شناسهٔ خبر: 65062 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نوبخت:

برای هر شرایطی از نتیجه مذاکرات آماده‌ایم

نوبخت سخنگوی دولت گفت: امیدوار به رفع همه تحریم‌ها نیز هستیم و خودمان را برای هر شرایطی که از نتیجه مذاکرات حاصل شود، آماده کرده‌ایم.

به گزارش نماینده محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی رییس جمهور در گفتگو با «پارس» با اشاره به تلاش جدی برای تدوین برنامه ششم گفت: برنامه ششم هم به لحاظ کیفی از برنامه پنجم بهتر خواهد بود و هم اینکه به روش‌های بهتری آن را اجرا خواهیم کرد. برنامه پنجم را دولت قبل تهیه ‌کرده است و نیمی از آن باید توسط دولت فعلی اجرا شود. اما باید به این توجه داشته باشید که چون دولت تغییر کرده است بالطبع برخی سیاست‌های توسعه‌ای در برنامه ششم متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به زمان بندی و روند تدوین برنامه ششم گفت: از ابتدای خردادماه کار تدوین برنامه ششم توسعه کلید خورده و هم‌اکنون در معاونت برنامه‌ریزی افراد متعددی روی این برنامه متمرکز شده‌اند.  

وی افزود: ما امسال سه ماموریت مهم برای معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تعریف کرده‌ایم. نخست تغییر تشکیلات این معاونت و احیای سازمان برنامه است. دوم تدوین بودجه سال ۱۳۹۴ به روش عملیاتی یا مبتنی بر عملکرد است که بر اساس حکم قانونی برنامه پنجم توسعه باید انجام شود همانطور که می دانید در بند ۳۱ و ۳۲ سیاست‌های کلیه ابلاغیه برنامه پنجم آمده است که بودجه به‌ صورت عملیاتی تهیه شود.  

نوبخت اضافه کرد: سومین ماموریتی که تعریف کردیم تدوین برنامه ششم توسعه است که سیاست‌های کلی آن در نهادهای کارشناسی مقام معظم رهبری در دست بررسی و احتمالا در یکی دو ماه آینده توسط ایشان ابلاغ خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته قصد داریم تا شهریور سال آینده آن را از تصویب مجلس بگذرانیم.  

وی تاکید کرد: وظایف ‌مان متوقف نشده و به موازات تغییر تشکیلات معاونت برنامه‌ریزی و احیای نظام برنامه‌ریزی کشور کار تدوین بودجه بر مبنای عملکرد و برنامه ششم توسعه در حال انجام است.

معاون برنامه ریزی رییس جمهور با اشاره به شاخص هایی که در برنامه پنجم مدنظر بود و اکنون دستخوش تغییر خواهد شد گفت: از اهداف برنامه پنجم این است که نرخ بیکاری به ۷ درصد تنزل پیدا کند در حالی که هم‌اکنون نرخ بیکاری برابر بیش از ۱۰ درصد است. تورم هم باید تک‌رقمی شود که با توجه به اینکه دولت با تورم بالای ۴۰درصدی کار خود را آغاز کرد بعید است تا پایان سال آینده تک‌رقمی شود.  

وی افزود: در برنامه پنجم،  باید ۲.۵ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌ وری گرفته شود این مورد هم تحقق نیافته است. بنابراین می‌شود گفت که برنامه پنجم خیلی کارها را برای برنامه ششم به یادگار گذاشته است همان‌طور که بسیاری از اهداف برنامه چهارم هم برای برنامه پنجم به یادگار گذاشته‌ شده است.  

وی خاطرنشان ساخت: واقعیت این است که کار بسیار دشواری در برنامه ششم داریم. بر اساس محاسباتی که انجام داده‌ایم رشد اقتصادی باید بین ۱۰ تا ۱۶.۵ درصد قرار گیرد تا اهداف سند چشم‌انداز محقق شود. خب کار بسیار دشواری است اما ناشدنی نیست. امیدواریم با جمیع تغییراتی که در حال انجام است بتوانیم به سمت تحقق اهداف سند چشم‌انداز پیش برویم و در دو برنامه ششم و هفتم توسعه ‌ایران ۱۴۰۴ را در جایگاه از پیش تعیین‌شده‌اش ببینیم.

معاون برنامه ریزی رییس جمهور در مورد ویژگی های مهم برنامه ششم گفت: می‌دانید هر برنامه با ابلاغیه سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری باید آغاز شود. علاوه بر این، قانون برنامه پنجم دولت را موظف کرده است تا در سال سوم برنامه نسبت به تهیه لایحه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اقدام کند. در برنامه‌های قبلی نقطه عزیمت‌شان، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بود اما برای برنامه ششم در برنامه پنجم گفته شده که غیر از این ابلاغیه، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت هم تهیه شود.  

نوبخت افزود: در سال ۸۸ در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست دکتر روحانی مدیریت می‌شد، بنده مسوولیت معاونت پژوهش‌های اقتصادی را بر عهده داشتم. با تاکید مقام معظم رهبری در همان زمان الگوی توسعه اسلامی- ایرانی را طراحی کردیم و می‌توانم بگویم که در خصوص برنامه ششم از پیش با دست ‌پر به دولت آمده‌ایم.  

معاون برنامه ریزی رییس جمهور با اشاره به سیاست های کلی که تاکنون توسط رهبری معظم انقلاب ابلاغ شده و ارتباط آن با تدوین برنامه ششم گفت: تا الان ۳۵ بسته سیاستی از سوی ایشان ابلاغ شده که ۱۸ مورد از این ۳۵ مورد فقط مربوط به بعد از برنامه پنجم است یعنی ۱۸ بسته سیاستی وجود دارد که هیچ برنامه‌ای به آن نپرداخته است.  

وی افرود: بنابراین بخشی از ماموریت ما در برنامه ششم این است که سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را زمین نگذاریم بلکه بسترهای اجرایی و حقوقی‌اش را فراهم کنیم.  

وی خاطرنشان ساخت: ما تلاش داریم پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم را تا پایان شهریورماه خدمت مقام معظم رهبری ارسال کنیم که در آن، بخشی از سیاست‌های ابلاغی ایشان به‌ویژه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مشهود است.  

نوبخت افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تهیه‌ شده، زیرا وقتی این سند تهیه می‌شد، پیش‌بینی نکرده بودیم که ممکن است به جای تعامل سازنده با جهان، از سوی آنها با تحریمی غیر‌بشردوستانه و غیرقانونی مواجه شویم.

سخنگوی دولت یازدهم تاکید کرد: در شرایط تحریمی به همه منابع خودمان دسترسی نداریم، اقتصاد مقاومتی به ما این جهت را خواهد داد تا از منابع داخلی خودمان استفاده کنیم و بتوانیم برنامه‌هایمان را پیش ببریم ضمن اینکه ما امیدوار به رفع همه تحریم‌ها نیز هستیم و خودمان را برای هر شرایطی که از نتیجه مذاکرات حاصل شود، آماده کرده‌ایم.