شناسهٔ خبر: 65710 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

طرح تحول بهداشت کلید خورد

وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت بودجه سلامت که نباید برای بزک‌کردن بیمارستان‌ها صرف شود، گفت: شروع بسته بهداشت طرح تحول سلامت به صورت رسمی آغاز شد و سعی می‌کنیم هیچ کسی در حوزه سلامت ناراضی نباشد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در جلسه آغاز به کار بسته بهداشتی طرح تحول با اشاره به قدردانی رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور هیئت دولت و همچنین رضایت مردم از اجرای طرح تحول سلامت اظهار داشت: طرح تحول سلامت در مقدمه کار خود است و باید ادامه آن به جدیت پیگیری شود بنابراین تشویق‌هایی که از این طرح شده است همان اندازه که خوب است می‌تواند آفت نیز داشته باشد بنابراین کارهای زمین مانده این طرح  با برنامه‌ریزی و تیم هماهنگ و با نظارت به خوبی اجرا شود.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها باید در اجرای طرح سلامت با ارتباط با مردم و احترام به پزشکان گوش شنوایی داشته باشند تا بتوانند صدای مخالف را بشنوند. بنابراین تقدیر رهبر معظم انقلاب به همراه رئیس‌جمهور و هیئت دولت را یک موفقیت معنوی به حساب می‌آوریم و امیدواریم تا ۳ سال آینده بتوانیم با بازنگری که در طرح تحول سلامت انجام می‌شود بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

هاشمی تصریح کرد: یک سال از فعالیت جدید وزارت بهداشت گذشته است بنابراین رودربایستی‌ها را باید کنار بگذاریم و اگر تغییری در سطوح میانی دانشگاه‌ها می‌خواهد انجام شود بهترین زمان همین موقع است البته باید به همه احترام گذاشته شود و قدرناشناسی صورت نپذیرد.

وی عنوان کرد: برنامه و بسته بهداشتی طرح تحول سلامت که از دو سه ماه قبل کارهای زیرساختی آن انجام شده بود از امروز کلید می‌خورد ولی باید این مسئله را عنوان کنم که بسته درمان هنوز اشکالات فراوانی دارد که امیدواریم با همکاری دیگر معاونت‌ها از جمله معاونت پژوهشی، دانشجویی، طب سنتی این کارها اصلاح شود.

وزیر بهداشت به اقدامات دکتر دانش جعفری در زمینه مباحث اقتصادی وزارت بهداشت اشاره کرده و افزود: کارهای خوبی نیز توسط دکتر دانش جعفری در مباحث اقتصادی و همچنین مشارکت‌های مردمی توسط آقای ایاذی در حال انجام است.

وی در ادامه به سیاست‌های کلی سلامت و همچنین برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: دکتر دلاوری نیز مباحث برنامه ششم همچنین مفاد شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را دنبال می‌کند. بنابراین باید در این راستا جلسات متعدد دیگری برگزار کنیم.

هاشمی تصریح کرد: سال‌های متمادی بحث بهداشت مغفول واقع ماند و ما نیز غیرمنصفانه متهم شدیم که درمان محور هستیم. بنده بارها در جلسات به همکاران گفتم که اگر یک آرزو داشته باشم آن نیز تکمیل و گسترش شبکه بهداشت کشور است.

وی به اقدامات وزارت بهداشت برای ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها و آمبولانس هوایی نیز اشاره کرد و بیان داشت: شبکه‌های بهداشتی درمانی، خدمات ارزشمندی ارائه خواهند کرد ولی باید بدانیم که خانه‌های بهداشت در روستاها آسیب زیادی دیده‌اند بنابراین باید غبارروبی و بازسازی آن‌ها صورت پذیرد که البته مشکل اصلی مربوط به حاشیه شهرهاست که باعث گسترش بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.

وزیر بهداشت به تغییر سیمای بیماری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: وظیفه سنگینی بردوش ماست بنابراین دولت نیز دستور داده است که اعتبارات و ردیف‌های اعتباری برای طرح تحول سلامت محقق شود بنابراین قول داده شده است تا ۸۰ درصدی ردیف اعتباری تخفیف یافته در اختیارمان قرار گیرد تا با خیالی راحت تا پایان سال برنامه‌ریزی کنیم.

وی عنوان کرد: به ضرورت حضور و نظارت رؤسای دانشگاه‌ها برای اجرای طرح تحول اشاره کرد و گفت: این درست نیست که یک معاون یا رئیس بیمارستان فقط دو تا ۳ روز حضور داشته باشد. بنابراین به این مسئله نیز معتقدم اصلاً نیاز ندارد معاونان، مدیران یا رؤسای بیمارستان‌ها از استاد تمام‌های دانشگاه انتخاب شوند. بلکه با احترام به جامعه پزشکی باید از تمام ظرفیت‌ها علی‌الخصوص پزشکان عمومی استفاده شود. مثلاً یک بیمارستان که یک کار اقتصادی و خدماتی است نباید حتما یک پزشک رئیس بیمارستان شود چرا که افراد علمی که کار اجرایی نمی‌دانند با فعالیت در چنین مسئولیت‌هایی هم کار را خراب می‌کنند و هم خودشان کوچک می‌شوند.

هاشمی به ضرورت تمام وقتی کادر پزشکی نیز تأکید موکد کرد و بیان داشت: باید برای تمام وقتی‌ها امتیازات ویژه‌ای قائل شویم بنابراین امتیازهای گذشته باید تجدید نظر شود تا بتوانیم به سمت قانون تمام وقتی‌ها سوق پیدا کنیم البته نظارت نیز بسیار مهم است و ضرورت بسیاری دارد.

