شناسهٔ خبر: 66025 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در مصاحبه‌های جداگانه با «اپینیون» و رادیو فرانسه

عراقچی: ناآرامی‌های خاورمیانه نتیجه سیاست‌های اشتباه قدرت‌های جهانی است/می‌توانیم تحریم‌های آمریکا را پاسخ دهیم

عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای که امروز در نشریه «اپینیون» فرانسه منتشر شد، تأکید کرد ناآرامی‌های خاورمیانه نتیجه سیاست‌های اشتباه قدرت‌های جهانی است.

به گزارش نماینده، سید «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای که امروز در نشریه «اپینیون» فرانسه منتشر شد، تأکید کرده است که ناآرامی‌های خاورمیانه نتیجه سیاست‌های اشتباه قدرت‌های جهانی است.

آقای عراقچی در این مصاحبه تصریح کرده است که تهران همچنان به حمایت از دولت و مردم سوریه ادامه می‌دهد. ایران همواره تأکید کرده است که دولت سوریه برآمده از آرای مردم این کشور است و تهران از خواست و اراده مردم سوریه، حمایت می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران که این هفته برای دیدار با مقامات فرانسوی به پاریس سفر کرده بود، پیش از این مصاحبه‌هایی نیز با شبکه فرانس ۲۴ و رادیو فرانسه داشت.

وی در گفت‌وگو با رادیو فرانسه در مورد موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای صحبت کرده است. وی در رابطه با این مذاکرات که دور جدید آن روز ۲۷ شهریور در نیویورک برگزار می‌شود، گفت تهران همچنان نسبت به دستیابی به توافق، خوش‌بین است.

آقای عراقچی در پاسخ به سوالی در رابطه با تحریم‌های تازه‌ای که آمریکا علیه شرکت‌ها و افراد ایرانی وضع کرده، گفت: «این تحریم‌ها بر خلاف روح و متن توافق ژنو است. چنین حرکتی در حین مذاکرات حساس کنونی، قطعا بر خلاف حسن نیت است. حسن نیت لازمه دستیابی به توافق در موعد تعیین‌شده است. ما هم می‌توانستیم اقدامات مشابه انجام دهیم. در توافق ژنو راه‌هایی وجود دارد که ما هم بتوانیم با استفاده از آن‌ها، آمریکایی‌ها را ناخرسند کنیم. »

وی افزود: «با این حال، ما تا الان از انجام اقداماتی که بر مذاکرات اثر بگذارد، خودداری کرده‌ایم. ما همواره پای میز مذاکره حضور داشته‌ایم و تا لحظه آخر نیز حضور خواهیم داشت. امیدواریم که این اقدام بر مذاکرات تأثیر نگذارد، اما اگر این اتفاق بار دیگر تکرار شود، ما هم تصمیماتی اتخاذ می‌کنیم. »

معاون وزیر امور خارجه در مورد دور تازه مذاکرات که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار می‌شود، نیز گفت: «فکر می‌کنم که این نشست بسیار مهمی خواهد بود. تا آن زمان، ما دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی اعضای گروه ۱+۵ خواهیم داشت و تا برای دور بعدی مذاکرات آماده باشیم. این دور، مذاکراتی بسیار حساس و در برهه‌ای بسیار مهم از زمان است. اما این بدان معنی نیست که شکست مذاکرات سپتامبر در نیویورک، به توقف مذاکرات منجر می‌شود. ما هنوز دو ماه تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر فاصله داریم. »

وی افزود: «حتی اگر در آن زمان هم موفق به توافق نشویم، پایان دنیا و پایان دیپلماسی نخواهد بود. دیپلماسی هرگز متوقف نمی‌شود. ما نسبت به دستیابی به توافق بسیار جدی و مصمم هستیم. در مورد موضوعات اختلافی هم ما ایده‌ها و راهکارهایی داریم. ما چندین گزینه ارائه کرده و روی آن‌ها کار می‌کنیم. ما خوش‌بین مانده و امیدواریم که در زمان تعیین‌شده به توافق برسیم. »

معاون امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات تنها محدود به میزان غنی‌سازی است، گفت: «این یکی از موضوعات است. مسئله دیگر، تحریم‌ها هستند. اینکه چطور و چه زمان برداشته شوند. همین‌طور در مورد مسائل دیگر، اختلافات اساسی وجود دارد. در حال حاضر، روی هیچ موضوعی توافق نشده است. در برخی موارد، مواضع طرفین به هم نزدیک است. اما در برخی دیگر موارد، اینطور نیست. هنوز اختلافات قابل‌توجهی وجود دارد. تعداد سانتریفیوژها تنها یکی از این موارد است.

وی در پاسخ به سوالی مورد احتمال برقراری روابط دیپلماتیک تهران-واشنگتن در صورت حصول توافق هسته‌ای، هم گفت: «بین مذاکرات هسته‌ای و روابط ایران و آمریکا، تفاوت وجود دارد. ما تنها در چارچوب ۱+۵ و فقط در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره می‌کنیم. حتی اگر توافقی صورت گیرد، فکر نمی‌کنم که آماده آغاز مذاکرات با ایالات متحده برای برقراری روابط دوجانبه باشیم. ما باید تنها بر مذاکرات هسته‌ای متمرکز باشیم. »

 

نظر شما