شناسهٔ خبر: 64463 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

دولت برای وزارت علوم فردی را با نقاط قوت بالا معرفی کند

موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اخلاق در جامعه خیلی ضعیف شده است، گفت: نباید به انسان‌ها اهانت کرد و مؤمنان را سبک شمرد و نسبت به آنها بی‌اعتنا بود، خصوصاً این تذکر را به مسئولان می‌دهم که خیلی حواس‌شان را جمع کنند.

به گزارش نماینده، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب موقت تهران در خطبه‌های نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حاج مهدی عراقی و شهادت ۱۰ هزار شهید اصناف گفت: امروز سالروز آتش زدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها بود که این اتفاق ۴۰ سال پیش رخ داد و این حادثه دلخراش رقم خورد.

وی افزود: ۲۰۰ مسجد در غزه تخریب شدند، هزارو ۲۰۰ مسجد تبدیل به میخانه و ... شده است. ۱۰ها مسجد محل نگهداری حیوانات مبدل شده و تکفیری‌ها بیش از ۵۰ مسجد و مقبره ائمه معصومین (ع) را تخریب کردند.

خطیب موقت تهران در ادامه خطاب به آمریکا، غرب و ۱+۵ گفت: شما باید نصیحت و پیشنهاد ایران را بپذیرید، پیشنهاد ایران «برد-برد» است یعنی هم به نفع منطقه و هم به نفع غرب و هم به نفع ایران است و اگر این پیشنهاد را نپذیرند نتیجه برد و باخت می‌شود و آنچه که مهم است این است که چه کسی می‌بازد. هر وقت آمریکا در مقابل مردم ایران و انقلاب ایران ایستاده باخته است.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: آمریکا تا توانست از شاه حمایت کرد اما نهایت شاه فراری شد و مردم ایران پیروز شدند و آمریکا باخت. آمریکا تا توانست از صدام حمایت کرد اما در نهایت ایران یک وجب از خاک خودش را از دست نداد و آمریکا باخت. آمریکا جنگ را در عراق راه انداخت تا حکومتی مطلوب خودش ایجاد کند اما به کوری چشمش حکومتی اسلامی به وجود آمد و باز هم آمریکا باخت.

وی خاطرنشان کرد: یک باخت اصلی که آمریکا و حامیانش داشتند این بود که روز به روز چهره آنها در جهان منفورتر شد و چهره کثیف خودشان را بیشتر نشان دادند و مردم این جانیان را بیشتر شناختند و بالاخره به خواست خدا می‌رود تا تنفر و انزجار روز به روز از آنها شدیدتر شود و مرگ بر آمریکا عالم را فرا گیرد.

موحدی کرمانی در ادامه در خطاب به دولت تأکید کرد: به دولت به خاطر حمایتی که مقام معظم رهبری از آنها داشتند تبریک می‌گوییم این حمایت نشانگر این است که رهبری نمی‌خواهند دولت تضعیف شود.

خطیب موقت تهران ادامه داد: رهبری با تأئید دولت این را هم اضافه کردند که هر دولتی نقاط ضعف، منفی یا مثبت دارد و این پیامی است که دولت نقاط ضعفش را بشناسد و آنها را تقویت کند و نباید به خاطر اینکه هر دولتی نقاط ضعفی دارد این موضوع را یک موضوع طبیعی بداند.

موحدی کرمانی با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف تفسیر غلطی بود که از اعتدال شنیده شد، افزود: اعتدال به این معنی نیست که همه جا سازش و نرمش شود و باید به سر هر کسی حتی جانی دست کشید. اعتدال یعنی در جایی که باید محبت شود و هر جا نیاز به برخورد است برخورد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) برای اصلاح جامعه هم مرهم می‌گذاشتند بر روی زخم و گاهی هم مرض و میکروب را می‌سوزاندند، سوزاندن هم در جایی لازم است.

موحدی کرمانی اظهار داشت: دولت باید به خدماتی که رزمندگان و این گروه انقلابی و مبارز در جبهه‌ها داشتند توجه و تقدیر و تشکر کند و مقام آنها را بالا نگه دارد.

وی با بیان اینکه انتخاب شعار تدبیر و امید از طرف دولت بسیار انتخاب خوبی بود، افزود: به دولت با انتخاب این شعار تبریک می‌گویم اما باید بدانیم تدبیر یعنی چه؟ تدبیر یکی از سه عنصری است که امام صادق در باره عبودیت مطرح کردند. ما معتقدیم اسلام برای تمام برنامه‌هایی که انسان را به سعادت می‌رساند تدبیری دارد.

موحدی کرمانی یادآور شد: تدبیر به عنوان یک شعار خوب مطرح شد پس باید سلیقه‌های شخصی را کنار گذاشت و فقط تدبیر الهی را در نظر گرفت یعنی آن چیزی را که خدا برای رسیدن به سعادت مشخص کرده، ‌اعمال شود.

وی با اشاره به عدم رای اعتماد مجلس به وزیر علوم با بیان اینکه قطعا برای وزارت علوم یک وزیر دیگر معرفی می‌شود، گفت: دولت باید بداند چه نقاط ضعفی در وزیر وجود داشته است که باعث عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به آن شده است. پس فردی را معرفی کند این ضعف‌ها را نداشته باشد و نقاط قوت بالایی داشته باشد.

