شناسهٔ خبر: 63390 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

واکنش مطبوعات به سخنان روز گذشته رئیس جمهور

«جهنمی» که صدای حامیان دولت را هم درآورد!

روحانی/1 انتقاد ضمنی و صریح اصلاح طلبان و اصولگرایان از لحن عجیب رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش سرخط روزنامه‌های صبح امروز کشور بود.

به گزارش نماینده، انتقاد ضمنی و صریح اصلاح طلبان و اصولگرایان از لحن عجیب رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش سرخط روزنامه‌های صبح امروز کشور بود.

*آرمان امروز

«خلا همدلی و همکاری را احساس می‌کنیم» تیتر یک روزنامه آرمان امروز است که به انعکاس کامل سخنان دیروز هاشمی رفسنجانی در همایش «پنجاه سال تلاش سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی» پرداخت.

هاشمی در این سخنرانی با بیان اینکه اختلافات لفظی که امروز در کشور مشاهده می‌شود از قبل از انقلاب بوده ولی این اختلافات قابل حل هستند گفت:‌امروز بیکاری عیب و مشکل بزرگی برای ملت به حساب می‌آید.

«روحانی: به جهنم که از مذاکره می‌ترسید» تیتر دو این روزنامه است که به سخنرانی دیروز رئیس‌ جمهور اشاره کرد و این ادبیات را آن روی سکه شیخ دیپلمات خواند.

«لحن سخنرانی رئیس‌جمهور» سرمقاله این روزنامه به قلم احمد شیرزاد است.

نویسنده در این مطلب با انتقاد ضمنی از لحن ادبیات رئیس‌جمهور در سخنرانی روز گذشته گفت که:‌ ایشان هم مانند همه ما انسان هستند و طرفداران رئیس‌جمهور نمی‌توانند ادعا کنند روحانی یا هر شخصیت دیگری از عصمت برخوردار است، فشارها برایشان بالاست اما یک شخصیت سیاسی در آن سطح از مسئولیت باید بیش از اینها از سعه صدر برخوردار بوده و مراقبت کند تا نوع بیان، محتوای کلام را تحت تاثیر قرار ندهد.

شیرزاد در این سرمقاله ادعا کرد که نباید روحانی را با احمدی نژاد مقایسه کرد و اظهار داشت: نباید یک جمله در یک سخنرانی در میان صدها سخنرانی و گفت‌وگوی ایشان را با فردی مقایسه کرد که در کمال خونسردی و با آن لبخند معروف، به شیوه‌ای «خاص» سخن می‌گفت و از الفاظ ناشایست برای مواجهه با طرف‌های خارجی یا منتقدان داخلی استفاده می‌کرد!

«چرا شیخ دیپلمات با لحن و صوت متفاوت سخن می‌گوید» عنوان یکی دیگر از چند مطلبی است که روزنامه آرمان  برای پرداختن به سخنرانی دیروز روحانی استفاده کرده است.

این یادداشت تغییر لحن و گفتار را تغییر تاکتیک در مواجه با منتقدان می داند و خاطرنشان کرد : باید پرسید با آنانی که هشت سال سکوت کردند و اکنون لاینقطع و متواتر علیه هر فعل و انفعالی که بر مدار منافع خود نمی‌بینند؛ سخن می‌گویند، چگونه باید مواجه شد؟

«فساد زمین خواری افسانه ای است» تیتر گفتگوی این روزنامه با محمد خوش‌چهره است.

اقتصاد دان همراه برنامه‌های احمدی نژاد در سالهای نخست ریاست‌جمهوری او در پاسخ به این سوال که چرا برنامه‌های طراحی شده برای مبارزه با فساد به نتیجه مطلوب نرسیده است؟ گفت: چون هنوز جامعیت بحث مبارزه با فساد را نداریم. چه دستگاه‌های اجرایی، چه دستگاه‌های نظارتی، چه دستگاه‌های قضایی و چه دستگاه‌های قانون‌گذاری که بحث مقابله با فساد را دنبال می‌کنند باید به درک صحیح و باور رسید‌ه‌ و بعد هم شجاعت و درایت داشته باشند و وامدار برخی افراد هم نباشند. این نواقص هنوز در سیستم ما وجود دارد و بنابراین نمی‌توان به‌عنوان کارکرد یا دستاورد دولت نام ببریم اما باید اتفاقاتی که قبلا افتاده و هنوز استیفای حقوق مردم و بیت‌المال نشده را بررسی کنیم که این خود یک پرونده سنگین است.

