شناسهٔ خبر: 65598 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مرد استعفاهای دولت یازدهم

استعفا/1 کناره‌گیری محمدعلی نجفی از دبیری «ستاد هماهنگی اقتصاد دولت»، یک استعفای دیگر را در پرونده وی ثبت کرد تا یک رکورد جالب برای او به ثبت برسد. سومین استعفا در طول یک‌سال.

به گزارش نماینده، هر ۱۲۴ روز یک استعفا. این، آمار فعالیت محمدعلی نجفی در دولت یازدهم است. سیاست‌مدار ۶۳ ساله‌ای که بیشتر مردم، او  را با پست وزیر آموزش و پرورش در دهه هفتاد به یاد می آورند. نجفی مدت ها عضو شورای شهر تهران نیز بوده است. نجفی یکسال گذشته را با فراز و نشیب فراوانی گذرانده و بعد از داشتن سمت های مختلف در ۲۹ مرداد و بلافاصله پس از عدم رای اعتماد مجلس به رضا فرجی دانا، با حکم رئیس‌جمهور سرپرست وزارت علوم شد. یک سرپرستی که با یک استعفای دیگر هم همراه شد تا ۶ شهریورماه، سومین استعفای نجفی در طول یک‌سال اخیر نوشته شود.

استعفای اول- شورای اسلامی شهر تهران

مرداد سال گذشته محمدعلی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم مطرح شد. اما نجفی هرچه کرد فقط توانست نیمی از نمایندگان را راضی کند و فقط با یک رای اختلاف نتوانست دوباره وزارت آموزش پرورش کشور را در دست بگیرد. البته این پایان راه نجفی در دولت یازدهم نبود. رئیس جمهور تنها دو روز بعد وی را به عنوان معاون خود و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب کرد.

بعد از این انتصاب، نجفی ۲۹ مرداد۹۲ و در فاصله یک هفته مانده تا پایان کار دوره سوم شورای شهر تهران، استعفایش از عضویت در پارلمان شهری تهران را نوشت و تقدیم شورا کرد. استعفای نجفی در جلسه شورا بررسی شد و با وجود مخالفت برخی نمایندگان، بالاخره پذیرفته شد تا نجفی صندلی‌اش را در شورای شهر تهران ترک کند ...

استعفای دوم- ریاست سازمان میراث فرهنگی

انتصاب نجفی برای پست ریاست سازمان میراث فرهنگی با واکنش های مثبت و منفی زیادی روبرو شد. برخی این عمل رئیس جمهور را نوعی لجبازی با مجلس قلمداد کردند و برخی نیز به خاطر انتصاب نجفی به ریاست این سازمان از رئیس جمهور تشکر کردند. دو ماه بعد از ریاست نجفی بر سازمان میراث فرهنگی، او در برنامه پایش حاضر شد و موضع متفاوتی درباره قلیان گرفت. نجفی گفت که به زودی قلیان ها را دوباره روی میز رستوران ها می آورد و ممنوعیت استعمال آن توسط بانوان را لغو می کند. نجفی در این برنامه حرفهای جالبی زد که خبرساز هم شد. مثل این جمله:«حالا بنده با همسرم یا دخترم رفتیم قلیان بکشیم دو پک هم آنها بزنند چه مشکلی دارد؟ » این جملات باعث شد تا برخی نمایندگان مجلس به گفته های آقای معاون رئیس جمهور واکنش نشان دهند و حتی یکی از آنها از دادستان کشور بخواهد تا علیه معاون رئیس جمهور اعلام جرم کند.

در نهایت صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی هم به محمدعلی نجفی نیز وفا نکرد و محمد علی نجفی مثل دیگر روسای این سازمان خیلی زود سازمان میراث فرهنگی را ترک کرد. متن استعفای نجفی که ۱۵ دی‌ماه ۹۲ نوشته‌شده بود، یک ماه بعد در رسانه ها منتشر شد. در متن این استعفا نامه نجفی دلیل این کار را مشکلات ناشی از بیماری قلبی و برخی فشارهای کاری اعلام کرد که عرصه را تنگ و وی را مجبور به استعفا کرد تا نجفی فقط ۶ماه ریاست این سازمان را به عهده داشته باشد.

استعفای سوم- ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

بعد از استعفا از ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری،  رئیس جمهور در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ طی حکمی محمدعلی نجفی را به سمت مشاور رئیس جمهور و دبیر «ستاد هماهنگی اقتصادی دولت» منصوب کرد. اما نجفی در این سازمان نیز مدت زیادی ماندگار نبود. «رضا فرجی دانا» وزیر علوم دولت یازدهم نتوانست مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد تا اولین وزیر برکنار شده در دولت یازدهم لقب بگیرد. بعد از این اتفاق رئیس جمهور بازهم سراغ محمدعلی نجفی رفت تا سمت آموزشی دیگری را به وی واگذار کند و تنها چند ساعت بعد از استیضاح، نجفی به عنوان سرپرست این وزارت خانه معرفی شد. بعد از این انتصاب اما و اگرهای زیادی در خصوص مسئولیت دیگر نجفی به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به وجود آمد. در نهایت نجفی، ششم شهریورماه و در حاشیه مراسم ختم پدر «اکبر ترکان» در پاسخ به این پرسش که باتوجه به حضورتان در وزارت علوم، آیا همچنان به عنوان دبیری ستاد امور هماهنگی اقتصادی دولت ادامه کار خواهید داد؟ گفت: «خیر، من دیگر نمی‌رسم دبیری این ستاد را به‌عهده داشته باشم و امیدوارم رئیس‌جمهور فرد دیگری را برای این سمت انتخاب کند.»

حالا باید دید حسن روحانی بعد از برکناری فرجی دانا چه کسی را به عنوان وزیر جدید علوم به مجلس پیشنهاد خواهد کرد؟ بعد از آمدن وزیر جدید سرپرست وزارت علوم کجا خواهد رفت؟ و تا پایان کار دولت یازدهم محمد علی نجفی قرار است چه جاهای خالی از دولت را پر کند؟ آیا این آخرین استعفای او در دولت یازدهم خواهد بود؟

 

 

منبع: مجله مهر

نظر شما