موحدی کرمانی در ادامه با بیان اینکه اسلام در مورد بیت‌المال تدبیر دارد، اظهار داشت: تدبیر در رابطه با بیت‌المال را باید از امیرالمومنین (ع) یاد بگیریم. بیت‌المال برای همه است و همه باید از کوچک و بزرگ، ‌ صغیر و کبیر، ‌دانه درشت و دانه ریز، از بیت‌المال استفاده کنند، مبادا قسمت عمده‌ای از بیت‌المال برای دانه درشت‌ها باشد و به دانه‌ریزها چیزی نرسد.

وی همچنین در خطبه‌اول نماز جمعه این هفته تهران بهترین شیوه تقوا را سخن راست و عمل صادق دانست و اظهار داشت: بهترین شیوه تقوا آن است که انسان جزء صادقین باشد و سخن راست بگوید و در ادعایی که دارد و نیات قلبی خود صادق باشد.

به گزارش فارس، آیت‌الله موحدی کرمانی ضمن تسلیت شهادت مظلومانه حضرت امام صادق(ع) به حضرت بقیة‌الله ادامه داد: از آنجایی که وجود مبارک رسول‌الله و ائمه تجسم قرآن است، آنچه در زندگی آنها می‌بینیم برنامه‌های عملی است و همه برگرفته از حقایق قرآن است.

خطیب موقت تهران با بیان اینکه در زندگی امام صادق(ع) درس‌ها، ارشادات و راهنمایی‌های فراوانی وجود دارد، افزود: یکی از معروفترین برنامه‌های آموزنده امام صادق(ع) استفاده از فرصت است.

وی یادآور شد: زمانی که بنی‌امیه و بنی‌عباس درگیر جنگ با یکدیگر بودند امام صادق(ع) از این فرصت طلایی و فراغت استفاده کردند و چهار هزار شاگرد تربیت کردند؛ در این تربیت و تعلیم تمام ابعاد فقه از روزه و حج و زکات و جهاد و طهارت تبیین شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه امام حسین(ع) با دادن خون خود اسلام را احیاء کردند تصریح کرد: امام باقر و امام صادق(ع) نیز اسلام ناب را با تعالیم ارزنده خود به جامعه اسلامی معرفی کردند و به بیان جمیع ابواب فقهی پرداختند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: نکته‌ای که این بزرگواران بر آن اهتمام ویژه‌ای داشتند بحث اخلاق بود. همان اخلاق اسلامی که رسول‌الله فرمودند بعثت من برای این است که اخلاق کریمه را در جامعه ایجاد کنم. وی عصاره دین و خلاصه کتب آسمانی را اخلاق عنوان کرد و در عین حال گفت: متأسفانه باید به این حقیقت تلخ اعتراف کنم که اخلاق در جامعه ما خیلی ضعیف شده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه نباید به انسان‌ها اهانت کرد و مؤمنان را سبک شمرد و نسبت به آنها بی‌اعتنا بود، گفت: من خصوصاً این تذکر را به مسئولان می‌دهم که خیلی حواسشان را در این زمینه جمع کنند.

خطیب موقت تهران با اشاره به فرمایش امام صادق(ع) که حرمت مؤمن نزد خدا احترامش از خانه کعبه هم بیشتر است، افزود: باید ببینیم در جامعه ما چقدر این اخلاق مراعات می‌شود و باید دقت کرد که در ادارات چقدر خوش‌برخوردی و تواضع وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ادارات کارمندان اجیر مردم و جامعه هستند و در قبال وظیفه خود از بیت‌المال مبلغ می‌گیرند، یادآور شد: اگر در این زمینه به وظایفشان عمل نکنند این مبلغ شبهه‌ناک است و متأسفانه می‌شنویم که در برخی از ادارات زیر میزی حاکم است و این از بلیه‌هایی است که اگر جامعه مبتلا شود نظام در معرض خطر خواهد بود.

آیت‌الله موحدی کرمانی با طرح این پرسش که مسئولان دانشگاه‌ها، مدارس و معلمان چقدر اخلاق اسلامی را رعایت می‌کنند تصریح کرد: مبادا خدای‌ناکرده سخنی که بوی اهانت به انقلاب و نظام دارد از آنها شنیده شود.

خطیب موقت تهران با اشاره به لزوم خوش‌خلقی و رأفت و همکاری در خانواده تأکید کرد: عقل با انسان غضبناک خداحافظی می‌کند بنابراین هم حکومت و هم مردم باید اصول اخلاق را مراعات کنند.

وی با تأکید بر اینکه حکومت باید دلسوز باشد و نصحیت کند و مشکلات جامعه را حل و فصل کند، گفت: این‌ها بعضی از وظایف حکومت است که الحمدالله مقام معظم رهبری بهترین برنامه را دارند و پیوسته تذکر می‌دهند و خطرات را بیان و وظایف را مشخص می‌کنند که خدا گوش شنوا عنایت کند.

 

نظر شما