شناسهٔ خبر: 67260 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مدرن ترین روستای ایران کجاست ؟

قاسم‌آباد لک‌لک اسدآباد روستایی است که با وجود امکاناتی چون باشگاه ورزشی، پارک، مسکن مهر و خانه عالم دست‌کمی از شهر ندارد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، در طی چند سال اخیر در سیستم جدید مدیریتی کشور برای توسعه و آبادانی روستاها، مدیریت روستاها به شوراها و دهیاران سپرده شد.

با توجه به اینکه مدیریت روستایی در فرآیند توسعه پایدار نقش مهم و اساسی دارند، دهیاران به عنوان مدیر روستا می‌توانند در مسیر فرایند توسعه روستای خود نقشی بی‌بدیل داشته باشند.

البته ناگفته نماند که در فرایند توسعه روستایی مشارکت اهالی روستا یکی از مهم‌ترین مسائل است که نیاز به تشویق و ترغیب اهالی روستا توسط دهیاران دارد.

دهیاران با همراه کردن اهالی روستا می‌توانند در توسعه پایدار روستا گامی مثبت بردارند چرا که مشارکت اهالی و تعاملات با مسئولان برای توسعه روستا از اصول کلیدی به شمار می‌رود.

روستای قاسم‌آباد لک‌لک نمونه‌ای از روستاهای توسعه‌یافته کشور است که تعامل و مشارکت اهالی روستا، اعضای شورای اسلامی و دهیار از رموز موفقیت این روستا بوده است.

قاسم‌آباد لک‌لک با ۷۶۰ نفر جمعیت مشتمل بر ۲۱۰ خانوار یکی از روستای پر جمعیت شهرستان اسدآباد است که در ۲۵ کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

از زمانی که دهیاری در روستای قاسم‌آباد لک‌لک فعال‌شده، این روستا از امکانات خوبی برخوردار است که بیشتر این امکانات از طریق خود یاری و مشارکت اهالی روستا بوده است.

ناگفته نماند که اگر امروز روستای قاسم‌آباد لک‌لک یکی از روستاهای نمونه توسعه روستایی به شمار می‌رود و در آن امکانات مختلفی از جمله پارک با ست ورزشی، باشگاه ورزشی، خانه عالم و غیره وجود دارد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن وجود دهیار فعالی است که با جان و دل به فعالیت پرداخته است.

محمود سمایی‌فلاحی اولین دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک است که با روحیه جهادی و اخلاق‌محوری توانسته است اقدامات خوب و عملکرد مثبتی از خود به جا بگذارد.

سمایی‌فلاحی با عملکرد مثبت خود در سطح روستای قاسم‌آباد لک‌لک در سال ۹۰ به عنوان دهیار نمونه استان همدان از بین ۷۰۰ دهیار استان انتخاب شد و همچنین به عنوان یکی از ده دهیار برتر کشور شناخته شد و از دستان رئیس‌جمهور لوح تقدیر دریافت کرد.

دهیار نمونه روستای قاسم‌آباد لک‌لک با اجرای طرح بیمه روستائیان توانسته است موفق‌ترین کارگذار بیمه باشد و ۷۰۰ خانوار را زیر پوششش بیمه قرار دهد.

طرح خرید و نصب سطل زباله در سال ۸۶ در تمام روستاها در دستور کار بود که این طرح در روستای قاسم‌آباد لک‌لک اجرا شد و پسماندهای زباله به صورت مکانیزه انجام شد که البته این امر با خود یاری مردم و تلاش دهیار صورت گرفت.

وجود پارک و فضای سبز در کمترین روستایی قابل مشاهده است که اهالی روستای قاسم‌آباد لک‌لک از وجود این فضا و  پارک برخوردارند و با اهداء زمینی به متراژ ۳ هزار مترمربع توسط  اهالی این روستا ساخته و ست ورزشی با کمک‌ها و خود یاری اهالی انجام شده است.

احداث غسالخانه و نهال‌کاری اطراف آن، احداث ساختمان دهیاری و سالن برگزاری همایش در زیربنای ۸۵ مترمربع مساحت، احداث مجتمع ورزشی، نصب تابلوی شناسایی و تابلوی تمثال مبارک شهدای روستا در ورودی روستا، ساخت ایستگاه مسافر از جمله فعالیت‌های است که توسط دهیاری و مشارکت مردم روستا انجام شده است.

طرح مسکن مهر معمولاً در سطح شهرها اجرا شده و شاید در کمترین روستایی این نوع مسکن ساخته شده بود که برای اولین‌بار در سطح استان همدان مسکن مهر ۱۶ واحدی در روستای قاسم‌آباد لک‌لک ساخته شد و این امر در راستای پیگیری‌های دهیار این روستا بوده که قابل‌تحسین است.