« به راحتی، پیش از آذرماه به توافق می‌رسیم» تیتر مطلبی از سیروس ناصری است که از آینده مذاکرات هسته ای گفت.

*وطن امروز

روزنامه وطن امروز  تیتر یک صفحه اصلی خود را به پوشش سخنرانی رئیس جمهور در جمع سفرای ایران در کشورهای خارجی اختصاص داد و نوشت: «بروید به جهنم!»

وطن امروز دراین‌باره نوشت: همین چند وقت پیش بود که گفت نمی توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد، حالا حسن روحانی در یک سخنرانی منتقدان خود را به جهنم دعوت کرده است.

همچنین این روزنامه در یادداشتی به قلم حسین قدیانی با عنوان «منافع ملی را بچسبید!» نوشت: به دور است، هم از ادب حکمرانی هم از آداب حکمرانی که به جای ساختار تحریم، فی‌الواقع لرزه بر ساختار منافع ملی بیندازیم، مکرر در مکرر بلرزانیمنفع ملت را، مکدر کنیم ملت را، بعد فرمایش کنیم «به جهنم! بروید جایی که گرم باشد، نلرزند».آیا این ادبیات دولتمردی است؟! آن وقت چطور قسم جلاله می خورند که «والله بالله و تالله به دوره قبل باز نمی گردیم»؟! این که شد همان، بلکه بدتر از آن.

این روزنامه همچنین در صفحه سیاسی خود در گزارشی به عنوان «زنگنه برکنار می شود؟» به بررسی آخرین اخبار از حکم دادگاه لاهه درباره پرونده کرسنت علیه ایران پرداخت و نوشت:‌ماجرا مربوط به کرسنت است، همان پرونده گازی جنجالی که حتی عوامل انعقاد قرار داد آن در وزارت نفت هم بر وجود فساد در آن اذعان دارند.

در ادامه این گزارش با اشاره به بازگشت زنگنه به صنعت نفت ایران و بازگشایی مجدد پرونده کرسنت، آمده است: با روی کار آمدن دولت روحانی، بیژن زنگنه به عنوان وزیر نفت معرفی شد، به رغم هشدار برخی نمایندگان درباره تبعات این اقدام در ماجرای شکایت کرسنت، اما او رای اعتماد گرفت و برخی عوامل اصلی قرار داد کرسنت نیز پست های کلیدی و وزارت نفت گرفتند

*اعتماد

روزنامه اعتماد در تیتر یک خود به پوشش سخنرانی دیروز رئیس جمهور با عنوان «انتقاد شدید رئیس جمهور از دلواپسان هسته ای/ از مذاکرات می ترسند» پرداخت.

این روزنامه دراین باره نوشت: «متفاوت، صریح و بی پرده» بارزترین صفت اظهارات روز گذشته حسن روحانی در جمع نمایندگی های ایران در خارج از کشور بود؛ ادبیاتی که برای پاسخگویی به منتقدانی که او و دولتمردانش را «ترسو» و «لرزان» در مقابل 1+5 خوانده بودند. او هم آنان را بزدلان سیاسی خواند که تنها شعار می دهند، آن هم در روزهای که با جای شعار به شعور نیاز است.

این روزنامه با پوشش اظهارنظر صادق زیباکلام درباره اظهارت روز گذشته رئیس جمهور با تیتر «عصبانیت روحانی بحق است، اما...» از قول وی نوشت: آنچه گفته شد بنزینی است که بر آتش اصولگرایان تند ریخته خواهد شد... اینکه رئیس جمهور به مخالفان یا به گفته ایشان تعامل هراسان می گویند بروید به جهنم، خب اصولگرایان و تندروها هم می گویند با هم می رویم به جهنم اما شما را هم با خود می بریم.

