شناسهٔ خبر: 66159 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ایران هواپیمای آمریکایی را وادار به فرود کرد!

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ایران یک فروند هواپیمای نظامی نیروهای ائتلاف که از افغانستان برخاسته بود را در بندر عباس وادار به فرود کرده است؛ پیش از این اعلام شده بود هواپیما متعلق به آمریکا بوده است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ایران یک فروند هواپیمای نظامی «نیروهای ائتلاف» که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده است. طبق گزارش واشنگتن‌پست، جنگنده‌های ایرانی این هواپیمای نظامی که از افغانستان برخاسته بود را وادار به فرود کرده‌اند.
مقامات آگاه به این موضوع به واشنگتن‌پست می‌گویند یک هواپیمای تحت اجاره نیروهای ائتلاف که از پایگاه بگرام افغانستان راهی دوبی بوده روز جمعه بنا به درخواست ایران در شهر بندر عباس به زمین نشسته است. بنا به این گزارش، این حادثه پس از آن رخ داد که مقامات ایرانی به برنامه پروازی این هواپیما اشکال گرفتند.
واشنگتن‌پست در توضیح جزئیات بیشتر این حادثه نوشته برج‌های مراقبت ایرانی پس از تماس با این هواپیما به آن دستور دادند به افغانستان برگردد و برنامه پروازی خود را اصلاح کند اما هنگامی که خلبان‌ها به برج مراقبت ایران گفتند که سوخت کافی برای بازگشت به افغانستان ندارند، از آنها خواسته شد فرود بیایند.
یک مقام آمریکایی گفت که جنگنده‌های ایرانی این هواپیما که ۱۰۰ سرنشین آمریکایی و ۲ سرنشین کانادایی داشت را اسکورت کرده‌اند. مقامات دیگر آن را تکذیب کرده و گفته‌اند هواپیما بدون اسکورت جنگنده‌ها به زمین نشسته است.
طبق گزارش‌ها، هواپیمای مورد نظر از شرکت هواپیمایی «فلای دوبی» در امارات اجاره شده بود. سخنگوی امارات در آمریکا ضمن تأیید این خبر گفته تنها از این موضوع مطلع است و اطلاعات بیشتری درباره آن ندارد.

یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این خبر، گزارش‌ اولیه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که مدعی شده بود ایران یک هواپیمای نظامی «تحت اجاره آمریکا» را در بندر عباس وادار به فرود کرده را رد کرد. وی اما در توضیحات بیشتر گفت که این هواپیما تحت اجاره نیروهای ائتلاف افغانستان به رهبری آمریکا بوده و علت فرود آن در ایران به علت برخی اشکالات در برنامه پروازی آن بوده است.  

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در دقایق آغازین بامداد روز شنبه ابتدا گزارش داد ایران یک فروند «هواپیمای نظامی تحت اجاره آمریکا» را در بندر عباس وادار به فرود کرده است اما دقایقی بعد، خبر خود را اصلاح کرد و نوشت هواپیمای مورد نظر تحت اجاره نیروهای ائتلاف نظامی افغانستان به رهبری آمریکا بوده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، شرکت هواپیمایی «فلای دوبی» در بیانیه‌ای اطلاع داد هواپیمای این شرکت پس از اصلاح برنامه پروازی خود شهر بندرعباس را به مقصد دوبی ترک کرده است.

نظر شما