شناسهٔ خبر: 64843 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سردار دهقان در گفت‌وگوی ویژه خبری:

قطعات پهپاد اسرائیلی تجزیه و تحلیل می‌شود/ برد"قدیر" سال بعد ۲ برابر می‌شود

سردار دهقان وزیر دفاع با بیان اینکه قطعات پهپاد اسرائیلی تجزیه و تحلیل می‌شود گفت: برد"قدیر" سال بعد ۲ برابر می‌شود.

به گزارش نماینده، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، ضمن تبریک هفته دولت، گفت: یاد شهدای بزرگ انقلاب اسلامی شهید رجایی، باهنر و هزاران شهید صنایع دفاعی را گرامی می‌داریم و این را به خود یادآوری می‌کنیم که مدیون خون شهدا هستیم و باید هر چه بیشتر با تمامی ظرفیت آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران را که از آرمان‌های شهدا بوده برای تحقق پیگیری کنیم و جهادگونه و با اتکا به حضرت حق در این مسیر گام برداریم.

وی با اشاره به گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات وزارت دفاع طی یک سال گذشته، افزود: اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شده و با توجه به اینکه منابع زمانی و مالی ما محدود است هنر مدیریت این است که بتواند با منابع محدود در بازده زمانی کوتاه بیشترین استفاده را داشته باشد و ما برای تحقق این مسئله در وزارت دفاع دو هدف کلان را دنبال می‌کنیم و آن را در مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات خود مورد توجه قرار داده‌ایم.

سردار دهقان با اشاره دو هدف مورد نظر وزارت دفاع در این زمینه، یادآور شد: امروز سطح عمومی دانش و توان صنایع دفاعی ما نسبت به دو دهه اخیر به شدت افزایش یافته و ما امروز احساس می‌کنیم باید تلاش‌مان این باشد که قدرت طراحی و مدیریت خود را توسعه دهیم و در این حوزه از توانمندی شرکت‌ها و بخش خصوصی استفاده کنیم و کمک کنیم آنها نیز تقویت شوند تا بخش عظیمی از کار را بتوانند انجام دهند.

وی گفت: البته در بخشی از کارها منحصرا مجبوریم خود ما انجام دهیم و در زمینه‌هایی است که اطلاعات ما به امنیت مربوط می‌شود و نمی‌توان در این زمینه سهل‌انگاری کرد و اجازه داد بخشی از جنبه‌های کار نادیده گرفته شود.

وزیر دفاع به هدف دوم وزارت دفاع اشاره و تصریح کرد: هدف دوم ما این بوده که هر چه بیشتر اتکای خود را به خارج از مرزها کمتر کنیم. زمینه تحقق این هدف این است که ساخت، تولید و فناوری خود را به گونه‌ای توسعه دهیم که ما را در این حوزه‌ها از دیگران بی‌نیاز کنند.

سردار دهقان گفت: هدف اصلی این است که سامانه‌ها، آرایه‌ها و سیستم‌های جنگ‌افزاری مورد نیاز نیروهای مسلح را متناسب با تهدیدات نظام پیش ببریم و آنها را مجهز به اقلام مختلف کنیم.

وی در خصوص مطرح شدن بحث‌هایی درباره بازدید از مرکز پارچین توسط بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات ما با ۱+۵ به نقاط حساس رسیده و با وجود اینکه مسئولان ذیربط همواره تلاش کردند اطلاعات لازم را در اختیار ملت قرار دهد و از طرف دیگر آنچه غرب در سنوات گذشته به بهانه واهی حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت سلاح هسته‌ای به صورت ظالمانه به ایران تحمیل کرده و این در حالی است که بارها گفته شده ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و رهبر انقلاب نیز این مسئله را اعلام کرده‌اند، اما تلاش غرب طی سال‌های گذشته با توسل به این بهانه بوده است.

وزیر دفاع گفت: غربی‌ها در سال‌های گذشته به بهانه این موضوع اقداماتی را انجام دادند، بنابراین اگر بخواهند دفعتا این مسئله را به دنیا اعلام کنند که چنین چیزی نبوده و اطلاعات نادرستی به ما ارائه شده بوده است حیثیتی برای آنها نمی‌ماند. بنابراین یکی از مسائلی که باید امروز به آن توجه کرد بحث حیثیتی آنهاست که تلاش می‌کنند براساس اعتبار جهانی که فکر می‌کنند دارند اقداماتی را انجام دهند.

