شناسهٔ خبر: 65218 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تاکید روحانی بر حمایت از لبنان و فلسطین

رهبر انقلاب و دولت رئیس جمهور گفت: دولت در حمایت از مردم عراق، سوریه، لبنان و بخصوص مردم فلسطین، همه توان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود را بکار گرفته است.

  به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با اعضای هیأت دولت با مقام معظم رهبری به ارائه گزارشی از عملکرد یکساله دولت پرداخت.

روحانی با اشاره به تحقق حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، گفت: تمام تلاش دولت حرکت به سمت ثبات و آرامش در جامعه و امیدوار کردن مردم به آینده‌ی رشد و توسعه کشور بوده است و امروز دولت، مهمترین دستاورد خود را ایجاد همین آرامش و طمأنینه می‌داند.

رئیس جمهور سپس به بیان آمارهایی از تغییرات در برخی شاخص‌های اقتصادی پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه دولت در ابتدای کار بر مهار رشد نرخ سریع تورم متمرکز بود و بر اساس وعده داده شده به مردم، تورم در پایان سال ۹۲ به کمتر از ۳۵ درصد کاهش یافت که این رقم در پایان سال جاری به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید، همچنین امیدواریم در پایان سال ۹۵، برای اولین بار نرخ تورم در کشور تک رقمی شود.

وی ادامه داد: در کنار مشکل تورم، رکود بی‌سابقه در دو سال پیاپیِ ۹۱ و ۹۲، یکی دیگر از مشکلات دولت در آغاز کار بود و دولت برای خروج از رکود پس از ماه‌ها برنامه ریزی، بسته سیاستی مناسبی را تهیه کرد.

رئیس جمهور رشد تولید در بخش‌های «نفت و گاز، کشاورزی، صنایع و معادن» و افزایش ورود گردشگر خارجی به کشور را از جمله نشانه‌های آغاز رونق و رشد مثبت اقتصادی برشمرد و افزود: البته برای خروج از رکود، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مبتنی بر اتکا به تولید داخل و افزایش صادرات غیر نفتی است، مورد توجه جدی دولت قرار دارد.

وی مسئله اشتغال و حل مشکل بیکاری را دغدغه دیگر دولت خواند و خاطرنشان کرد: دولت باید برای حل این مشکل اقداماتی فوری در بستر افزایش رونق اقتصادی و سرمایه‌گذاری انجام دهد.

روحانی در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات دولت در بخش آب و مشکلات جدی در تأمین آب کشاورزی، صنعتی و حتی آب شرب اشاره کرد و با تشکر از حمایت و کمک رهبر معظم انقلاب در اجرای این طرحهای مهم و زیربنایی، گفت: ۱۰ میلیارد دلار در این بخش سرمایه‌گذاری و ۱۲ میلیارد متر مکعب آب در ظرف ۴ سال آینده مهار خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگرانی‌های موجود در تأمین برق نیز، راه حل این مشکل را تشویق سرمایه‌داران و کارآفرینان برای سرمایه‌گذاری در این بخش عنوان کرد.

گزارش روحانی با بیان اقدامات انجام شده در افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز به ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه ادامه یافت.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: تلاش می کنیم تا ابتدای زمستان سال جاری، ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید روزانه گاز و در سال آینده نیز ۱۰۰ میلیون متر مکعب دیگر به تولید روزانه افزوده شود.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی در مناطقی نظیر دریاچه ارومیه، دریاچه هامون، جنگلهای بلوط و همچنین معضل ورود ریزگردها به کشور، افزود: این مسائل هنوز بطور کامل رفع نشده اما دولت مصمم به پیگیری و رفع نگرانی‌هاست.

روحانی سپس به کسری بودجه ۱۴ هزار میلیارد تومانی ناشی از پرداخت یارانه نقدی تا قبل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی در یک شیب ملایم، این کسری جبران و بخشی از منابع حاصله نیز صرف اجرای طرح تحول سلامت شد.

رئیس‌جمهور، کنترل و تثبیت قیمت دارو و کاهش قیمت داروهای خارجی و لوازم پزشکی و همچنین کاهش سهم مردم از هزینه درمان در بیمارستانها از ۳۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد و اعزام متخصصان به مناطق محروم را از دستاوردهای مهم دولت در بخش سلامت برشمرد و گفت: اجرای بیمه همگانی سلامت نیز از جمله موفقیتهای دولت در این بخش است.

وی برنامه دولت در زمینه تأمین امنیت غذایی، طرحهای مربوط به سواحل مکران و انجام ۷ سفر استانی با دادن تعهدات قابل اجرا به مردم را از دیگر اقدامات دولت در یکسال گذشته خواند و افزود: در بخش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آرامش، همدلی، وحدت و انسجام ملی افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور سپس به تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت پرداخت.

روحانی افزود: دولت در حمایت از مردم عراق، سوریه، لبنان و بخصوص مردم فلسطین، همه توان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی خود را بکار گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد آینده‌ی منطقه شاهد پیروزی ملتهای منطقه علیه تروریسم و رژیم جنایتکار صهیونیستی و بازگشت آرامش باشد.

رئیس‌جمهور همچنین از کوتاه شدن دیوار «ایران هراسی» در افکار عمومی دنیا خبر داد و در خصوص تحریمهای ظالمانه علیه کشور نیز گفت: قدمهایی در زمینه کاهش و رفع تحریم‌ها برداشته شده و قدم‌های بسیار زیادی نیز پیش روی دولت است.

روحانی در خصوص راهبرد مذاکراتی دولت نیز گفت: طرف ایرانی، منطق و شفافیت و صلح خواهی خود را نشان داده و مذاکرات را بگونه‌ای ادامه خواهیم داد که اگر زیاده‌خواهی برخی قدرت‌ها مانع از موفقیت مذاکرات شد، افکار عمومی دنیا مسئولیت آن را متوجه همان زیاده‌خواهان کند.

رئیس جمهور سپس با مقایسه وضعیت ۳ دوره هشت ساله شروع بکار دولت‌ها تا قبل از دولت یازدهم از لحاظ شاخص تورم و رشد اقتصادی، محور پایانی سخنان خود را به ضرورت کمک و حمایت همه دستگاهها به دولت برای عبور از این شرایط سخت اختصاص داد و گفت: دولت همواره توفیقات خود را مرهون لطف خداوند، توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، حمایت مردم و هدایتها و کمکهای رهبر معظم انقلاب می‌داند.

نظر شما