شناسهٔ خبر: 65396 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

توری که برای رییس مجلس نهم پهن شد/چرا اصلاح طلبان به تمجید لاریجانی می پردازند؟

لاریجانی

"اصلاح طلبان با لاریجانی همراه باشند چرا که اگرچه او اصولگرا است اما مدیریتی اصلاح طلبانه دارد و ما می توانیم روی علی لاریجانی حساب کنیم"

به گزارش نماینده، این مطلب از سوی محمد عطریانفر فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با هفته نامه صدا از رسانه های همسو و نزدیک با حزب کارگزاران سازندگی مطرح شد.

پس از اینکه ناطق نوری به دعوت اصلاح طلبان برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس دست رد زد، قرعه به نام علی اردشیر لاریجانی افتاد تا اصلاح طلبان و رسانه های آنها از نقش و جایگاه وی در بهارستان حمایت کنند. از این رو باید پرسید چه اتفاقی افتاده است تا کنشگران سیاسی دوم خردادی محوریت را در انتخابات روبه علی لاریجانی که از چهره های اصولگرا شناخته می شود و مواضع خود را پیرامون فتنه ۸۸ اعلام کرده قرار دادند!؟.

پاسخ به این سوال را باید در سه فرضیه مورد بحث و بررسی قرار داد،

۱- آیا با طرح این مسائل، جریان رقیب به دنبال ایجاد انشعاب و اختلاف در اردوگاه اصولگرایان است؟

۲- آیا علی لاریجانی در جغرافیای سیاسی کشور از خود چراغ سبزی نشان داده که اصلاح طلبان از او به عنوان مدیر اصلاح طلب نام می برند؟

۳- و آیا قرابتی میان وی و ناطق نوری احساس کرده اند که پس از انصراف رییس مجلس پنجم از لیدری اصلاح طلبان، رییس مجلس نهم را جایگزین او کرده اند؟

پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار نماینده، با اشاره به استراتژی اصلاح طلبان در انتخابات آینده و توجه آنان به چهره های اصولگرا همچون ناطق نوری و علی لاریجانی، گفت: اصلاح طلبان يك خط جديدي را آغاز كرده اند، تحليل آنها اين است كه دولت به دنبال ايجاد ارتباط با گروهي از اصولگرایان است و فكر مي كنند شايد دولت با تعدادي از اصولگريان در آينده طرح ائتلافي داشته باشد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده اصلاح طلبان مجبور به همراهي با دولت خواهند بود و چون نمي توانند امتياز قابل ملاحظه اي از دولت و يا مجلس بگيرند وبراي اينكه بتوانند آنها را در قبضه خود داشته باشند با ايجادجنگ رواني به دنبال اين موضوع هستند به همین جهت، همراهي لاريجاني با اصلاح طلبان در انتخابات آینده براي ايجاد جنگ رواني مطرح می شود.

اما علی لاریجانی چه کرد که اصلاح طلبان حاضر شدند نام او را در پازل انتخاباتی خود قرار دهند؟ آیا در گذرگاهی همچون استیضاح وزرا، لاریجانی توانست موضع روشن و شفافی را اتخاذ کند؟

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که حزب سیاسی متبوعش نزدیک به دیدگاه ها و بینش سیاسی لاریجانی است دراین باره به خبرنگار نماینده، گفت: آقاي لاريجاني در جايگاه رياست مجلس باید بی طرفي خود را حفظ كند و آنچه راي نهايي نمايندگان و خواست اكثريت است تبلور يابد، البته گاهي اوقات در رفتارها اينگونه برداشت مي شود كه اگر او موضعي مي گيرد مفهوم آن اين است كه نمي خواهد استيضاح انجام شود.

وی اضافه کرد: در صورتي كه تلاش لاريجاني  براي جلوگيري از تنش است و تلاش وی هم موجب شد تا استيضاح بشكلي انجام شودكه تنش اجتماعي نداشته باشد و جامعه را دو قطبي نكند و نمايندگان هم به اهداف خود در اين رابطه برسند.

