شناسهٔ خبر: 63579 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نسخه هاشمی برای دانشگاه‌ها!

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خطاب به جوانان احزاب اصلاح‌طلب توصیه کرد که در دانشگاه‌ها بحث‌ آرام، مستدل و منطقی را ایجاد کنند تا همه آگاه شوند.

به گزارش  نماینده به نقل از فارس، دیدار دانشجویان و جوانان احزاب اصلاح‌طلب با هاشمی رفسنجانی صبح امروز چهارشنبه در ساختمان قدس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

برخی محورهای این دیدار که با حاشیه‌های جالبی نیز همراه بود، ‌ در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

*در این دیدار که علی‌رغم وعده اولیه که ساعت ۹:۳۰ بود ساعت ۱۱ به طور رسمی با تلاوت قرآن آغاز شد، جوانان احزاب حزب اسلامی کار، حزب کارگزاران، ‌ مجمع نیروهای خط امام، شورای هماهنگی جوانان جبهه اصلاحات، اصولگرایان ستاد رفسنجانی در انتخابات و جوانان ستاد روحانی حضور داشتند.

*پس از ایستادن در صف ورودی و گذشتن از گیت عبور، ‌ در تفتیش بدنی ناچار به تحویل ساعت، خودکار و حتی دفترچه یادداشت خود شدیم و بدون هیچ وسیله نگارشی و ارتباطی از باغ ساختمان قدس خود را به تالار دیدارهای عمومی رساندیم.

*تحویل این وسایل ضروری و برخورد امنیتی و تبعیض‌آمیز با افراد رسانه‌ای در حالی است که برخی خبرنگاران اصلاح‌طلب بدون هیچ تذکری از سوی حراست مجمع، به پوشش کامل سخنان هاشمی پرداختند.

*حضور برخی بانوان و دختران اصلاح‌طلب با ظاهری نامتعارف از نکات جالب این دیدار بود که از لنز دوربین نیز محفوظ می‌ماند!

*عقربه‌های ساعت تالار، ساعت ۱۱ را نشان می‌داد که بالاخره آیت‌الله با صلوات جمعی که حدوداً ۲۰۰ نفر نشان می‌دادند، وارد شد و کنار غلامعلی رجایی مشاور خود روی زمین و روبروی جوانان و دانشجویان نشست.  

*مجری مراسم پس از اینکه سخنان خود را با دعای «اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و جعلنا من انصاره و اعوانه» آغاز کرد، با کنایه‌ای به احمدی‌نژاد گفت متاسفانه «بعضی دعاها تحت تاثیر قرار گرفته است».

*کلید انتقاد از دولت یازدهم در این دیدار جوانانه با صحبت‌های مجری زده شد؛ ‌ مجری برنامه که خود را نماینده جمع حاضر می‌دانست، از بی‌برنامگی دولت برای رفع حصر سران فتنه گلایه کرد و گفت ما در این زمینه از دولت انتظار دیگری داشتیم؛ ناهمگونی کابینه دولت یازدهم نیز یکی دیگر از انتقادات مجری برنامه بود که با تایید حضار همراه شد.

*انتقاد از برگزار نشدن دیدار رئیس‌جمهور با جوانان

*یکی از سخنرانان این دیدار که از بانوان عضو مجمع نیروهای خط امام بود، انتقاد از دولت یازدهم از محورهای صحبتش با هاشمی بود، او ضمن گلایه از اینکه جوانان با وجود پشت سر گذاشتن ۸ سال قبل، ‌ باز هم در این دولت به حق خود نرسیده‌اند، ‌ از برگزار نشدن دیدار رئیس‌جمهور با جوانان در یک‌سال گذشته انتقاد کرد.

*این جوان اصلاح‌طلب خطاب به هاشمی گفت: ما از شما درخواست داریم‌ اول اینکه به نماز جمعه بازگردید و می‌دانیم آفتاب از اختر طلوع خواهد کرد! این جمله او با لبخند هاشمی همراه شد.

*سخنران بعدی که سخنان خود را با تعریف و تمجید از هاشمی آغاز کرد، ‌به وی گفت که در سال ۸۴ به او رای نداده است و در عین حال از میرحسین موسوی به دلیل کاندیدا نشدن در سال ۸۴ انتقاد کرد.

*«خروج روحانی از سایه هاشمی» انتقاد مشترک جوانان اصلاح‌طلب

*این سخنران که خود را از فرزند شهید معرفی کرد، ‌در ادامه سخنان خود به انتقاد شدید از روحانی به دلیل آنچه وی «خروج از سایه هاشمی» می‌دانست، ‌ پرداخت.

*این جوان اصلاح‌طلب در ادامه با ابزار نگرانی از برخی انتصابات در سطوح پایین اجرایی دولت خطاب به حضار گفت که کسی به ما تضمین نداده است که دوباره سال ۸۴ و پوپولیسم تکرار نشود.

