شناسهٔ خبر: 63795 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

در استانه استیضاح فرجی دانا صورت می‌گیرد:

تلاش برای تحت‌الشعاع قراردادن استیضاح با پرونده‌سازی برای دیگران

انتشار این دست اخبار که اخیرا در برخی رسانه‌های اصلاح طلب منتشر می‌شود بیشتر معطوف به ایجاد غوغاسالاری رسانه‌ای در میان افکار عمومی جامعه است وگرنه منطق حکم بر این می‌کند که در هر زمان هر فردی که مسئولیتی در نظام مدیریتی جمهوری اسلامی داشت، خود و اطرافیان وی از حقوق اجتماعی مانند تحصیل به صورت قانونی و بدون ایجاد تبعیض برخوردار بوده و به دلیل حضور در آن مسئولیت حقوق خانوادگی و اجتماعی وی سلب نشود

به گزارش نماینده، وزارت علوم تحقیقات و فناوری همواره به علت نقش بزرگ و جایگاه ویژه ای که در میان دیگر نهاد ها و سازمان های دولتی کشور داشته، مورد توجه خاص افکار عمومی و تبعا مراجع ذی صلاح ناظر بر این وزارتخانه بوده و هست.

در کنار این حساسیت جایگاهی و نقش موثر در پیش‌برندگی کشور، تاکیدات مقام معظم رهبری بر تولید علم و ادامه حرکت علمی کشور در تابستان گذشته و همزمان با آغاز دوران تصدی دولت یازدهم بر قوه مجریه، باعث شد که دانشگاه‌های کشور و به تبع آن وزارت علوم کانون توجه افکار عمومی، رسانه‌های مختلف و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

طی یک سالی که از دولت تدبیر و امید می گذرد، تحولات مثبت و منفی زیادی در دانشگاه‌های کشور رخ داده، که به زعم بسیاری از منتقدین و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نقاط عملکردی منفی و حاشیه‌ای آن بیشتر از موارد مثبت است و همین هم سبب شده که ارزیابی‌های جدی تری در زمینه عملکرد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ماه‌های اخیر در کمیسیون تخصصی آن در مجلس شورای اسلامی یعنی کمیسیون آموزش و تحقیقات صورت پذیر و آخرالامر هم نتیجه بر آن شود که "رضا فرجی دانا" وزیر علوم یکبار دیگر به جهت پاسخگویی نسبت به عملکرد خود در مدت فعالیتش به مجلس فراخوانده شده و با محک تخصصی در میان نمایندگان مجلس صلاحیت ادامه فعالیت وی در کسوت وزیری سنجیده شود.

در همین حین و با توجه به فراخوانده شدن وزیر علوم به مجلس، برخی رسانه‌ها که به نظر می‌رسد به دنبال حاشیه‌سازی و سیاسی نشان دادن استیضاح وزیر علوم هستند، تلاش فراوانی را برای جلوگیری از تمرکز افکار عمومی و نمایندگان مجلس بر کارنامه وزیر علوم آغاز کرده و طبق روال معمول در دولت یازدهم به نقد و نظر و حتی تخریب دولت گذشته روی آوردند تا آن را به عنوان مساله اصلی کشور به اذهان جامعه وارد کنند.

در میان انبوه این مطالب منتشر شده یکی از مواردی که هم اکنون خودنمایی زیادی می‌کند و به نظر می‌رسد که هزینه زیادی برای انتشار عمومی آن شده، خبر مربوط به دریافت "بورس غیر قانونی" فرزندان و اقوام هیئت وزیران دولت‌های نهم و دهم بویژه وزیر علوم وقت یعنی "کامران دانشجو" است.

در این اخبار آمده است که: " فرزند وزیر علوم دولت سابق، با معدل ۱۳ از بورس نخبگان استفاده کرده و اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکتراست. خواهرزاده و داماد خواهر وزیرعلوم دولت احمدی‌نژاد نیز موفق به دریافت بورسیه شده‌اند. مطابق اسناد موجود، به همسر وی نیز مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است که مطابق قوانین موجود این امر یک تخلف قانونی به شمار می‌آید. نام یکی از مدیران رسانه منتسب به جریان اصول‌گرا هم، که این روزها با تمام توان پی‌گیر استیضاح وزیر علوم است، در این فهرست وجود دارد. "

در پی انتشار این اخبار که صریحا بیان کننده اعطای بورس غیر قانونی به یکی از دختران وزیر سابق علوم برای تحصیل در مقطع دکتری و با استفاده از بورس نخبگان آن هم با معدل ۱۳ است، خبرنگار «نسیم» توانست از برخی سوابق تحصیلی خانواده کامران دانشجو کسب اطلاع کند.