یکی دیگر از افتخارات روستای قاسم‌آباد لک‌لک بالا بودن تحصیلات و مدارک جوانان این روستا است که نشان می‌دهد آنان در امر مطالعه و کتاب‌خوانی و همچنین توجه ویژه به درس و مدرسه ارزش قائل هستند که در همین راستا کتابخانه عمومی را با جمع‌آوری زکات به متراژ ۲۰۰ مترمربع احداث کردند.

در ادامه گزارش دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در روستای قاسم‌آباد لک‌لک را از زبان گویای دهیار این روستای جویا شویم.

محمود سمایی‌فلاحی با اشاره به اینکه روستای قاسم‌آباد لک‌لک با وجود ۲۱۰ خانوار تعداد ۷۸۰ نفر جمعیت روستایی در آن ساکن هستند، اظهار داشت: حدود هشت سالی است که دهیاری این روستای را تحویل گرفته‌ام.

وی افزود: این روستا در طی سرشماری سال ۹۰ نسبت به سال ۸۵ با افزایش ۶۰ نفر جمعیت روبرو بوده است.

دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک اسدآباد در ادامه به عملکردی از دهیاری روستای قاسم‌آباد لک‌لک اشاره کرد و گفت: احداث پارک روستایی، کتابخانه عمومی، ساختمان دهیاری و خانه عالم از جمله فعالیت‌های بوده با همکاری اعضای شورای اسلامی و اهالی روستا انجام داده‌ام.

وی به بهره‌برداری از خانه عالم روستای قاسم‌آباد لک‌لک در هفته دولت اشاره کرد و گفت: این خانه با مدیریت دهیاری از اعتبارات زکات جمع‌آوری شده ساخته شد.

سمایی‌فلاحی با بیان اینکه در سال ۹۰ به عنوان دهیاری نمونه استان و جزء ده دهیار نمونه منتخب کشوری معرفی شده است، یادآور شد: با پیگیری‌هایی که داشتیم طرح مسکن مهر را برای اولین‌بار در سطح استان در روستای قاسم‌آباد اجرا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام  پروژه‌های انجام‌شده در روستای قاسم‌آباد لک‌لک از طرح جمع‌آوری زکات، خود یاری و مشارکت اهالی روستا با مدیریت دهیار بوده است که تاکنون هیچ‌گونه توجهی از سوی مسئولان نشده است.

دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک اسدآباد همچنین به وجود روحیه و نشاط در بین جوانان روستای قاسم‌آباد لک‌لک و فعالیت‌های ورزشی آنان بدون امکانات اشاره کرد و گفت: وجود این روحیه و نشاط در جوانان این روستا بنده را بر آن داشت که باشگاه ورزشی را در روستا احداث کنم.

وی با بیان این‌که احداث باشگاه ورزشی روستای قاسم‌آباد لک‌لک از مبالغ جمع‌آوری شده زکات در سال ۸۹ آغاز شد، ادامه داد: متأسفانه تشویقی زکات جمع‌آوری شده در این روستا ۱۱ میلیون تومان بود و جوابگوی احداث این باشگاه نمی‌شد.

سمایی‌فلاحی افزود: ۶۰ درصد از تجهیزات و تکمیل این باشگاه از مبالغ شخصی که حدود سه سال قبل بنده با فروش طلاهای همسر خود به مبلغ  ۹ میلیون تومان مجبور به تأمین هزینه‌های صرف شده در احداث این باشگاه شدم.

وی ادامه داد: علی‌رغم این‌که مسئولان به بنده قول داده بودند که در تکمیل این باشگاه ما را یاری کنند، اما تاکنون هیچ‌گونه کمکی از سوی فرمانداری و یا نهادی نشده است.

دهیار روستای قاسم‌آباد لک‌لک اسدآباد به استقبال خوب جوانان روستای قاسم‌آباد لک‌لک و همچنین روستاهای هم‌جوار از این باشگاه خبر داد و گفت: امروز شاهد هستیم که پژمان کرزه‌ای دونده تیم ملی نیروهای مسلح از این روستا برخاسته و افتخار کشور است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند که بدهی بنده برای احداث این باشگاه هنوز پرداخت‌نشده اما خرسندم از اینکه حاصل وجود این باشگاه تربیت جوانان مانند آقای کرزه‌ای است.

سمایی‌فلاحی از فرماندار شهرستان خواست با تسهیلاتی را برای تجهیز و نگهداری این باشگاه در نظر بگیرند چرا که هیچ‌گونه امکانات تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان در این روستا وجود ندارد.

وی از اهداء و تحویل ۱۰۰ متر تشک کشتی از سوی اداره ورزش و امور جوانان شهرستان اسدآباد خبر داد و افزود: با همکاری این اداره یک مربی کشتی نیز برای آموزش جوانان این روستا و روستاهای اطراف به صورت یک نوبت هماهنگ شده است.

نظر شما