شناسهٔ خبر: 66286 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

خمین شهر پیشنهادی برای انتقال پایتخت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی دولت قادر به پرداخت هزینه 300میلیاردی برای توسعه مترو نیست ، چگونه قادر به تأمین 3000 میلیارد برای ایجاد زیرساخت‌های انتقال پایتخت خواهد بود.

به گزارش نماینده، مهدی چمران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، مسئله انتقال پایتخت را مسئله بسیار مهمی عنوان کرد و  اظهار داشت: هر چند هیچ یک از اعضای شورا در زمان طرح این موضوع در مجلس حضور نداشته‌اند اما جلساتی با حضور نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی و نیز اعضای شورا در این خصوص برگزار شده است.

وی با بیان این که نشست های تخصصی نیزدر کمیسیون شوراها با اعضا و کارشناسان کمیسیون عمران در  این راستا تشکیل شده افزود: هر چند بنده در این زمینه طرح‌هایی را در خارج از دانشگاه تهران و دانشگاه های دیگر مطرح نموده‌ام. اما  بر اساس تمامی این طرح ها و نیز مطالعات مرحوم طالقانی در وزارت مسکن و شهرسازی در این زمینه نتیجه نهایی آن است که ساماندهی پایتخت باید به جای انتقال پایتخت در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که انتقال پایتخت در واقع ایجاد پایتخت دیگری نظیر تهران خواهد شد، افزود: این انتقال در واقع نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی برای زندگی ۱۰میلیون نفر است و ا ین در حالی است که دولت قادر به تأمین هزینه این زیرساخت‌ها نیست چرا که قادر به پرداخت ۳۰۰میلیون جهت توسعه مترو در سال گذشته نبوده چگونه قادر به تأمین هزینه‌های لازم برای ایجاد این زیرساخت ها که از ۳۰۰میلیارد بلکه حداقل ۳۰۰هزار میلیارد است خواهد بود.

*ابتدا باید پرسید منبع تأمین اعتبارات انتقال پایتخت از  کجاست؟
 
چمران با عنوان این که ابتدا باید پاسخ داد که منبع تأمین این اعتبارات از کجا خواهد بود تصریح کرد: صرف نظر از زمان لازم برای ساخت شهری  که زیرساخت‌های آن توانایی پاسخ به نیازهای جمعیت ۱۰میلیون نفری را داشته باشد. باید پرسید آیا ضرورت دارد که چنین اقدامی را به عمل برسانیم. ضمن این که تمام منطقه ایران از ظرفیت‌های لازم نظیر آب برای انتقال ۱۰میلیون نفر برخوردار است.

وی با تأکید بر این که ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر فرودگاه، بیمارستان و...نیازمند اعتبار بسیار بسیار بالا و معادل بودجه چند سال کشور است افزود: اگر در صدد ایجاد پایتختی نظیر تهران هستیم  که این پایتخت همین جا هست و اگر مسئله ما در خصوص زلزله خیز بودن تهران و ممانعت از آسیب‌ای که پس از وقوع زمین لرزه‌ای احتمالی است کجای ایران زلزله خیز نیست؟

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه  داد: اگر بحثمان درخصوص کمبود آب تهران و  مسائل موجود در زمینه تأمین آب تهران است باید پرسید کجای ایران جزء دو استان شمالی کشور از آب لازم برای پاسخگویی به نیاز این جمعیت ۱۰میلیون نفری برخوردار است که  البته در این دو استان‌ها هم شرایط دسترسی به گونه‌ای دیگر است.

*اگر هدف تنها انتقال پایتخت سیاسی به یک محل خوش آب و هوا است تکلیف سایر افراد چه خواهد شد؟

چمران  افزود: اگر مسئله ما تنها انتقال پایتخت سیاسی و گروه دولت و سیاستمداران و یک جمعیت اندک چند ده هزار نفری است. باید پاسخ داد که تکلیف سایر افراد باقیمانده در تهران که معادل یک پنجم جمعیت کل کشور هستند چه خواهد شد چرا که رهایی این افراد در واقع به معنای رهایی از مشکلاتشان است.

وی ادامه داد:‌اگر هدف ما تنها انتقال پایتخت سیاسی و یک تعداد خاص و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای زندگی آن‌ها در یک محل خوش آب و هوا و ترافیک کم و ساختمان‌های زیباست افزود: ما تنها به دنبال حل مشکلات برای گروه دولتمدار نیستیم چرا که رهایی سایر افراد که خود به میزان جمعیت چند استان‌اند به معنای باقی ماندن مشکلات به قوت خود است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حال باید پاسخ داد که شهری که در صدد ایجاد آن به عنوان دولت شهر هستیم باید خود کفار باشد و یا با سرمایه‌ای دولتی اداره شود که  اگر پاسخ ما به ارائه سرمایه است باید دوباره پرسید به چه میزان باید در این دولت شهر سرمایه گذاری نمود؟

چمران تصریح کرد:‌اگر هم بحثمان خودکفایی است این دولت شهر است واقعیت مهم این موضوع است که شهر چند ۱۰هزار نفری قادر به خودکفایی نخواهد بود و تمامی این موارد حاصل چکیده، مطالعات و طرح‌های محققان است.