*سخنران بعدی که خود را از اعضای ستاد هاشمی معرفی کرد، ‌ خطاب به وی گفت «من ستاد حضرت آقا» بودم، این جمله وی که با لبخند رفسنجانی همراه شد، باعث خنده حضار و اصلاح جمله از سوی سخنران شد.

*یکی دیگر از سخنرانان اصلاح‌طلب بزرگ‌ترین نقطه ضعف دولت یازدهم را «عرصه رسانه» عنوان کرد و گفت:‌ این ضعف باعث شده رئیس‌جمهور این بار را به دوش بکشد، که این امر هزینه‌بردار است.

*«رای لرزان» روحانی و «لزوم توجه کافی به مطالبات طبقه متوسط» یکی دیگر از موارد انتقادی جوانان اصلاح‌طلب به دولت یازدهم بود؛  این فعال اصلاح‌طلب دولت را از بی‌توجهی به این مطالبات انذار داد.

* یکی از مطالبات اصلی جوانان احزاب اصلاح‌طلب از هاشمی در این دیدار این بود که به فکر سر و سامان دادن به انتخابات آتی خانه ملت باشد.

*صله هاشمی به شاعر طنزپرداز

*یکی دیگر از حضار که ظاهراً از طنزپردازان اصلاح‌طلب بود پس از آمدن پشت تریبون، هاشمی رفسنجانی را امیرکبیر نامید و با خواندن شعری درباره هاشمی با این مضامین که وی «عالیجناب سبزپوش» است و «در غروب‌های دلگیر جمعه منتظر طنین خطبه‌های جمعه هستیم» باعث شد، ‌ رفسنجانی انگشتری خود را به عنوان صله -با اصرار او- به این شاعر بدهد؛ ‌ پس از این اتفاق این طنزپرداز اصلاح‌طلب از حضار خواست تا آیت‌الله را تشویق کنند.

*وقتی نوبت به هاشمی رسید، او نیز پشت تریبون قرار گرفت و به برخی از مطالبات حضار اصلاح‌طلب پاسخ داد.

*سکوت آیت‌الله درباره مهدی هاشمی

* هاشمی که ترجیح داد درباره بازگشت به نماز جمعه و موضوع فرزندانش از جمله مهدی هاشمی که مورد سوال حضار بود، سکوت کند و پاسخی به این موضوعات ندهد، سخنان و انتقادات جوانان احزاب اصلاح‌طلب از دولت را تایید کرد و گفت: «در حال حاضر شاید برخی توقعات از دولت برآورده نشده باشد. بنده می‌دانم چه عوامل، مشکلات و سنگ‌اندازی هایی جلوی پای دولت وجود دارد و این انتقادات شما را قبول دارم اما دلیل آن را می‌دانم و می‌دانم چه عواملی هست، باید با متانت و سیاست حرکتی که دوام داشته باشد را دنبال کنیم؛ ‌ می‌دانم فکر روحانی عوض نشده است. »

*واکنش هاشمی به درخواست‌ها برای حضور در انتخابات مجلس

*هاشمی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره تلویحی به درخواست حضار برای سرو سامان دادن به انتخابات مجلس که از مطالبات دانشجویان بود، رد صلاحیت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را یادآوری کرد و گفت:‌ «من می‌دانستم که نمی‌گذارند در انتخابات شرکت کنم، اما باز هم آمدم؛ چرا که می‌دانستم چه می‌شود. »

*نسخه هاشمی برای دانشگاه‌ها!

*هاشمی همچنین در پاسخ به سوال یکی از حضار که از او خواسته بود مهم‌ترین وظیفه جوانان را در حال حاضر تبیین کند، خطاب به جوانان احزاب اصلاح‌طلب توصیه کرد که در دانشگاه‌ها بحث‌ آرام، مستدل و منطقی را ایجاد کنند تا همه آگاه شوند.

*ضعف رسانه‌ای دولت نیز که مورد انتقاد دانشجویان بود با پاسخ جالبی از سوی هاشمی مواجه شد، ‌ وی در این زمینه صدا و سیما را متهم کرد که کارهای اساسی دولت را بازتاب نمی‌دهد و صرفا به بازتاب کارهای ساده می‌‌پردازد.

*لزوم وحدت از دیگر تاکیدات هاشمی در این دیدار دو ساعته بود که وی ضمن اشاره به وضعیت عراق و خاورمیانه و سواستفاده دشمنان از داعش برای مخدوش کردن جلوه اسلام، وحدت را از ضروری‌ترین موضوعات روز دانست.

*وی در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز، ‌ با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در انتخابات ۹۲ درباره حق‌الناس بودن رای مردم گفت «این یعنی ایران آزادترین انتخابات دنیا را برگزار می‌کند. »