سردار دهقان گفت: آنچه درباره پارچین مطرح می‌شود به اتکای همان اتهام‌افکنی درباره ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. در حالی که مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که جمهوری اسلامی ایران برای شفاف‌سازی اقدامات خود فعالیت‌های خود را تحت نظارت آژانس هسته‌ای انجام می‌دهد و بازرسان آژانس این اقدامات را کنترل می‌کنند و آن را مورد توجه قرار می‌دهند و گزارشات خود را نیز برهمین اساس تهیه می‌کنند. بنابراین فعالیتی نیست که از دید آژانس دور باشد.

وی ادامه داد: بازرسان آژانس چندین بار از پارچین بازدید کردند حتی در آخرین بازدید آنها گفته شد هر نقطه‌ای از پارچین و هر موضوعی در این منطقه مورد سوال شماست اعلام و بازرسی کنید که متاسفانه آنها آمدند و بخش‌هایی را که مورد توجه آنها بود و مورد سوال‌شان قرار داشت نمونه‌برداری کردند و هیچ چیزی به دست نیاوردند، حتی در مقطعی تمام شده اعلام کردند.

وزیر دفاع افزود: اینکه چرا مجددا این موضوع مطرح می‌شود و با اتکا به چه مسئله و دلیلی است، اما ما هیچ دلیلی برای حضور یا ورود آنها در پارچین نمی‌بینیم و این موضوع تمام شده است این موضوع را آژانس هم می‌داند، اما بافشاری که اسرائیل و بسیاری از بدخواهان ملت ایران آژانس نیز حرکات نامعقولی انجام می‌دهد که این مسئله یکی از آنهاست و این در حالی است که حتی در ام‌پی‌تی بازرسی از مراکز نظامی نیامده است بنابراین موضوع بازرسان آژانس از پارچین خود به خود منتفی است.

وی در خصوص سرنگونی پهپاد متجاوز اسرائیلی توسط نیروی هوافضای سپاه ایران، گفت: به طور طبیعی اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها علاقمندند و هدفی را برای خود تعریف کرده‌اند که بگویند ما می‌توانیم هر زمانی که اراده کردیم در هر جایی از فضا و هوای ایران حاضر شویم و عمدتا هم برای جاسازی، اطلاعات‌گیری، تصویربرداری، شنود و جاسوسی مخابراتی اقدام به این مسئله می‌کنند، اما ایران همواره اعلام کرده است که هر نوع تجاوزی را از طرف هر نوع بیگانه‌ای در هر مقطع زمانی و شرایط و موقعیت زمانی پاسخ کوبنده دهد و آن متجاوز پاسخی تمام کننده دهد. جمهوری اسلامی ایران در این حوزه مستحکم است و هیچ ابایی از آن ندارد اگر کسی تجاوز به کشور داشت آن را با استحکام تمام پاس داد.

وزیر دفاع در مورد پهپاد مورد نظر گفت: این مورد هواپیمای هدایت‌پذیر اسرائیلی بود که همکاران ما در هوافضای سپاه آن را مورد هدف قرار دادند و قرار است قطعات باقیمانده از آن مورد مطالعه، تجزیه و تحلیل قرار گیرد و ممکن است برخی از اطلاعات آن که در کامپیوتر و بخش‌های ذخیره‌‌کننده آن وجود داشته باشد در این زمینه آشکار شود.

سردار دهقان با اشاره به برنامه‌های یک ساله انجام شده در وزارت دفاع، گفت: وزارت دفاع و صنایع دفاعی در قالب ۶ سازمان صنعتی، ۳۱ گروه و ۱۳۰ صنعت فعالیت می‌کند و محدوده فعالیت آن محدوده تحقیقاتی و صنعتی با تمامی عرصه‌های زمینی، هوایی و دریایی است.

وی گفت: اساسا تمرکز ما به سمت توسعه تکنولوژی، تولید تجهیزاتی که می‌تواند برای کشور قدرت و اقتدار دفاعی ایجاد کند است. به شکلی که قادر باشیم هر فعالیتی را در حوزه دفاع پاسخ دهیم و توانمندی ما به حدی باشد که در این زمینه تولید اقتدار کنیم.