وی در ادامه افزود: انتقال یک جمعیت ۵۰۰-۶۰۰ هزار نفری و نرمال نیز اصولی و امکان پذیر نیست چرا که قطعا این شهر خود جاذب جمعیت شده که در آن صورت  مسئله مهم که باید به آن پاسخ داد این موضوع است که شیوه‌های کنترلی این  جمعیت به چه صورت خواهد بود.

*حل مشکلات پایتخت با تغییر پایتخت امکان پذیر نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در تنها کلانشهرهای کشور با جمعیت بالغ بر ۲میلیون نفر بلکه حتی شهرهای کمتر از ۱میلیون جمعیت نظیر اراک نیز امروز با مسائلی اینچنین مواجه‌اند که تمامی این موارد مؤید آن است که حل مشکلات پایتخت امکان پذیر نخواهد بود.
چمران تأکید کرد: تغییر پایتخت مستلزم پاسخگویی شفاف به تمامی سوالات و حل مسائل یاد شده است.

*خمین مکان احتمالی انتقال پایتخت

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون مکانی برای انتقال پایتخت پیشنهاد شده افزود: بر اساس مطالعات یک گروه از محققان استانی در مجاورت خمین این موضوع پیش بینی شده و تنها به این دلیل که وضعیت آب این منطقه نسبت به سایر نقاط دیگر شهرداری بهتر است که البته انتقال یک شهر ۱۰میلیون نفری به ‌آن نیازمند احداث چندین سد است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان این که این منطقه امروز نه یک شهر بلکه یک  بیابان است که  انتقال پایتخت به آن نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های لازم و صرف اعتبارات فراوان است اظهار داشت: بنابراین با یک دید وسیع می‌توان به این نتیجه رسید که  این منطقه نیز عاری از مشکل نیست و این در واقع به معنای تمامی توضیحات یاد شده است.

*آبادانی شهرها از آبادانی روستاها می‌گذرد

چمران در پاسخ به این سوال که در صورت تحقق زیرساخت‌ها امکانات تهران چه خواهد شد، افزود: شدیدا به موضوعی معتقدم که ممکن است خوشایند بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولین دیگر نباشد اما باید دانست که آبادانی تهران و کلانشهرهای کشور از آبادانی روستاها گذشته تا روستاها را آباد نکرده و برای آنان اشتغال ایجاد نماییم. قادر به آبادانی شهرها نخواهیم بود که البته این به معنای ایجاد شغل برای آنان نیست.

وی ادامه داد: تا زمانی که کشاورزی ارتقا نداده و به محصولات استراتژیک خارج از کشور متکی باشیم، کشاورزان صاحب شغل، مسکن و مدرسه نخواهند شد که تمامی این موارد قطعا مهاجرت به تهران و سایر کلانشهرها و افزایش مسائل دیگر را به همراه خواهد داشت.  

*مشکلات تهران تنها مختص تهران نیست وضعیت حواشی مشهد بدتر است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: باید در نظر داشت که این مسائل تنها مختص تهران نیست که با انتقال پایتخت درصدد رفع آن باشیم چرا که وضعیت برخی از نقاط نظیر حواشی مشهد از تهران نیز بدتر است.

چمران افزود: نباید تصور کرد که با افزایش مترو، خیابان و بزرگراه قادر به حل مشکلات تهران خواهیم شد چرا که تمامی این اقدامات یک درمان موقتی است و پس از مدتی تمامی این مشکلات به دلیل مهاجرت ناشی از عدم آبادانی روستاها به حالت اولیه خود باز می‌گردد، ضمن این  که تمامی ساخت و سازها و پروژه های عمرانی فراوان در طول سالیان گذشته و عدم حل مسائل خود مؤید این  امر است، چرا که این موضوع مثل حوضی است که پر شده و ظرفیت آن به اتمام رسیده است.

وی در پایان با عنوان این  که اگر در صدد حل مشکلات تهران و سایر کلانشهرها هستیم باید مسئله اشتغال کشاورزان را حل نماییم، خاطرنشان کرد: عدم حل این موضوع به معنای تداوم این نهضت است.

نظر شما