کامران دانشجو که در سابقه مدیریت خود قائم مقامی معاونت دانشجویی وزارت علوم و تحقیقات در دوران سازندگی، استانداری تهران و معاونت سیاسی وزارت کشور در دولت نهم را در کارنامه دارد، از سال ۸۸ تا ۹۲ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بوده است و هم اکنون نیز با مرتبه علمی استاد تمامی در دانشکده مکانیک عضو هیئت علمی دانشگاه علم صنعت تهران است.

وی دارای سه فرزند دختر است که دو تن از آنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

"سارا دانشجو" فرزند وی که اخبار منتشر شده از او در رسانه‌ها به چشم می خورد، دارای مدرک کارشناسی با معدل۰۷/۱۷ و همچنین معدل ۶۵/۱۸ در کارشناسی ارشد است. وی پایانامه کارشناسی ارشد خود را با راهنمایی دکتر "خسرو خواجه" رییس دانشکده علوم زیستی و دبیر کمیته نانوی دانشگاه تربیت مدرس با نمره ۲۰ گذرانیده و سپس توانسته است با توجه به معدل و با استفاده از آیین نامه مرتبط در مقطع دکترا در دانشگاه تربیت مدرس با راهنمایی جناب آقای دکتر خواجه به تحصیل خود ادامه دهد.

وی ورودی دوره دکتری سال ۱۳۹۰ دانشگاه تربیت مدرس در رشته نانو بیوتکنوژی است و در پایان سال اول تحصیل خود یعنی سال ۹۱ به پیشنهاد رییس دانشکده درخواست بورس داخل را می‌دهد که اعضای هیئت علمی گروه مذکور به دلیل متقاضیان محدود نمی‌توانند درخواست بورس وی را بررسی نمایند، اما در سال تحصیلی بعد یعنی سال ۹۲ که تعداد متقاضیان بورس این رشته به تعداد کافی می‌رسد، گروه نانوبیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم زیستی با بررسی از متقاضیان بورس چهار نفر از نفرات برتر را انتخاب و طی نامه ای به شماره ۱۰۴۴/ ۱۲۰ د به هیئت جذب دانشگاه تربیت مدرس معرفی می کنند که نام وی نیز در بین آنان دیده می‌شود.

این هیئت نیز در جلسه ۱۱۲ خود پس از بررسی صلاحیت‌های عمومی داوطلبان، اسامی آنان را در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۹۲ به سازمان دانشجویان وزارت علوم جهت صدور حکم و جایابی اعلام می‌نماید.

از طرفی اگر منظور رسانه ها و معدل ۱۳ ذکرشده دختر دیگر وزیر علوم سابق یعنی زهرا دانشجو می باشد باید اضافه کنیم که با بررسی های بعمل آمده، ایشان نیز با معدل کارشناسی ۶۷/۱۷ و معدل کارشناسی ارشد ۶۱/۱۹ و نمره پایان نامه ۲۰ رتبه اول دانشگاه خود را در کل دانشجویان دانشگاه احراز و هم اکنون با توجه به معدل و با استفاده از آیین نامه مربوطه در سال دوم مقطع دکترا مشغول ادامه تحصیل بوده و بورسیه نیز نمی باشد. صحت موارد ذکر شده در ارتباط با معدل و سوابق سارا دانشجو و زهرا دانشجو به ترتیب در دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علم و صنعت موجود بوده و قابل دسترس می باشد.