روزنامه اعتماد در بخش یادداشت سردبیر خود با تیتر «آقای روحانی ما را به یاد احمدی نژاد نیندازید» نوشت: جناب آقای روحانی رئیس جمهور عزیز و محبوب، اجازه دهید از این سخنان شما تعجب کنم. «ترسو» و «بزدل» خواندن منتقدان در شان شما نیست. اینکه بگوئید «یک عده می گویند داریم می لرزیم، خب به جهنم!» ادبیات فاخر یک رئیس جمهور نیست آن هم شخصیتی چون شما که خوشبختانه از سلاله روحانیت نیز هستید.

اعتماد در مطلب دیگری در صفحه داخلی خود با تاجگردون نماینده اصلاح طلب مجلس درباره استیضاح وزیر علوم مصاحبه کرده و آنرا با تیتر «رای عمومی نمایندگان، برکناری وزیر علوم نیست» پوشش داد.

این روزنامه در صفحه دیگر سیاسی خود با تیتر «انتقادهای های فرهنگی آیت الله مصباح یزدی ادامه دارد» به پوشش هشدارهای فرهنگی رئیس موسسه امام خمینی پرداخت.

*ابتکار

«اتمام حجت روحانی» تیتری بود که روزنامه ابتکار برای پوشش سخنرانی دیروز روحانی برگزید.

سرمقاله این روزنامه با عنوان « آقای روحانی همان یک احمدی نژاد برایمان کافی است» به قلم فضل الله یاری نیز به انتقاد ضمنی از لحن دیروز سخنان روحانی پراخت و نوشت: دکتر حسن روحانی اگر چه تا کنون پای بندی خود را به این روش(اعتدال) نشان داده بود، اما سخنان روز گذشته وی نگارنده را وامی دارد تا با مقداری بدبینی بگوید که گویی در لحظاتی روح احمدی نژاد در وی حلول کرده بود .

*کیهان

«روحانی با دعوت منتقدان به جهنم از گفتمان اعتدال رونمایی کرد!» عنوان تیتر یک روزنامه کیهان است که به همراه با دیگر روزنامه‌ها به انعکاس سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور و لحن آن پرداخت.

«از کجا به بعد نمی‌شود گفت به جهنم؟!»یادداشت روز این روزنامه به قلم محمد ایمانی است.

نویسنده در این یادداشت می‌نویسد:  راه به خطا برده‌ایم- اگر تعمد نداشته باشیم- که صورت مسئله امروز (محل نزاع بحث) را «مذاکره‌هراسی» معرفی کنیم و منتقدان محتوای مذاکره و نتایج آن را ترسو و بزدل بنامیم و به زور به جهنم بفرستیم! ما اکنون در ایستگاه پیش از سفر نیویورک یا مذاکرات ژنو و آن کولی‌بازی برخی رسانه‌های زرد نایستاده‌ایم بلکه اتفاقا مسئله بر سر همان محاسبه خطای مورد اشاره آقای روحانی است.

«وزارت ارشاد باز هم دسته گل به آب داد» تیتر یکی از اخبار ویژه امروز کیهان است که به انتصاب دبیر یازدهمین دو سالانه جهانی پوستر تهران انتقاد کرد.

کیهان در این مطلب گفته است که حالی که وزیر ارشاد در سخنرانی روز گذشته خود ادعا کرد: «قطعاً از بی‌تفاوت‌ها و مخالفان انقلاب حمایت نمی‌کنیم» مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد هفته گذشته طی حکمی ساعد مشکی را به عنوان دبیر یازدهمین دو سالانه جهانی پوستر تهران منصوب کرد. این در حالی است که مشکی در سال 2009 به عنوان داور جشنواره «پوستر برای فردا» به داوری آثار ارائه شده در این جشنواره ضد ایرانی پرداخته بود. آثاری که در آن جمهوری اسلامی ایران را، نظامی مستبد و نقض کننده آزادی بیان معرفی می‌کردند.

