شناسهٔ خبر: 64051 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

شریعتمداری: صادرات غیر نفتی عامل پیشران برای خروج از رکود است

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این که در بسته سیاست های خروج غیر تورمی از رکود به صادرات غیر نفتی توجه شده است، گفت: صادرات غیرنفتی عامل پیشران برای خروج از رکود است.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، «محمد شریعتمداری» روز دوشنبه در حاشیه چهارمین همایش صادرات غیرنفتی این مطلب را در پاسخ به این سوال که در بسته خروج از رکود برنامه دولت برای صادرات غیر نفتی چیست؟ بیان کرد.

وی، وجود برخی شرایط برای صادرات غیر نفتی را ضروری دانست و اظهار داشت: از لوازم صادرات غیرنفتی این است که صادرات سودآور باشد، مسیر انتقال کالا از محدودیت های موجود رها و مناسبات در سیستم بانکی بهتر شود تا صادر کنندگان بتوانند منابع حاصل از صادرات را از سهل ترین و امن ترین شیوه ها نه از طریق صرافی ها به کشور برگردانند.

معاون اجرایی رییس جمهوری ادامه داد: لازم است شرایطی فراهم شود که صادرات از غربتی که اکنون در آن به سر می برد، خارج شود.

شریعتمداری، برگزاری این همایش ها را در آستانه رونمایی از بسته خروج غیر تورمی دولت تدبیر و امید گامی بسیار مثبت دانست و یادآور شد: با برگزاری چنین همایش هایی از دیدگاه های صاحبان صادرات غیر نفتی آگاه می شویم و مشکلات بر سرراه این صادرات را می شنویم.

وی با تاکید بر این که «گوش دولت برای شنیدن پیشنهادهای اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور باز است» خاطرنشان کرد: این پیشنهادها در ستاد اقتصادی و کمیسیون اقتصادی دولت و همچنین ستاد اقتصاد مقاومتی که صادرات غیر نفتی، محور فعالیت آنها است، استفاده خواهد شد.

وی همچنین ثبات نرخ ارز و نداشتن مشوق برای صادرات در بازارهای هدف در رقابت با رقبا را یکی از مشکلات صادرات غیر نفتی دانست و تصریح کرد: حتما باید فکر مناسبی برای آن اندیشید و مشوق های صادراتی را هم برای صادرات خدمات فنی مهندسی و هم برای صادرات کالاهای صنعتی و فراوری شده در کشور افزایش داد.

معاون اجرایی رییس جمهوری یادآور شد: تلاش می شود صادرات مواد خام به حداقل ممکن کاهش یابد و تا جایی که ممکن باشد از صادرات مواد خام جلوگیری شود. علاوه بر آن نیز باید برای ورود کالاهای سرمایه ای حمایت لازم انجام شود که در حوزه تولید کالاهای رقابتی و صادراتی به ایجاد ارزش افزوده بیشتر کمک می کنند.

** حذف دهک های پردرآمد

شریعتمداری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چندی پیش وزیر اقتصاد اعلام کرد 10 میلیون نفر اقشار پردرآمد شناسایی شده اند و اکنون از حذف 200 هزار نفر سخن گفته اند، برنامه دولت در این باره چیست؟، گفت: مطلبی که آقای دکتر طیب نیا فرمودند را باید از خودشان سوال کرد.

وی افزود: من هم در اخباری که منتشر شده بود دیدم نظرشان را منعکس کرده بود که با توجه به دهک های درآمدی در جامعه و با توجه به آن چه که در طبقه بندی درآمدها، بالای 2.5 میلیون تومان به عنوان پایه اعلام شد، جمعیت قابل ملاحظه ای حدود 10 میلیون نفر شامل این طبقه بندی می شدند.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان این که از ابتدا به دنبال روش های داوطلبانه برای خروج از دریافت یارانه بودیم، اظهار داشت: به تدریج که مردم آثار استفاده نشدن از منابع یارانه به صورت نقدی را مشاهده کنند مخصوصا در طرح جامع تحول نظام سلامت، متقاضیان دریافت نکردن رایانه افزایش خواهد یافت.