وزیر دفاع افزود: مااز تهدید استقبال نمی‌کنیم اما قطعا ایستادگی و مقاومت می‌کنیم و پاسخ قاطع و تعیین کننده‌ای را به هر متجاوزی در زمین، هوا و دریا خواهیم داد.

سردار دهقان گفت: مجموعه گسترده‌ای در صنایع دفاعی که در دست انجام بود اولویت‌بندی کردیم و تمرکز و توان خود را بر روی مواردی که انجام آنها باعث متفاوت‌تر شدن وضعیت دفاعی نسبت به قبل شود قرار دادیم. در زمینه توسعه تکنولوژی و تجهیزات ما امروز از فناوری‌هایی که در اختیار دنیای غرب بودند و زمانی آنها را از غرب گرفته‌ایم فاصله گرفته‌ایم و عمده فناوری‌های ما در تولید سلاح‌ها و تجهیزات متکی به دستاوردهای بومی است و به لحاظ کارکرد فناوری‌ها موجود بسیار با فناوری‌های غربی متفاوت است.

وی ادامه داد: سازمان صنایع دفاعی وزارت دفاع عمدتا به سمت تولید جنگ‌افزارهای مترقی، راکت‌ها و مواردی که مورد استفاده در بخش‌های دیگر است رفته است و ما امروز در حدود ۴۹۰۰ قلم مواد اولیه که فلزی و غیرفلزی است و در صنعت دفاعی کاربرد دارد تولید می‌کنیم.

وزیر دفاع افزود: بیش از ۹۵۰۰ فناوری در مجموع صنایع دفاعی برای تولید سلاح، مهمات و جنگ‌افزارهای مورد نیاز که کاربرد دارد تولید شده است که امروز در حوزه این مواد بیش از ۴ هزار قلم را گاها بومی کردیم که برخی حاصل همکاری ما با بحث خصوصی است و بسیاری را با اتکا با توان این بخش به دست آورده‌ایم.

وی افزود: از ۹۵۰۰ فناوری ۶۰۰۰ فناوری کاملا بومی شده و بقیه را نیز در این مسیر داریم.

وزیر دفاع ادامه داد: در حوزه مواد انفجاری و آتش‌زا سعی کردیم کیفیت کارمان و قدرت انفجاری آنها را بالا ببریم تا حجم کمتری از مواد را با قدرت انفجاری بیشتر داشته باشیم ضمن اینکه به سمت هوشمندسازی نیز رفته‌ایم.

سردار دهقان گفت:‌در حوزه صنایع دفاعی هم در بخش زیرسطحی و زیردریایی‌ها امروز در کلاس زیرسطحی‌های متوسط جزو محدود کشورهایی هستیم که توان طراحی و تولید این نوع زیرسطحی‌ را با کارکردهای عملیاتی بسیار بالا دارد، می‌توانند اژدرها را حمل کنند و مسافت طولانی را دریانوردی کرده و با اهداف مختلف درگیر شوند. نمونه‌هایی هست که آزمایش‌های عملیاتی را طی می‌کنند که به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

وی ادامه داد: در زیردریایی‌های سبک می‌توانیم بطور کامل طراحی و تولید کنیم که دائم تحویل نیروی دریایی ارتش و سپاه می‌شوند و در خصوص زیردریایی‌های سنگین نیز باید بگوییم در حال حاضر توان طراحی آن ایجاد شده است و قادریم در سطوح بالاتر را نیز تولید کنیم.

وزیر دفاع گفت: در بخش سطحی نیز امروز قادریم ناوشکن‌ها را طراحی و تولید کنیم که قبلا جماران بود و امروز دماوند کارش تمام شده است و در آینده‌ای بسیار نزدیک بهره‌برداری می‌شود و نسبت به مشابه قبلی تفاوت‌های بسیار جدی در حوزه تسهیلاتی و مخابراتی دارد و می‌تواند ماموریت‌های مختلفی را انجام دهد که بسیار قابل توجه است.

سردار دهقان ادامه داد: در زمینه قایق‌های تندرو نیز قابلیت‌های مختلفی وجود دارد و می‌توان گفت امروز این توان تمام عیار در اختیار ماست که بهترین کلاس‌های شناورهای تندرو را طراحی و تولید کنیم و متناسب با تغییرات محیط و امنیتی خود آنها را تغییر دهیم.

