شناسهٔ خبر: 63728 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نبویان:

استیضاح وزیر علوم فراکسیونی نیست/ مردم دانشگاه آرام می‌خواهند، نه سربازخانه سیاسی

نبویان/1 عضو کمیسیون آموزش با رد این موضوع که استیضاح وزیر علوم محدود به یک فراکسیون مجلس است، اظهار داشت: نمایندگانی که استیضاح وزیر را امضا کردند، از هر ۲ فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هستند و ما بحث فراکسیونی نداریم.

به گزارش نماینده، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن رد سیاسی بودن استیضاح وزیر علوم، اصل استیضاح را برای دفاع از حقوق مردم عنوان کرد و گفت: در ابتدا که رئیس‌جمهور آقای فرجی دانا را به مجلس معرفی کرد، با وی صحبت کردیم و گفتیم مردم دانشگاه آرام می‌خواهند.

وی افزود: دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند به مسائل علمی و پژوهشی و حل مشکلات مردم در بخش صنعت و تکنولوژی برسند که محققین و پژوهشگران با آرامش مشغول کار شوند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه هر زمان اغتشاش و فعالیت‌های افراطی سیاسی را در دانشگاه‌ها شاهد بودیم، در پیشرفت و رشد علمی با شکست مواجه شدیم، اظهار داشت: یکی از راهبردهای دشمن در جلوگیری از پیشرفت جوانان و اساتید ما در دانشگاه‌ها، مشغول کردن آنها به مسائل افراطی سیاسی است.

نبویان ادامه داد: همان ابتدا به وزیر گفتیم و شرط کردیم که آرامش، جزء حقوق مردم است؛ در حالی که مردم با فشار اقتصادی روبه‌رو هستند، فرزندان خود را با هزینه بالا به دانشگاه می‌فرستند تا علم‌آموزی کنند و لذا انتظار ندارند که دانشگاه «سربازخانه سیاسی» شود.  

وی خاطرنشان کرد: یک گروه خاص افراطی که در فتنه دست داشتند سعی می‌کنند آرامش مردم در بستر جامعه را از بین ببرند، مانند ۱۸ تیر ۷۸ که آرامش مردم را برهم زدند و مساجد و بازارها را به آتش کشیدند و در سال ۸۸ آرامش مردم تهران و برخی شهرها را در مدت ۸ ماه گرفتند و اقتصاد و تجارت و رفت و آمد آنها را با مشکل مواجه کرده بودند با سلب آرامش از دانشگاه‌ها مانع پیشرفت علمی می‌شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه معتقدیم هم مردم به دنبال آرامش هستند و هم پیشرفت کشور به رشد علمی دانشگاه وابسته است، تصریح کرد: به لطف خدا چند سالی که دانشگاه‌های کشور آرامش داشتند، موفق شدیم مقام شانزدهم علمی جهان را به دست آوریم و حتی خود دشمن اعتراف کرد اگر با همین روند، رشد و پیشرفت علمی را داشته باشیم، افتخارآفرینی جوانان و دانشجویان و اساتید ما بیشتر خواهد شد و در سال ۲۰۱۸ به مقام چهارم تولید علم دنیا دست می‌یابیم که بزرگترین افتخار است.  

نبویان ادامه داد: دشمنان می‌دانند اگر می‌خواهند مانع رشد این ملت شوند، راهش این است که جلوی پیشرفت این ملت را بگیرند و دانشگاه‌های ما را درگیر مسائل افراطی سیاسی و جناحی و حاشیه‌ای کنند که در ۱۸ تیر ۷۸ در این امر موفق شدند و در سال ۸۸ نیز توانستند اندک دانشجویانی را با خود همراه کنند. بنابراین سابقه دشمنان در این مورد واضح و مشخص است که پیشرفت کشور را از لحاظ علمی متوقف کنند.

ما این مسایل را به وزیر علوم تذکر دادیم و فرجی دانا نیز گفت که اتفاقا وی به دنبال آرامش در دانشگاه‌ها است و بدین ترتیب ما نیز به وزیر علوم رای دادیم، بنابراین مجلس تاکنون با وزیر تعامل داشته، کما اینکه در همه موارد با وزیر تعامل کرده و به اکثر وزرای دولت نیز رای بالایی داده است. اگر نمایندگان می‌خواستند برخورد سیاسی داشته باشند، به بسیاری از وزرا رای اعتماد نمی‌دادند چرا که معلوم نیست خط سیاسی آنها با خط نمایندگان سازگاری داشته باشد. پس موضوع اختلاف سیاسی نیست، بلکه دفاع از حقوق ملت در برخورداری از یک دانشگاه پیشرفته است که مشکلات علمی، صنعتی و اقتصادی را حل کند.

