعیین نرخ ارز در بودجه سال ۹۴ گفت: ما در جلسه شورای اقتصاد بخشنامه بودجه سال ۹۳ را به تصویب رسانده‌ایم اما برای صحبت‌ کردن درباره این بخشنامه درباره نرخ ارز در بودجه کمی زود است و همچنین سخنگوی دولت به تورمی بودن و همچنین خروج از رکود را از مهمترین ویژگی‌های بودجه سال ۹۳ عنوان کرد.

 

 

 

 

 

نظر شما