اما از سوی دیگر همسر "کامران دانشجو" که ادعا شده دارای مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران است، دارای سابقه ۲۰ساله تحصیل در حوزه‌های علمیه و همچنین سابقه تدریس ده ساله در حوزه علمیه "حضرت زینب کبری (س)" می باشد. وی در این مدت ۴ سال را در جایگاه معاونت فرهنگی این حوزه فعالیت داشته و قریب به ۶ سال نیز مدیریت آن را بر عهده داشته است. همچنین سوابق وی نشان دهنده این مساله است که وی تا به حال دارای هیچ مجوزی برای مراکز آموزش عالی زنان نبوده و تنها سابقه تدریس و مسئولیت وی مربوط به حوزه علمیه حضرت زینب کبری (س) که زیر نظر حوزه علمیه قم است، می باشد.

همچنین خواهرزاده کامران دانشجو که در برخی از رسانه ها به بورسیه بودن او و شوهرش اشاره شده است دارای رتبه زیر ۷۰۰ کنکور سراسری در رشته علوم تجربی در کنکور سال گذشته بوده و هم اکنون مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی می باشد. وی که اکنون یک سال از دوران تحصیل خود را سپری می کند بورسیه نبوده و در سن متعارف یک دانشجوی سال اولی قرار داشته و ازدواج نکرده است، در نتیجه خواهر وزیر سابق دامادی ندارد که بورسیه باشد یا نباشد.

با این تفاسیر اما به نظر می رسد انتشار این دست اخبار که اخیرا در برخی رسانه‌های اصلاح طلب منتشر می‌شود بیشتر معطوف به ایجاد غوغاسالاری رسانه‌ای در میان افکار عمومی جامعه است وگرنه منطق حکم بر این می‌کند که در هر زمان هر فردی که مسئولیتی در نظام مدیریتی جمهوری اسلامی داشت، خود و اطرافیان وی از حقوق اجتماعی مانند تحصیل به صورت قانونی و بدون ایجاد تبعیض برخوردار بوده و به دلیل حضور در آن مسئولیت حقوق خانوادگی و اجتماعی وی سلب نشود و البته شرع، قانون و اخلاق نیز حکم بر این می‌کند که در صورت وقوع تخلفی از سوی هر فردی در هر جایگاهی، تخلف وی در صورت نیاز به رسانه‌‌ای شدن پس از تایید مراجع ذی صلاح و صدور حکم مراجع قانونی، منتشر و یا در صورت صلاح دید در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، چراکه رفتار بر مدار بی‌تقوایی مانند انتشار اخبار دروغ و کذب در نظام رسانه‌ای و دایره اخلاق مدیریتی مسئولان کشور مذموم بوده و به دور از اخلاق اجتماعیست و حتی می‌تواند در مواردی تبعات ناگواری را برای جامعه در پی داشته باشد.

البته از سوی دیگر انتشار این اخبار در شرایط حساس کنونی و خصوصاَ اینکه موضوع بورس از موارد استیضاح وزیر فعلی نمی باشد، پرداختن به اینگونه موارد نیز بازگو کننده شائبه دیگری از رفتار سیاسی مدافعان رسانه‌ای وزیر علوم را در اذهان عمومی مردم تداعی می‌کند و می‌تواند این پیام را به دنبال داشته باشد که مدافعان وزیر علوم خواهان بررسی دقیق وضعیت حاکم بر دانشگاه‌های کشور نبوده و نیستند و تمایلی به بررسی عملکرد روند یک سال گذشته در عرصه‌هایی مانند تولید علمی کشور را ندارند.

چنانکه توقع و انتظار عمومی مردم جامعه بر این است که آرامش دانشگاه‌های کشور حفظ، فضای سالم سیاسی آن در نبود عناصر فتنه‌گر دخیل در فتنه‌های سال ۷۸ و ۸۸، ادامه یابد، دانشگاهی مثل دانشگاه تهران یعنی بزرگترین دانشگاه کشور با بیش از ۲۰۰۰ عضو هیئت علمی، دچار حاشیه‌ای مثل انتخاب رئیس دانشگاه و اداره ۵ ماهه با دو سرپرست نشود و نهایتا در بزنگاهی که دولت یازدهم مجموعه علمی آکادمیک کشور را با رتبه اول منطقه و رتبه ۱۵تولید علم در جهان تحویل گرفته، بتواند شتاب رشد علمی کشور را همچنان حفظ کرده و به سمتی حرکت کند که رتبه تک رقمی پیش بینی شده برای تولید علم کشور در جهان در پایان سال ۹۶ محقق شود.

منبع: نسیم آنلاین

نظر شما