شریعتمداری یادآور شد: دولت هم به تدریج با استفاده از اطلاعات موجود و اختیاری که قانون به دولت داده مبنی بر این که افراد متقاضی نیازمند باید یارانه دریافت کنند، به صورت تدریجی به آن ها اعلام خواهد شد که شما نیازمند نیستید و این کار هم صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: ممکن است در آینده بخواهیم در برخی زمینه ها افزایش قیمت داشته باشیم، تلاش ما این است که برای این احتمال یا از طریق همین کارت ها ی موجود به میزان یارانه نقدی بیفزاییم یا به شکل های دیگری همین یارانه را در اختیار مردم با خدمات گوناگونی قرار دهیم.

معاون رییس جمهوری همچنین گفت: ملاحظه می کنید که دولت در آرامش کامل با تکفل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک بسته حمایتی خوبی را برای ایجاد شرایط مطلوب در تغذیه اقشار کم برخوردار جامعه توزیع کرد که به طور طبیعی و به تدریج علاقه مندی برای کمک به دولت برای تحقق این اهداف بیشتر خواهد شد.

شریعتمداری از ارزش ریالی یارانه های نقدی هم سخن گفت و توضیح داد: ممکن است براساس سیاست های دولت به جای پرداخت نقدی یارانه، منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی در طول 4 سال در بخش هایی که مردم نیاز دارند همچون حمل و نقل، مسایل زیست محیطی، افزایش میزان حمایت های درمانی و اشتغال استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است با افزایش قیمت حامل های انرژی، ارزش ریالی یارانه فعلی و قدرت خرید آن کاهش یابد که دیگر بحث حذف و مانند آن ها خیلی مطرح نخواهد بود.

** افزایش قیمت شیر تخلف است

معاون اجرایی رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا اخیرا شاهد افزایش قیمت فراورده های لبنی بوده ایم، گفت: افزایش قیمت شیر تخلف است و نهادهای کنترلی باید برخورد کنند و در آن تردیدی وجود ندارد.

شریعتمداری ادامه داد: وقتی افزایش قیمت خرید را از دامداران داریم یعنی از تولید شیر در کشور حمایت می کنیم، مصرف سرانه شیر در کشور بالا نیست و از طرفی میزان تولید شیر در کشور هم متناسب با جمعیتی که باید شیر مصرف کنند نیست، باید کاری کنیم دامداری صرف و صلاح اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: قیمت هایی که صنایع شیر از دامداران خریداری می کنند چه در فصل تولید زیاد و کم مصرف و چه در زمستان، فصل کم تولید و پرمصرف شیر، باید وضعیت متعادلی داشته باشد.

معاون اجرایی رییس جمهوری اظهار داشت: تلاش می کنیم به عنوان یک حرکت سه جانبه بین دامداران و صنایع شیر و از طریق وزارت جهاد کشاورزی با نظارتی که دولت از طریق کمیته تنظیم بازار ستاد هدفمندی یارانه ها اعمال می کند این عمل را منطقی کنیم.

شریعتمداری با تاکید بر این که فقط شیر خام جزو کالاهایی است که به وسیله ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری شده است نه سایر محصولات لبنی، گفت: درباره بدهی یارانه شیر هم طبق گزارش معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، مبلغ 100 میلیارد تومان در اول امسال سال پرداخت شده است و برای چهارماه دیگر یعنی تا تیرماه سال جاری، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی مکلف به پرداخت حدود 200 میلیارد تومان دیگر برای امر شیر است.

شریعتمداری با بیان این که مجموع سیاست ها کمک می کند که مصرف شیر در سراسر کشور افزایش یابد، گفت: این رقم علاوه بر یارانه ای است که به طور طبیعی برای توزیع 700 نوبت شیر رایگان در مدارس کشور در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته شده است.

معاون رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: کشش بازار هم بیشتر از این نیست و نباید بیش از این قیمت محصولات لبنی را افزایش داد.

** روغن پالم و شیر سالم

معاون اجرایی رییس جمهوری درباره استفاده از روغن پالم در صنایع شیر کشور نیز گفت: با متخلفان این موضوع برخورد شده است اما مردم می توانند با خیال راحت شیر تولیدی کشور که اکنون در بازار توزیع می شود را مصرف کنند.

شریعتمداری تاکید کرد: ما حتما حمایت از صنایع لبنی را به عنوان صنایعی که در صادرات کشور جزو صنایع پیشران،خوب و توانمند هستند، مورد توجه داریم.

چهارمین همایش صادرات غیرنفتی امروز به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و سازمان توسعه و تجارت در مرکز دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.