در ادامه این مطلب آمده است: پیش از این نیز وزارت ارشاد با اقداماتی غیرقابل توجیه نظیر دعوت از یدالله رؤیایی (شاعر فراری ضد انقلاب)، پرداخت هزینه کفن و دفن گروه زیرزمینی سگ‌های زرد، تقدیر از اشعار سیاه و ضد دفاع مقدس در جشنواره شعر فجر،‌انتشار کتاب‌های بحث‌برانگیز از نویسندگان ضد انقلاب و... نشان داده بود برخی مدیران و مشاوران این وزارتخانه هیچ دغدغه‌ای نسبت به دفاع از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن ندارند.

*شرق

«بازسازی به روایت زلزله زدگان» تیتر یک روزنامه شرق و گزارشی میدانی از روند بازسازی خانه های زلزله زده منطقه ورزقان است.

«احتمال احضار احمدی نژاد و بهبهانی به مجلس بابت سقوط هواپیما » تیتر یکی دیگر از مطالب امروز شرق است.

این روزنامه علی رغم خط خبری دیگر روزنامه‌ها  در پرداختن به لحن عجیب رئیس‌جمهور ترجیح داد سقوط هواپیمای ایران 140 را به گردن احمدی‌نژاد و وزیر راه دولت قبل بیاندازد.

«سخنان استثنایی روحانی» تیتر سرمقاله شرق به قلم داوود محمدی است.

نویسنده در این مطلب ضمن تبرئه لحن دیروز رئیس‌جمهور به مشاوران و تیم رسانه‌ای روحانی انتقاد کرده و مدعی شده است: با وجود سپری شدن بیش از یک سال از حیات دولت، مشاوران روحانی هنوز در تبیین مواضع دولت به ویژه پاسخ گویی به انتقاد تندروها تحرک کافی را ندارند و روحانی هم مسئولیت راهبری کابینه و هم دفاع از سیاست‌های دولت را یک تنه بر عهده دارد!

«انتقاد زیباکلام از ادبیات روحانی» عنوان تیتر دیگری بود که این روزنامه به نقل از یکی از سایت‌های خبری کار کرده است و در آن به گلایه صادق زیبا کلام از روحانی برای به کارگیری ادبیات خاص اشاره کرده و نوشت: عبارات و کلماتی که به کار بردید بردید واقعا به دور از انتظار بود!

«بازسازی به روایت زلزله زدگان» تیتر یک روزنامه شرق و گزارشی میدانی از روند بازسازی خانه های زلزله زده منطقه ورزقان است.

«احتمال احضار احمدی نژاد و بهبهانی به مجلس بابت سقوط هواپیما » تیتر یکی دیگر از مطالب امروز شرق است.

این روزنامه علی رغم خط خبری دیگر روزنامه‌ها  در پرداختن به لحن عجیب رئیس‌جمهور ترجیح داد سقوط هواپیمای ایران 140 را به گردن احمدی‌نژاد و وزیر راه دولت قبل بیاندازد.

*سیاست روز

روزنامه سیاست روز تیتر یک خود را به تحولات سیاسی عراق اختصاص داد و با انتخاب تیتر « آمریکا با حمایت از معصوم و بارزانی بذر نفاق می‌پاشد» نوشت:‌ عراق در حالی درگیر مبارزه با تروریسم اجاره ای است که فضای سیاسی این کشور با معرفی کاندیدای نخست وزیری وارد چالشهای جدیدی شد در حالی که برآوردها از ادامه نقش آفرینی آمریکا در ایجاد بحران های گسترده تر در عراق حکایت دارد.

«ضروت تعامل بیشتر مجلس و دولت» عنوان سرمقاله این روزنامه به قلم حسن اختری است که با اشاره به اختلافات اخیر مجلس و دولت در استیضاح و دادن کارت زرد به وزرا از دو طرف خواسته است که خویشتنداری پیشه کنند.

 

 

منبع: فارس

 

 

نظر شما