شناسهٔ خبر: 66011 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

ملک کلنگی چند؟

یکی از مشکلات فراگیر در خانه‌های بالای ۱۵ سال نداشتن پارکینگ است. یک مشاور املاک به خریداران این خانه‌ها توصیه می‌کند با صبر بیشتری درخصوص خرید این نوع خانه‌ها تصمیم‌گیری کنند، زیرا هنگام فروش با کاهش شدید قیمت روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش نماینده به نقل از دنیای اقتصاد، آپارتمان‌های نوساز و به اصطلاح مشاوران املاک، کلید نخورده چه برای رهن و اجاره و چه خرید و فروش ۱۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت پایه منطقه نرخ‌گذاری می‌شوند. بنابراین خریدارانی که مشکل تامین نقدینگی دارند بهتر است به‌جای خرید خانه‌های نوساز در فایل‌های خرید و فروش به دنبال آپارتمان‌هایی با قدمت بیشتر باشند.

این نکته مورد توصیه مشاوران املاک باتجربه نیز هست که در این بازار برای ظاهر زیبا نباید هزینه بالا صرف کرد. قیمت آپارتمان‌های چند سال ساخت واقعی‌تر است و قیمت خانه‌های نوساز بیشتر سلیقه‌ای تعیین می‌شود. 

یک فعال بازار مسکن در غرب پایتخت می‌گوید: اختلاف قیمت یک واحد نوساز با واحد چند سال ساخت بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است، به‌طور مثال در منطقه ستاری شمالی قیمت یک واحد نوساز به صورت میانگین متری ۵ میلیون و ۵۰۰هزار تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در حالی که خانه‌های بالای ۱۵سال در این منطقه را می‌توان با متری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کرد. 

البته برخی از خانه‌های چندسال ساخت به دلیل بازسازی ساختمان چه از لحاظ نما و فضای عمومی ساختمان و چه داخل آپارتمان، کمی نسبت به خانه‌های کهنسال منطقه گران‌تر هستند. 

به گفته این مشاور املاک برخی از خریداران به دلیل اینکه واحدهای نوساز از لحاظ ظاهری لوکس‌تر هستند اقدام به خرید آنها می‌کنند یا بیشتر عروس و دامادهایی که تازه می‌خواهند زندگی مستقلی را تشکیل دهند به دنبال خانه‌های نوساز هستند. 

پس از برداشتن محدودیت برای خانه‌های ۱۲ سال به بالا برای دریافت وام مسکن، قیمت این خانه‌ها نسبت به قبل افزایش یافت؛ اما همچنان فاصله معنا‌داری با خانه‌های نوساز یا دو تا سه سال ساخت دارند این در حالی است که یک واحد چندسال ساخت را می‌توان با صرف هزینه اندکی بازسازی کرد. 

یکی از مشکلات فراگیر در خانه‌های بالای ۱۵ سال نداشتن پارکینگ است. یک مشاور املاک به خریداران این خانه‌ها توصیه می‌کند با صبر بیشتری درخصوص خرید این نوع خانه‌ها تصمیم‌گیری کنند، زیرا هنگام فروش با کاهش شدید قیمت روبه‌رو می‌شوند. 
 


این فعال بازارمسکن در غرب پایتخت به یک ویژگی پنهان در آپارتمان‌های قدیمی این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته که قیمت زمین به این اندازه بالا نبود و تهران دچار کمبود زمین نبود، بیشتر آپارتمان‌های کم واحد در زمین‌های بزرگ ساخته می‌شدند. 

او مجتمعی ۱۲ واحدی را در منطقه پونک مثال می‌زند که در زمینی به مساحت هزار و ۲۰۰ مترمربع ساخته شده است. 

او اضافه می‌کند: اگر صاحبان این ملک برای مشارکت در ساخت موافقت کنند، هر کدام صاحب دو آپارتمان به مساحت‌های ۱۵۰ و ۶۰ مترمربع خواهند شد. 

این مشاور املاک این ویژگی را برای خانه‌های کهنسال منطقه فراگیر می‌داند که سبب شده بیشتر این خانه‌ها در دو- سه سال اخیر تخریب و بازسازی شوند و فروشندگان هم قدری به دلیل قدر‌السهم زمین بر قیمت آپارتمان‌هایشان بیفزایند.

نظر شما