شناسهٔ خبر: 63462 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

صفار‌هرندی:

نمی‌توانیم از مدل‌های غربی برای توسعه کشور الگو بگیریم

صفار عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ نمی‌توانیم از مدل‌های غربی برای توسعه کشور الگو بگیریم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس محمدحسین صفار‌هرندی شامگاه سه‌شنبه در همایش خط امام (ره) با اشاره به توسعه الگوی پیشرفت در تمدن اسلامی اظهار کرد: الگوی توسعه ما باید متأثر از نگاه و گفتمان انقلاب اسلامی باشد و ما با تأثیر گرفتن از مدل‌های غربی نمی‌توانیم برای خود الگوی توسعه تعریف کنیم.

وی افزود: پایه‌های گفتمانی پیشرفت ما براساس گفتمان انقلاب اسلامی بوده و بر مبنای عدالت است به همین دلیل نمی‌توانیم از الگوهای غربی برای پیشرفت و توسعه استفاده کنیم.

وی افزود: پیشرفت در واقع یعنی حالت گذشته و حال یکی نباشد و امروز و فردایمان به یک شکل نباشد و در حقیقت پیشرفت یعنی حال امروز ما با گذشته تفاوت مثبت داشته باشد.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با استفاده از الگوها و مدل‌های غربی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، خاطرنشان کرد:‌ برای مثال نسخه‌ای که ما برای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی ارائه دهیم برای آنها کارآمد نبوده و قابل استفاده نیست، چراکه در الگوی توسعه ما علاوه بر معنویت عنصری به نام عدالت وجود دارد.

صفارهرندی با تأکید بر اینکه در مسیر توسعه و پیشرفت باید تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای درونی کشور داشته باشیم، گفت: پیشرفت برای ما تابع نظام گفتمانی است، نظام ما نظام اسلامی و انقلابی و متکی بر ارزش‌هایی همچون عدالت بوده که در برخی نظام‌ها مفهومی ندارد اما در نگرش ما یکی از مبانی مهم و اساسی عدالت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم در ادامه با انتقاد از سخنان تند اخیر روحانی علیه منتقدان گفت:‌ اعتدالی که رئیس جمهور از آن سخن می‌گفت این نبود. رئیس جمهور می‌تواند به جای سخنرانی‌های تند علیه منتقدان و تعابیر فحش‌گونه، بگوید که منظور ما از اعتدال این بوده و منظور شما این است، چراکه این طرز برخورد با منتقدان مناسب نیست.

وی تصریح کرد: اگر کسانی که شما به عنوان همکار دعوت کردید به آنها می‌گویید «به جهنم»، دیگر کسی کنارتان نمی‌نشیند و رئیس جمهور بداند اعتدال این بود که نظرات منتقدان را می‌شنید، نه اینکه یا گرم گرم باشد و یا در سرما و سرمای شدید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: الگوی پیشرفت ما تابع ارزش‌هایی است که منتخب از شریعت خودمان بوده و الگوی توسعه باید متأثر از نگاه گفتمان انقلاب اسلامی باشد، البته گاهی به ما برچسب می‌زنند که می‌خواهید همه چیز را ایدئولوژیک کنید.

صفارهرندی گفت: وجه مشترک نظام‌های لیبرال دموکراسی و دیگر نظام‌ها، اومانیسم و یا انسان‌‌‌خدایی است و نظم حاکم بر مدل‌های توسعه غربی متأثر از همین نگاه بوده که انسان جانشین خدا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم انسان خلیفة‌الله بوده که به اذن خدا حرکت می‌کند اما آنها می‌گویند خدا مرده و انسان جانشینش است. بنابراین چون مبانی متفاوت است نمی‌توانیم مدل توسعه غربی را استفاده کنیم.

وزیر ارشاد دولت نهم تأکید کرد: پایه‌‌های گفتمانی پیشرفت ما باید بر بناهایی نظیر دانش و شعائر دینی استوار باشد، هر چیزی که داریم باید در آن نشانی از دین ما باشد و توسعه علم بدون شعائر دینی و مقابله با دین مطلوب ما نیست.

نظر شما