شناسهٔ خبر: 63808 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پرونده ای برای یک استیضاح - ۲

سهم اصلاح طلبان افراطی در کابینه ای که قرار است معتدل باشد !

فرجی دانا

نماینده - در قسمت پیشین خواندیم که اصلاح طلبان در سال ۱۳۸۲ و در آخرین سال فعالیت مجلس ششم چگونه با وزیر علوم پیشنهادی از سوی رئیس جمهور وقت برخورد کرده و او را رذل نامیدند و امروز با گذشت یک دهه از آن روز امروز تبدیل به طرفداران دو آتشه فرجی دانا شده و او را نمره ۲۰ کلاس تدبیر و امید نام نهاده اند !

حال به رویکرد اصولگرایان در این برهه به وزیر و وزارت علوم می پردازیم تا بدانیم تغییرات در کدام جبهه وسیع و قابل تامل است؟

چنان چه ذکر آن رفت احمد پورنجاتی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم دیروز در مصاحبه ای با آرمان گفته بود اصولگرایان چرا در حالی که در سال ۱۳۸۲ برای رای آوری فرجی دانا می کوشیدند امروز برای استیضاح او سینه سپر کرده اند؟!

پاسخ به این سوال نیز عیان است .

پورنجاتی در سال ۱۳۸۲ یکی از دلایلی که در عدم صلاحیت فرجی دانا می شمرد عدم سیاسی بودن وزیر علوم بود . هر چند اصلاح طلبان آن روز مدعی بودند سیاسی بودن وزیر نه به معنای سیاسی کاری است ولی حمایت قاطع آنان از مصطفی معین وزیر مستعفی نشان از آن داشت که مراد آنان از سیاسی بودن دانشگاه ها چیست و فرجی دانا در آن برهه کدامین مقصود را برآورده نمی کند!

به این جملات دقت کنید «قرار بر این‌ است‌ که‌ یک‌ شخصیت‌ Neuter یعنی‌ خنثی‌ از نظر سیاسی‌ انتخاب‌ شود که‌ مسایل‌ حل‌ شود، کدام‌ مسایل‌ حل‌ شود؟ ما باید مسأله‌ را بشناسیم‌، برای‌ مسأله‌ راه‌حل‌ پیدا کنیم‌. آقای‌ دکتر معین‌ بتی‌ نیست‌ که‌ ما پای‌ او سینه‌ بزنیم‌! اما اگر نمره‌ ۱۵ است‌ وزیری‌ انتخاب‌ کنید که‌ ۱۳ باشد! نه‌ وزیری‌ که‌ از جهات‌ مدیریتی‌ و سیاسی‌ و تدبیر و پذیرش‌ مقبولیت‌ زیر ۱۰ ! بنظر من‌ در کارنامه‌ مجلس‌ این‌ انتخاب‌، انتخابی‌ نیست‌ که‌ با هیچکدام‌ از انتخاب‌های‌ وزراء قابل‌ مقایسه‌ باشد.»

واضح است زمانی که معین با سابقه فتنه ۱۸ تیر در پرونده خود نمره بالای ۱۵ را می آورد و وزیر بعدی حداقل باید ادامه دهنده راه او باشد و فرجی دانا در آن برهه این گونه نبود بایستی رای نیاورد ولی اصولگرایان همواره به دانشگاه و مراکز علمی به گونه ای دیگر می نگریستند ، دانشگاه از منظر اصولگرایی باید محیط پرورش عالمان و دانشمندانی باشد که نظام اسلامی را در مبارزه علمی با جهان سرمایه داری یک گام به پیش برند و سیاسی کاری و سیاست بازی با این هدف ناسازگار است و از این رو است که در آن روز و از میان گزینه های مطرح و پیشنهادی و آن هم از سوی شخصیتی چون محمد خاتمی بر حضور فرجی دانا که حداقل در سیاست بازی و سیاسی کاری از دیگر نامزدهای وزارت علوم پرونده روشن و مثبت تری داشت در وزارت علوم تاکید داشتند.

ولی امروز ده سال از آن روزها می گذرد ، جبهه ها تغییر کرده و فرجی دانا نیز بعد از کسب رای اعتماد مجلس اصولگرای نهم راه دیگری پیش گرفته است .

فرجی دانا گزینه حداکثری اصلاح طلبان برای تصدی وزارت علوم نبوده و نیست . توفیقی و میلی منفرد برای این سمت و از منظر اصلاح طلبان افراطی سزاوارترند . افرادی که فرجی دانا و علی رغم رای و نظر منفی نمایندگان ملت به عنوان معاون برگزیده و از آنان در مناصب کلیدی وزارت علوم بهره گرفته است.

فرجی دانا خوب می داند که سهم اصلاح طلبان در کابینه یازدهم است .

وزیر علوم دولت تدبیر و امید در اولین گام پس از کسب رای اعتماد با نصب توفیقی به عنوان مشاور خود و عزل و نصب های فله ای و گماردن فتنه گران در مناصب کلیدی به خوبی عیان ساخت که وزارت علوم توسط یک فرد اداره نخواهد شد بلکه این تیم اصلاح طلبان است که چون اختاپوسی بر وزارت خانه چنگ انداخته و مقدرات این مرکز مهم را به دست گرفته است .

فرجی دانا امروز همان مسیری را طی می کند که روزگاری معین و توفیقی در دولت اصلاحات طی می کردند و از این رو است که اصولگرایان علی رغم رای اعتماد اولیه و هشدارهای ثانویه مکرر بر استیضاح وی تاکید دارند.

تغییر اتوبوسی روسا و مسئولان دانشگاه ها و انتصاب چهره های سیاسی افراطی و مرتبط با فتنه در دانشگاه ها ، تغییر در مدیریت دانشگاه آزاد و بازگرداندن ریل این دانشگاه به سنت ناموزون سابق ، تاسیس قارچ گونه تشکل های به اصطلاح دانشجویی اصلاح طلب ، بازگرداندن دانشجویان اخراجی مسئله دار به دانشگاه ها تنها بخشی از اقدامات یک ساله فرجی دانا در مقام وزیر علوم بوده است...

در شماره های بعدی به دلایل استیضاح وزیر علوم و تغییر مشی فرجی دنا از روز رای اعتماد تاکنون بیشتر خواهیم پرداخت.

نظر شما