شناسهٔ خبر: 63468 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نگاهی به روی دیگر دستگاه امنیتی کشور

از اعطای امان‌نامه تا هشدارهای پشت‌پرده؛ دیپلماسی نرم وزارت اطلاعات در برابر قانون‌شکنان

وزیر اطلاعات پس از سخنرانی ساختارشکنانه یکی از اعضای این حزب منحله در دانشگاه تهران با وی دیدار کرده و به سوءاستفاده وی از فضای آزاد ایجاد شده توسط نظام اعتراض می‌کند و از وی تقاضا می‌کند که به این رفتارها خاتمه دهد تا با برخورد دوباره مواجه نشود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس یکی از مهمترین وظایف هر نهاد و دستگاه امنیتی در سیستم جامعه حفظ آرامش جامعه، مقابله و مدیریت جریان‌هایی است که به هر نحوی قصد دارند این آرامش را بر هم بزنند.

خواه این جریان یک گروه تروریستی مسلحانه در مرزهای کشور باشد و یا گروهی مطبوعاتی که قصد مشوش کردن افکار عمومی را دارد.

دستگاه امنیتی با تشخیص به موقع این تهدیدها نسبت به برخورد و دستگیری اعضای اصلی این جریانات اقدام کرده و آنها را مهار می‌کنند اما همیشه این برخوردها در چارچوب‌های سخت قرار نمی‌گیرند و در ابتدای امر می‌تواند شامل مذاکره و یا گاه هشدارهای امنیتی باشد.

*از ضربه به فتنه تا مقابله با شبکه‌های تفرقه‌افکن

در فتنه سال ۸۸ و در مقابله با حملات تروریستی سرویس‌های بیگانه علیه کشورمان عملکرد قاطع وزارت اطلاعات نه تنها سبب شد، دسیسه‌چینی‌های صورت گرفته با شکست مواجه شود و ضمن فروپاشی شبکه‌های جاسوسی، بسیاری از دست‌اندرکاران آن نیز به دستگاه عدالت سپرده شوند.

مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای تفرقه‌افکن و همچنین ضربه به شبکه‌های اقتصادی بهاییت از جمله اقداماتی که اخیرا برای حفظ امنیت کشور انجام شده است.

اما در این میان دستگاه‌های اطلاعاتی رویکرد دیگری نیز دارند و آن جذب حداکثری برای اجتناب از برخورد سخت است.

به طور حتم هر کدام از این روش‌ها در جای خود مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برخوردهای نرم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*امان‌نامه؛ آخرین راه برای بازگشت

اعطای امان‌نامه در مرزهای شرقی کشور یکی از آخرین راه‌ها برای بازگرداندن برخی از نادمانی است که قصد دارند به آغوش اسلام و ملت بازگردند.

در این میان وزارت اطلاعات اصلی‌ترین ارگانی است که وظیفه دارد امان‌نامه‌هایی را که از طریق بزرگان قبایل و اقوام به این ارگان می‌رسد مورد بررسی قرار داده و نسبت به قبول یا رد آنها تصمیم بگیرد. اعتبار این امان‌نامه‌ها به گونه‌ای است که با صدور آن عملاً شخص نادم می‌تواند آزادانه اما بدون هیچگونه تعرضی به حریم قانون به زندگی آزادانه خود بپردازد.

در دولت جدید نیز وزارت اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌ها اعطای امان‌نامه را به کسانی که قصد بازگشت دارند به عنوان یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های خود برگزیده است و بر طبق گفته اوسط هاشمی استاندار تهران تا کنون بیش از ۳۶ امان‌نامه صادر شده است.

این راهکار توسط وزارت اطلاعات در مقابل اعضای گروهک منافقین نیز پیشتر به کار گرفته شده بود و برخی اعضای این گروه با ابراز توبه و در صورت دست‌نداشتن در قتل و جنایت می‌توانستند با اعطای امان‌نامه به کشور بازگردند.

*حرمت امان‌نامه در سازمان حکومت جمهوری اسلامی ایران

در این میان ذکر خاطره‌ای به نقل از یکی از فرماندهان سپاه خالی از لطف نیست که یکی از بزرگترین سران اشرار برای مذاکره و با درخواست امان به پایگاه سپاه پاسداران آمد و این نیرو بلافاصله وی را دستگیر کرد. در این میان دستگیری وی به اطلاع مقام معظم رهبری رسید و ایشان با توجه به صدور امان‌نامه برای وی با دستگیری او مخالفت کردند و دستور آزادی وی را دادند.

این سرکرده اشرار بعدها بار دیگر به دست سپاه دستگیر شد اما این ماجرا نشان از اعتبار بالای امان‌نامه و نقش آن در سازمان حکومتی جمهوری اسلامی ایران دارد.

*از فضای آزاد استفاده شده توسط نظام سوء‌استفاده نکنید

چندی پیش اخباری درباره دیدار وزیر اطلاعات با اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت منتشر شد و برخی خواستار توضیح وزیر در این رابطه شدند.

در حالی که برخی از اخبار حاکی است که این دیدار نیز در چارچوب سیاست نرم وزارت اطلاعات مبنی بر هشدار در خصوص برخی از فعالیت‌های غیرقانونی یکی از اعضا انجام شده است.

وزیر اطلاعات پس از سخنرانی ساختارشکنانه یکی از اعضای این حزب منحله در دانشگاه تهران با وی دیدار کرده و به سوءاستفاده وی از فضای آزاد ایجاد شده توسط نظام اعتراض می‌کند و از وی تقاضا می‌کند که به این رفتارها خاتمه دهد تا با برخورد دوباره مواجه نشود.

*برخورد قاطع در برابر رفتارهای غیر قانونی

البته این دیدارها تنها محدود به این مورد نبوده است و دیدارهایی نیز بعضاً با اعضای دیگر صورت گرفته است تا در چارچوب فضای گفت‌وگو نسبت به پایان یافتن برخی از رفتارهای غیرقانونی اقدام شود.

البته وزارت اطلاعات نشان داده است که در صورت قانون‌شکنی‌ هیچگاه در مقابل تهدیدهای صورت گرفته عقب‌نشینی نکرده و برخورد قاطعی را صورت می‌دهد.

نظر شما