وی گفت: در بحث سلاح و مهمات دنبال این هستیم که هر چه بیشتر فاصله دشمن را از خود بیشتر کنیم به عبارت دیگر به میزانی که برد سلاح‌ها را افزایش دهیم به همین اندازه فاصله دشمن را از خود بیشتر می‌کنیم و به همین دلیل به  این سمت رفته‌ایم که سیستم‌های سلاح‌‌ها را داشته باشیم که دورخیززا باشند در این مجموعه موشک‌های کروز که دو موشک کروز ساخته شده در صنایع دفاعی عرضه شد که تحویل نیروی دریایی می‌شود. موشک نصر و غدیر که بنا داریم انشاءالله برای سال آینده برد موشک غدیر را افزایش دهیم و آن را دو برابر کنیم چیزی که در این موشک‌ها مهم است تکنولوژی‌های به کار گرفته در آنهاست که سیستم‌‌های چندگانه‌ای در آنها قرار دادیم که قابلیت راهبردی است و این موشک را مصون می‌کند از اینکه دشمن روی آنها جنگ الکترونیکی انجام دهد و آنها را از مسیر منحرف و یا منهدم کند.

وزیر دفاع گفت: اینگونه نیست که اگر این محصولات در دریا به کار می‌رود در هوا نیز به کار گرفته نشوند به عنوان مثال موشک قادر را در هواپیمای اف ۴ نصب کرده و برد موشکی آن را به ۲۰۰ کیلومتر افزایش دادیم که قابلیت آن راهبردی است و تقریبا در این پرنده‌ها به دنبال تکنولوژی‌هایی هستیم که ایجاد نوآوری کنند.

سردار دهقان ادامه داد: در زمینه تولید توپ‌های مختلف دریایی و هوایی امروز برای نیروی دریایی و سپاه در زمینه راکت‌اندازها و راکت‌هایی که کاربرد دریایی دارند به اضافه آن توپخانه‌هایی که روی شناورها نصب می‌شوند نمونه‌های گذشته را از اساس بازسازی کردیم و برای نیازهای فعلی نیز تولید و بهسازی می‌کنیم. هرچند این تکنولوژی‌ها قبلا نیز در دنیا بوده است اما آنچه که خواست ماست طراحی شده و وارد بخش‌های عملیاتی می‌شود.

وی گفت: در بخش هوافضا که بیشترین توجه ما به دلیل جنبه بازدارندگی آن به این بخش است در چند زمینه کار می‌کنیم. اولا در زمینه موشکهای زمین به زمین که هم سوخت جامد و مایع دارند به نوآوری‌هایی رسیده‌ایم البته هر جاکه می‌‌گوییم موشک و یا پرتاب‌کننده بر پایه چند اصل است که باید در همه سیستم‌ها عملیاتی کنیم که الحمدالله در طی زمان این کار پیش رفته و با انباشت تجربه‌ای که داریم قدم‌های خوبی برداشته شده و امروز بر همه رنج‌های پرتابی هم موشک زمین به زمین باسوخت جامد و مایع به قابلیت‌هایی دست یافته‌ایم و به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

وزیر دفاع گفت: در این بخش به دنبال این هستیم که پرتاب‌های ما به سمت واحد شدن حرکت کنند. یعنی اینکه همه موشک‌های زمین به زمین سوخت مایع را بتوانیم با یک سکو پرتاب کنیم که این وضعیت را خیلی متفاوت می‌کند، دوم اینکه بتوانیم تاکتیکی بودن و یافاصله زمانی مورد نیاز را برای روانه سازی آنها کوتاه کنیم. در زمان جنگ برای پرتاب موشک شاید به زمانی نزدیک به ۷ ساعت نیاز بود که اگر اگر همین وضعیت باشد ماهواره‌ها موشک را مورد نمایش قرارمی‌دهند و آن مورد هدف قرار می‌گیرد. این زمان باید به سمت ۴۵ دقیقه و یاکمتر کاهش یابد که از طرف دیگر بحث برد موشک‌ها و اینکه بتوانیم هدفهای بیشتری را مورد هدف قرار دهیم که توانمندی در این حوزه‌ها قدرت تهدیدکنندگی ما را بالا می‌برد و قدرت تامین امنیت ما را افزایش می‌دهد.  

