شناسهٔ خبر: 64470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

منبع آگاه عراقی افشا کردند

فشارهای آمریکا بر «العبادی» جهت آزادی مسئولان ارشد حزب بعث

آمریکا.عراق/1 منابع آگاه عراقی از فشارهای آمریکا به حیدر العبادی برای آزادی مسئولان ارشد رژیم بعث از جمله طارق عزیز،‌ سلطان هاشم و احمد العلوان پرده برداشتند.

به گزارش نماینده، یک منبع آگاه عراقی در گفت‌وگو با فارس در بغداد افشا کرد که واشنگتن هم اکنون «حیدر العبادی»، نخست وزیر مکلف عراق را تحت فشار گذاشته تا شماری از مسئولان ارشد رژیم بعث از جمله طارق عزیز، ‌ سلطان هاشم و احمد العلوان را آزاد کند.

این منبع افزود: آمریکا به العبادی وعده داده در صورت آزاد کردن این افراد، واشنگتن برای بیرون راندن کامل گروه تکفیری «داعش» از عراق اقدام خواهد کرد.

«طارق عزیز» در دوره حاکمیت حزب بعث منحل و طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۹ منصب وزیر خارجه و طی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ میلادی معاون نخست وزیر رژیم سابق عراق و عضو کادر رهبری حزب بعث بود که در ۲۴ آوریل ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی وی را بازداشت و توسط دادگاه ویژه جنایی عراق به اعدام محکوم شد.

اما «سلطان هاشم»، وزیر دفاع رژیم بعث بود که در سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی پس از آنکه فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق پیشنهاد تسلیم شدن در مقابل آزادی را ارائه داد، بازداشت شد، اما به دادگاه عراق تحویل داده شد تا وی نیز به اعدام محکوم شود.

 

نظر شما