شناسهٔ خبر: 65290 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نوبخت در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

بودجه سال ۹۴ را در وقت مقرر به مجلس می‌دهیم/ تدوین برنامه ششم توسعه منطبق با برنامه اقتصاد مقاومتی

نوبخت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به ارائه گزارشی از فعالیت‌های دولت طی یک سال گذشته در عرصه داخلی و خارجی پرداخت.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت طی سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران به مناسبت هفته دولت با تجلیل از مقام شامخ شهدای دولت از جمله شهیدان باهنر و رجایی گفت: شاید بتوان فعالیت‌های انجام ‌یافته در داخل و خارج را تقسیم‌بندی مناسبی برای بیان گزارشی از خدمات دولت مناسب دانست. در حوزه داخل مهم‌ترین فعالیت دولت به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم اختصاص یافت.

وی با اشاره به تلاش دولت برای افزایش قدرت خرید مردم افزود: دو عامل مهم طی دو سال گذشته در جهت کاهش قدرت خرید مردم مؤثر بوده است. عامل نخست، نرخ پرشتاب تورم و عامل دوم، نوسانات نرخ ارز و افزایش آن که در بازار صورت می‌گرفت.

سخنگوی دولت گفت:‌ دولت تمام توان خود را در مسیر افزایش قدرت خرید مردم به کار گرفت تا در ابتدا جلوی نرخ شتابان تورم را مسدود کند و از سوی دیگر در راستای تثبیت نرخ ارز و کاهش آن تلاش کند.

نوبخت گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در سال‌های گذشته سبب می‌شد تا اقتصاد ما با تورم بالا حرکت کند، کسری بودجه و بی‌انضباطی‌های مالی و بودجه‌ای بود، این وظیفه برای کاهش کسری بودجه با ارائه لایحه‌ای جهت اصلاح بودجه سال ۹۲ انجام شد که من از مجلس محترم به خاطر تصویب آن تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه رابطه خوب دو قوه می‌تواند در راستای خدمت‌رسانی بهتر مردم تأثیرگذار باشد، افزود: من از مجلس محترم تشکر می‌کنم. ما توانستیم با اصلاح بودجه و تعیین سقف ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه جلوی کسر بودجه را بگیریم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: این مسئله فرصتی را برای دولت ایجاد کرد تا بتواند نرخ تورم را از عدد بالای ۴۰ درصد به زیر ۲۵ درصد تقلیل بدهد، البته دولت مدعی نیست توانسته باشد قیمت‌ها را ارزان کند، ما تنها بر اینکه بتوانیم نرخ قدرت خرید مردم را بالا ببریم، اولین رویکرد ما این بود که جلوی افزایش شتابنده قیمت‌ها را بگیریم به همین دلیل تقلیل نرخ تورم را از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد به معنای ارزان کردن کالا نیز تنها به معنای کاهش شدت افزایش کالاها بوده است و ما امیدواریم بتوانیم طی برنامه‌های آینده نرخ تورم را یک رقمی و یا به صفر برسانیم.

نوبخت گفت: شاید تنها حوزه‌ای که بتوانیم بگوییم که آن را ارزان کرده‌ایم مسئله هزینه‌های درمانی مردم است. هم‌اکنون مردم زمانی که وارد بیمارستان می‌شوند می‌توانند با پرداخت ۱۰ درصد هزینه‌ها درمان شوند و این مسئله در روستاها به ۵ درصد تقلیل پیدا کرد.

وی افزود: ما امیدواریم بتوانیم با برنامه‌های مختلف گزارش دهیم مردم در بازار احساس ارزانی می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با اشاره به تلاش دولت برای جلوگیری از نوسانات قیمت ارز جهت افزایش قدرت خرید ادامه داد: طی سال‌های گذشته دیدید که قیمت ارز چگونه با نوسانات مختلف به قیمت بالا رسید و ارزش پول ملی به کمتر از یک‌سوم تقلیل پیدا کند. خوشبختانه با سیاست‌هایی که در پیش گرفته شد قیمت ارز نه تنها دچار نوسان طی یک سال گذشته نشد بلکه ارز در بازار ارزانتر از زمانی است که دولت کار خود را آغاز کرده بود، البته تلاش ما این است که آنقدر قیمت ارز را باثبات کنیم که به اقتصاد باثبات شود.

نوبخت گفت: نکته دیگر در این رابطه مسئله بیکاری است، بعد از تورم مسئله بیکاری یک مشکل اساسی است، چرا که مردم ما در شرایط رکود کسانی هستند که رنج بیشتری خواهند برد.

وی افزود: رکود یعنی به معنای اینکه ابزار وجود دارد اما با ظرفیت خود فعال نیست. یک میلیون جوان آماده به کار هستند اما از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود. کارخانجات وجود دارد اما به دلیل نبود منابع کافی و یا نبود مصرف‌کننده استفاده از آنها نمی‌شود. ما امیدواریم در ماه‌های آینده و تا حداکثر یک سال آینده گزارشی به شما بدهیم که رشد منفی دو سال گذشته را به رشد مثبت تبدیل کنیم.