سردار دهقان افزود: ماندگی‌های سوخت جامد و مایع دوره زمانی مشخصی دارند و هر چه این دوره زمانی کوتاه‌تر باشد که لازمه آن تولید بیشتر است زمان ماندگی آنها را افزایش می‌دهد و امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم در سوخت جامد و مایع که مرز نگهداری‌مان رابه ۱۰ سال و بیشتر رسانده‌ایم و این مسئله نسبت به گذشته بسیار قابل توجه است.

وی گفت: در بخش هوافضا بخشی دیگر سیستم‌‌های پدافندی است که در سه رنج دوش‌پرتاب‌ها، برد کوتاه و برد متوسط و بلند در همه سطوح و در بهترین وضعیت به لحاظ تجهیزات هستیم که یک صیاد ۲ است که اخیرا تست شد و انشاءالله در آینده نزدیک صیاد ۳ را نیز تست می‌کنیم که صیاد ۲ با یک سیستم کلاه با برد متوسط و ارتفاع بلند است و صیاد ۳ نیز با برد بلند و ارتفاع بلند است و می‌تواند تمام سطوح هوایی را پوشش دهد.

وزیر دفاع گفت: در این سازمان‌ها سازمانی را داریم که قبلا یک شرکت باتری‌سازی بود و صرفا باتری‌های ساکن صنعتی و دیگر را تولید می‌کرد که امروز توسعه یافته و وارد تکنولوژی‌های جدید و موضوعات جدید شده است. در زمینه انرژی بادی، خورشیدی، باتری‌های مختلف حرارتی و نیترونی نمونه‌هایی را تولید می‌کند که برای محیط زیست بسیار مهم است و بحمدالله به وضعیت خوبی دست یافته‌ایم.

سردار دهقان گفت: در زمینه صنایع الکترونیک هم قادر به تامین نیازهای مورد نیاز هستیم و ارتباطات را به خوبی مورد توجه قرار می‌دهیم امروز در بحث جنگ الکترونیک شنود مخابراتی، رادارها بافناوری‌های جدید برای شناسایی و نیازهای تسلیحاتی در همه زمینه‌ها به قابلیت‌های خوبی رسیده‌ایم و در نمایشگاهی ۴۸۵ محصول زیرسامانه و سامانه را به نمایش گذاشته‌ایم که آنها محصول تلاش‌های گذشته و تلاش‌های اخیر بوده بوده است.

وی در خصوص وضعیت دیپلماسی دفاعی کشور نیز گفت: در بحث دیپلماسی دفاعی آنچه که امروز مورد نظر است این است که بتوانیم تصویری درستی از خود در حوزه دفاعی نشانه دهیم و در سایه همکاری‌های مختلف ضریب امنیت ملی خود را ارتقاء دهیم این مسئله زمانی محقق می‌شود که در بعد نظامی و در بعد سامانه‌های دفاعی در حدی از توان باشیم که این قابلیت را برای ما ایجاد کند.

سردار دهقان گفت: در طی یکسال گذشته تعاملات خوبی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای داشته و گامهای بلندی رابرداشتیم. باهمتایان خود در کشورهای همسایه مانند عراق، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و عمان سفری متقابل به کشورهای خود داشته‌ایم. باچین روابط خوبی را برقرار کردیم و سفری به روسیه داشتیم و در آبانمان میزبان وزیر دفاع روسیه خواهیم بود.

وی افزود: اولین باری بود که سفر مستقل وزیر دفاع با کشور چین با دعوت رسمی صورت گرفت البته این مسئله با توجه به جایگاه خوب ایران در جهان که حاصل توانمندی‌های این کشور در حوزه‌های مختلف است بوده است و این ارتباط آنها اعتبار می‌دهد و آنها اعتباری را برای خود تلقی می‌کنند.

سردار دهقان در پایان گفت: بنا داریم ارتباط خود را با کشورهای آسیا و آسیای میانه افزایش دهیم.   ابراز تمایلات مختلفی از جانب کشورها شده است و امیدواریم در فضایی که ایجاد شده این ارتباطات را برقرار کنیم و آنها را تعمیق دهیم تا فضای محیط امنیتی خودمان را بسیار مناسب تعریف و به سمت توسعه فزون‌تر حرکت کنیم.

 

 

منبع: تسنیم

نظر شما