وی با بیان این‌که در نظارت‌ها هم تشویق کرد و هم اشکال گرفت ولی قسمت تشویق آن پررنگ‌تر باشد، عنوان کرد: از برخوردهای قهری باید پرهیز شود باید با پزشکان و اعضای هیئت علمی صحبت کرد با زور کاری پیش نمی‌رود.

وزیر بهداشت ادامه داد: به هر حال دو هزار نیرو در قالب طرح تحول سلامت به شهرستان‌ها تغذیه می‌شود باید به اسکان و وضعیت آن‌ها توجه شود و به آن‌ها احترام گذاشته شود ما حتی یک ناراضی نیز نباید داشته باشیم بنابراین از نگهبان تا خدمتکار، پرستار، بهیار و تمام کادر پزشکی باید مورد احترام قرار گیرند و حداقل به مشکلات آن‌ها گوش دهیم. زیرا گاهی وقت‌ها شکایت می‌شود که فلان معاون را نمی‌توان دید و حتی برخی رئیس دفترها بدتر از رؤسا هستند البته منظورم این نیست که کار سطحی انجام دهیم باید به کارهای عمقی نیز توجه کرد ولی باید طوری طراحی کنیم که مردم و کارکنان برای مطرح کردن اشکالاتشان دچار مشکل نشوند.

وی به مسئله اعتبارات و بودجه که به بسیار مهم است نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از ما استاد تمام هستیم ولی لازم است که همه ما یک مشاور مالی داشته باشیم بنابراین به شما رؤسای دانشگاه‌ها نیز توصیه می‌کنم فقط به سیستم مالی مجموعه خود اعتماد نکنید چون اشکالاتی در این بخش وجود دارد بنابراین باید شماها نیز مشاور مالی داشته باشید.

هاشمی ادامه داد: برخی از رؤسای بیمارستان‌ها به هیچ وجه به دخل و خرج بیمارستانشان مسلط نیستند بنابراین آن‌ها باید بدانند از چه تجهیزات پزشکی باید استفاده کنند. آیا این تجهیزات پزشکی خارجی است و چرا باید از گران‌ترین برند استفاده کنند.

وی در ادامه به اهمیت نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: امیدوارم روزی یک مرکز یا معاونت نیروی انسانی در وزارت بهداشت ایجاد شود زیرا نباید پس از ۳۵ سال هنوز در روستاها دچار کمبود پزشک و متخصص باشیم. برخی از شما رؤسای دانشگاه‌ها نیز اعلام عدم نیاز می‌کنید درحالی که این کار ظلم است و باید این روند اصلاح شود.

وزیر بهداشت درباره هتلینگ بیمارستان‌ها نیز گفت: پول را فقط صرف بزک کردن بیمارستان‌ها نکنید البته رنگ زدن بیمارستان خوب است ولی وقتی لوله‌ها و تأسیسات بیمارستان خراب است اولویت با پرده‌های بیمارستان نیست کارهای اساسی را انجام دهید بیمارستان‌های قدیمی نیز باید اقدامات برای جایگزینی بیمارستان‌ها انجام دهند به هر حال پیشانی بیمارستان‌ها اورژانس‌ها هستند باید این اصلاحات در هتلینگ از اورژانس‌های بیمارستان‌های قدیمی اجرا شود البته می‌دانم کار سختی است ولی به هر حال بیمار و مردم به ظواهر بیمارستان توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی از خریدهای هتلینگ‌ها انجام شده است ولی قیمت کلی را ستاد تعیین می‌کند. درباره ویزیت و مقیم بودن متخصصان نیز باید بحث شود و لازم به تجدید نظر است. درباره آموزش نیز در آینده صحبت می‌کنیم زیرا کارهای زمین مانده بسیاری در این حوزه داریم چون سندهای زیادی مصوب شده است که باید به آن بپردازیم.

هاشمی تصریح کرد: شما رؤسای دانشگاه‌ها با توجه به تعطیلی مجلس از حضور نمایندگان خانه ملت در فعالیت‌های خود استفاده کنید و آن‌ها از اقدامات شما مطلع شوند. همچنین تا یک سال آینده به انتخابات (مجلس) نزدیک می‌شویم بنابراین نباید در کش و واکش‌های سیاسی وارد شویم ما پزشک هستیم و باید به وظایف خود عمل کنیم همان طور که وقتی یک بیمار به ما مراجعه می‌کند از دین و آیین او سوال نمی‌کنیم و هیچ فرقی نمی‌کند فرق بیمار یک آدم عادی باشد یا رئیس‌جمهور.

وی ادامه داد: در دولت به جز وزارت امور خارجه و وزارت کشور تمام وزارتخانه‌ها علی‌الخصوص وزارت بهداشت یک حوزه خدماتی هستند و باید به وظایف خدمتی خود عمل کنیم، ما به عنوان فرزندان انقلاب به دنبال سرآمدی و پیشرفت ایران اسلامی هستیم و باید ایران نگین منطقه، دنیای اسلام و جهان شود. بنابراین کارهای زمین مانده زیادی داریم. شما نیز از کسی نترسید و به وظایف خود به خوبی عمل کنید.

وزیر بهداشت عنوان کرد: به خاطر این‌که سیستم وزارت بهداشت پزشک محور است باید برنامه‌هایی در استان‌ها گذاشته شود تا از همکاران پرستار و پیراپزشک برای اجرای طرح تحول سلامت تشکر کرد تا بتوان در سال دوم فعالیت وزارت بهداشت یک رقابت بین حوزه درمان و وزارت بهداشت ایجاد کنیم و از فعالان حوزه بهداشت نیز انتظار داریم در ۶ ماهه آینده عقب ماندگی یک سال گذشته را جبران کنند.

نظر شما