وی به حرکت به سمت حل مشکلات صنعت و افزایش  شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: افزایش تولیدات علمی و محصولات با کیفیت نیازمند تحقیق و پژوهش گسترده در سطح دانشگاه‌هاست که آن نیز منوط به آرامش دانشگاه‌هاست.

عضو کمیسیون آموزش با بیان اینکه نمایندگان به آرامش دانشگاه‌ها تاکید داشتند و فرجی دانا هم آن را تایید کرد، افزود: متاسفانه پس از اندک زمانی وزیر علوم افرادی که سردمدار اغتشاشات و برهم زننده آرامش مردم در  فتنه ۷۸ و ۸۸ بودند را مانند مشاور و معاون آموزشی و امور دانشجویی و هیئت امنای دانشگاه‌ها در راس کار منصوب کرد.

نبویان اضافه کرد: بارها از وزیر علوم توضیح خواستیم و گفتیم این اقدامات برهم زننده آرامش دانشگاه ها و جامعه و خیانت به کشور است و اعلام کردیم نمایندگان هیچ گاه از حقوق ملت عقب‌نشینی نمی‌کنند، به وزیر گفتیم از هر کسی می‌خواهی استفاده کن، اما آرامش دانشگاه‌ها که خواست مردم است و پیشرفت کشور را در پی دارد، باید حفظ شود. اما وزیر علوم افرادی چون میلی‌منفرد، توفیقی، سمنانیان، صدیقی و افرادی از این دست را در راس دانشگاه‌ها منصوب کرد که سردمدار آشوب در دانشگاه‌ها بودند.  

وی اظهار داشت: بارها به فرجی دانا تذکر دادیم و گفتیم با این اقدامات و انتصابات چگونه می‌خواهی آرامش دانشگاه‌ها را حفظ و انتظار مردم و نمایندگان را برآورده کنی و اعلام کردیم که نمایندگان مجلس در برابر افرادی که به حقوق ملت خیانت می‌کنند، هیچگاه عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وزیر علوم صراحتا به ما توهین کرد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ۳ ماه است استیضاح وزیر علوم مطرح شده، گفت: چندین بار مهلت دادیم، چرا که دعوا نداریم و دنبال استیضاح نیستیم و می‌خواستیم این موارد حل شود، حتی رئیس مجلس ریش گرو گذاشت و از استیضاح‌کنندگان خواست یک ماه فرصت بدهند و وزیر در این مدت یک ماهه به صورت هفتگی گزارش بدهند. همه این اقدامات را انجام دادیم، اما مطالبات اصلی برآورده نشد.

نبویان خاطرنشان کرد: وزیر علوم صریحا به ما توهین کرد و حتی به شخص بنده ۲ بار توهین کرد، اما بحث بنده شخصی نیست. هرچه تلاش کردیم تا به استیضاح نرسیم، نتیجه نداد. به وزیر علوم گفتم ما با شما دعوا نداریم. اگر اصلاح‌طلب هستی باش، ‌ اصلا بحث ما اصلاح‌طلب و اصولگرا نیست، بلکه باید دست به دست هم بدهیم تا کشور را رشد و شرکت‌های دانش بنیان را افزایش دهیم و آرامش کشور را حفظ کنیم و حقوق مردم، جوانان و اساتید حفظ شود اما فرجی دانا اصرار دارد افرادی که سردمدار برهم‌زدن آرامش دانشگاه‌ها بودند و هستند، در جایگاه خود باقی بمانند.

وی تصریح کرد: وزارت اطلاعات هم در دوره قبل و هم در دوره فعلی نسبت به این افراد استعلام منفی داده و اعلام کرده این افراد شایسته تصدی مسئولیت نیستند، اما وزیر علوم دست‌بردار نیست و به هیچ وجه زیر بار این موضوع نمی‌رود که این افراد مانع پیشرفت علمی ما هستند، بنابراین چاره‌ای جز استیضاح نداشتیم.  

عضو کمیسیون آموزش با رد این موضوع که استیضاح وزیر علوم محدود به یک فراکسیون مجلس است، اظهار داشت: نمایندگانی که استیضاح وزیر را امضا کردند، از هر ۲ فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت هستند و ما بحث فراکسیونی نداریم.

نبویان با تاکید بر اینکه هر نماینده‌ای خود را موظف به دفاع از حقوق مردم می‌داند، خاطرنشان کرد: حقوق مردم با آرامش دانشگاه‌ها و در نتیجه پیشرفت علمی کشور به وجود می‌آید و هر نماینده‌ای خود را موظف به صیانت از این موارد می‌داند. بنابراین بحث فراکسیون اصولگرایان و رهروان نیست و همه در دفاع از حقوق ملت ایستاده‌اند.

نظر شما