معاون برنامه‌ریزی نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه ما در سه ماهه اول سال ۱۳۹۳ به یک رشد مثبت نیم‌درصد رسیدیم. حق مردم ما است که بتوانیم با سیاست‌های سنجیده در این مسیر حرکت کنیم.

نوبخت گفت: ممکن است مردم انتظار نداشته باشند که تمام مشکلات گذشته طی یک سال حل شود، اما انتظار دارم یک رویکرد درست و سنجیده به سمت اهدافی باشد که مردم انتظار دارند.

وی با اشاره به تقدیم به موقع بودجه سال ۹۳ به مجلس و تنظیم آیین‌نامه‌های آن گفت: من از همین جا می‌گویم که بودجه ۹۴ به وقت به مجلس خواهد رفت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری گفت: از همین رو دولت بر خود فرض می‌داند تا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را به صورت اجرایی تعیین کند.

نوبخت گفت: امروز روشن است از ۲۴ بندی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد هرکدام توسط چه دستگاهی باید اجرا شود، به همین جهت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مقرر شد تا برنامه ششم توسعه را براساس اقتصاد مقاومتی طراحی کند و هم‌اکنون همکاران من برنامه ششم کشور را در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ ایرانی و اسلامی طراحی می‌کند.

وی افزود: تمام مساعی ما این بود که از هزینه‌های جاری بکاهیم و به طرح‌های عمرانی بپردازیم. خوشبختانه ظرف ۵ ماه نخست سال بنا بر آمارهای رسمی اعتبارات که به طرح‌های عمرانی داده شد ۳.۲ اعتباراتی بود که توانستیم ما به طرح‌های عمرانی بدهیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: خوشبختانه این توفیق امروز فراهم شده است که دولت در سال ۱۳۹۳ بسیار بیشتر از سال ۱۳۹۲ در راستای تکمیل طرح‌های عمرانی همت خواهد کرد تا بتواند طرح‌های گذشته را به اتمام برساند، هر چند رئیس‌جمهور برای دیدار با مردم سفرهای استانی را در دستورکار قرار داده اما این چنین نیست که ما برویم علاوه بر طرح‌های باقی‌مانده طرح‌های جدیدی را نیز به تصویب برسانیم. در هر سفر مهم رئیس‌جمهور برخی از طرح‌های مهم را در استان انتخاب می‌کنیم.

نوبخت گفت: انشاءالله شما در اسفندماه سال جاری از رسانه‌ها خواهید شنید که بخشی از طرح‌های عمرانی که در سفرهای استانی که از سوی رئیس‌جمهور وعده تکمیل آنها داده شد افتتاح می‌شود و آنهایی که برای سال بعد درنظر گرفتیم نیمه نخست سال ۹۴ است.

وی افزود: در کنار این دولت باید موضع خود را در برابر ایثارگران و خانواده‌های انقلابی شهدا نشان دهد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دولت برای تأمین مطالبات خانواده های شهدا و ایثارگران گفت: به رغم تمام تلاش‌هایی که دولت انجام می‌دهد و شخص آقای رئیس‌جمهور بیش از ۱۷، ۱۸ ساعت کار می‌کنند، شب‌های جمعه آقای رئیس‌جمهور بر خود فرض می‌داند که به زیارت خانواده شهدا برود.

نوبخت گفت: هم‌زمان با فعالیت‌هایی در داخل در عرصه‌های خارجی نیز بر ما فرض است که ملت بزرگ ایران و مقام معظم رهبری آن را تأیید کنند. فعالیت‌های دولت تدبیر و امید در عرصه خارجی به سه امر معطوف شده است، اول آنکه بتوانیم از حقوق ملت ایران در عرصه‌های جهانی دفاع کنیم، دوم آنکه بتوان از مسلمین جهان به خصوص کشورهای منطقه دفاع کنیم. وظیفه ما این است که غبار نامردمی را از چهره صمیمی اسلام را بزداییم.

وی افزود: در ارتباط با دفاع از حقوق ملت ما شاهدید که دولت امریکا ده ها میلیارد دلار از اموال ما را بلوکه کرده بود. شما می‌دانید این تحریم ناجوانمردانه که به ملت ما تحمیل شده بود، ظرفیت صادرات ما را به یک میلیون بشکه صادر کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: این بزرگترین ظلمی بود که به ما صادر شد. این وظیفه دولت که برود و در خارج مبارزه کند، هم حقوق هسته‌ای خود را داشته باشد و هم نسبت به رفع این تحریم‌های ناجوانمردانه تلاش کند.

نوبخت گفت:‌ در عرصه کشورهای منطقه و حقوق مسلمین این تلاش شد تا از حقوق مردم سوریه، لبنان و غزه دفاع کنیم.

وی در پایان از تأیید مقام معظم رهبری نسبت به دولت تشکر و قدردانی کرد.

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۱۰:۴۰حقگو 0 1

    بسم الله   سلام   اگر دولت در 6ماهه اول سال مطالعات وجمع بندی  و تدوین بودجه را به پایان رسانده ودر مهرماه به مجلس تقدیم کند ومجلس هم درپایان بهمن ماه به شورای نگهبان ارسال نماید.تا درنیمه اسفند  دولت بودجه سال اتی رابه دستگاهها ابلاغ نماید.  بسیار بجا ومناسب تر است . یا حق
                                

نظر شما