باید مروری هم به نزدیکی اصلاح طلبان به ناطق داشته باشیم، پس از انتخابات سال ۸۸، اصلاح طلبان به شیخ دیروز اصولگرایان یعنی ناطق نوری نزدیکی خاصی پیدا کردند و بارها از او به عنوان نیروی معتدل و باسابقه در عرصه سیاسی کشور نام بردند و سپس پروژه دعوت از رئیس مجلس پنجم را کلید زدند اما ناطق نوری که پس از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ روزه سکوت خود را افطار کرد، در نشت اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت که «بنا ندارم در این انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کنم و تشخیص می دهم که چنین تکلیفی ندارم؛ بعد از مجلس پنجم اعلام کردم که در دنیای امروز رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری تعریف می کنند و بعد از اینکه این عمر تمام شد آنها به اتاق فکر می روند و جوانان سر کار می آیند».

گویا این مواضع ناطق، به مزاق رسانه های دوم خردادی خوش نیامد و در رسانه های تحت مدیریت خود اصلا پاسخ شیخ اصولگرا به دعوت انتخاباتی اصلاح طلبان را در قالب تیتر منعکس نکردند و بیشتر به شکایت پسر وی از احمدی نژاد پرداختند از این رو علی لاریجانی به عنوان یکی از چهره های نزدیک به ناطق در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار گرفت تا حداقل بتوانند پس از ناطق بر روی رئیس مجالس هشتم و نهم سرمایه گذاری کنند.

محسن کوهکن دبیرکل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس در گفتگو با خبرنگار نماینده، در واکنش به استراتژی اصلاح طلبان و روی آوردن آنها به چهره های اصولگرا، گفت: شايد بخاطر اين باشد كه وقتي به افراد مي نگرند، نوع نگاه و تفكرآنها با برخي ازتفكرات قشر معتدل اصلاح طلبان همپوشاني داشته باشد.

 وي با اشاره به حمایت اصلاح طلبان از کاندیداتوری ناطق نوری در انتخابات مجلس، يادآور شد: چندي قبل سناريويي مطرح كردند كه آقاي ناطق نوري به اصلاح طلبان نزديك است اما از زماني كه ايشان موضع گيري كردند اصلاح طلبان اين بار اسم آقاي لاريجاني را مطرح مي كنند. با احترامي كه براي طيف معتدل اصلاح طلبان قائلیم اما فكر مي كنم آقاي لاريجاني آدم سياسي و زرنگي است و خود وی  تحليل درست و لازم را در اين مورد ارائه می دهد.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره اینکه "آیا چهره های شاخص اصولگرا دعوت انتخاباتی اصلاح طلبان را خواهند پذیرفت"؟ تاکید کرد: من فكر مي كنم جريان اصولگر هيچ ضرورتي ندارد كه در ارتباط با امر انتخابات هيچگونه پيمان يا ائتلافي با جريانات مختلف اصلاح طلبي داشته باشد و اگر اين تفكر اصلاح طلبي را در هر جهتي دوستان قبول دارند نگاه خود را دنبال كنتد.

علی لاریجانی رئیس مجلسی است که اکثریت آن را اصولگرایان و البته با سلایق مختلف سیاسی تشکیل می دهند به همین جهت وی باید در مواضع سیاسی خود مراقب باشد تا چراغ سبزی به جریان رقیب نشان ندهد ضمن اینکه حریان رقیب هم بدون شک برنامه هایی را برای ایستگاه یازدهم بهارستان تنظیم کرده و در نظر دارد با موتور روشن حرکت کند بنابراین باید طرح همسویی لاریجانی با اطلاح طلبان در انتخابات را برگفته از پروژه ایجاد اختلاف در میان اصولگرایان و بدبین کردن برخی از تشکل های اصولگرا به لاریجانی خواند چرا که مواضع رئیس کنونی قوه مقننه پیرامون فتنه سال ۸۸ و جریان انحرافی کاملا روشن است و اصلاح طلبان هم مواضع لاریجانی را در قبال فتنه می دانند و از سوی دیگر هم لاریجانی باید در کرسی ریاست قوه مقننه مواضع بی طرفانه اتخاذ کند تا اینگونه با استقبال جریان دوم خردادی شناخته نشود و فراموش نکند در انتخابات سال ۸۴ وی کاندیدای شورای هماهنگی نیروهای انقلاب شد و هم اکنون هم رئیس مجلس اصولگرای نهم و نماینده مردم قم است.

به مرور زمان چینش انتخاباتی احزاب و تشکل های سیاسی در ایستگاه یازدهم بهارستان تکمیل می شود اما با این حال جریان و چهره های اصولگرا باید مراقب مواضع و حرکت های خود در عرصه سیاسی کشور باشند.

 

 

 

نظر شما