شناسهٔ خبر: 63386 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

۲۰۰۰ آزمایش مشکوک کرونا درتهران

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد:‌ در چند ماه گذشته که ویروس کرونا تا حدودی شایع شده بود بیش از 2000 آزمایش مشکوک به ویروس کرونا توسط آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده انجام شده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد:‌ در چند ماه گذشته که ویروس کرونا تا حدودی شایع شده بود بیش از ۲۰۰۰ آزمایش مشکوک به ویروس کرونا توسط آزمایشگاه ویروس شناسی دانشکده انجام شده است. این آزمایش ها به طور اختصاصی فقط در این آزمایشگاه ها در سطح کشور انجام می پذیرد و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است.

دکتر اکبری ساری رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه‌ها و ظرفیت‌های دانشکده بهداشت تهران، گفت: هدف مهم دیگر ما در دانشکده توجه ویژه به آزمایشگاه های ملی و مرجع در حیطه های مختلف از جمله ویروس شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، باکتری شناسی و غیره است که سالیانه به طور متوسط تا حدود ۲۰ هزار آزمایش را به انجام می رسانند. آزمایشگاه هایی همچون لیشمانیا و میکروب شناسی مواد غذایی نیز به تمام نقاط کشور خدمت ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه حاشیه کلانشهرها در برخورداری و دسترسی به خدمات سلامت، در اولویت هستند، اظهار کرد: البته در این حوزه مسئولیت اصلی متوجه معاونت بهداشت دانشگاه هاست ولی دانشکده های بهداشت نیز در این خصوص؛ مسئولیت های ویژه ای از جمله تربیت نیروی انسانی مورد نیاز، انجام پژوهش های کاربردی و رصد وضعیت سلامت جامعه و پیشرفت برنامه ها می توانند به عنوان بازوان معاونت های بهداشت عمل کنند.

وی افزود: آنچه مبرهن است اینست که حاشیه کلانشهرها هم از نظر میزان برخورداری و دسترسی به خدمات سلامت و هم از نظر محرومیت هایی که در آن نواحی وجود دارد در اولویت هستند. زیرا ما در سطح روستاها و شهرها بالاخره بیمه روستایی و مراکز خدمات بهداشتی، درمانی و مطب ها را داریم ولی حاشیه شهرها با اینکه نیاز بیشتری به این خدمات دارند، ولی برخورداری لازم از این امکانات را ندارند.

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص برگزاری دوره فلوشیپ مدیریت بهداشتی، درمانی برای معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در محل این دانشگاه، گفت: خوشبختانه برنامه طرح تحول نظام سلامت با حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی از سوی دولت یازدهم در حال اجراست. یکی از اولویت های اصلی این برنامه تحولی، آموزش مدیران و کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی است. در این راستا دوره فلوشیپ مدیریت شبکه بهداشتی، درمانی برای معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در محل دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می شود و معاونان بهداشت در دو گروه ۲۸ نفره طی مدت چهار هفته و به صورت غیرمتوالی در این دوره شرکت می کنند.

وی درباره اهداف این دوره اظهار داشت: این برنامه سه هدف عمده دارد: اول تقویت دانش، آگاهی و توانمندی مدیران ارشد بهداشت کشور با مفاهیم، ابزارها و روش های مورد نیاز مثل تحلیل سیاست ها و سیاستگذاری سلامت، اقتصاد بهداشت، مدیریت و رهبری، پایش و ارزشیابی. دوم ارائه برنامه های سلامت عمومی به این مدیران در ارتباط با طرح تحول نظام سلامت، مثل برنامه کنترل بیماری های واگیر و غیرواگیر، بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای و سایر برنامه های سلامت عمومی و سوم بهره گیری از تجربیات و توانمندی های معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور برای ارتقای برنامه های این چنینی و نقد و تحلیل و بروزرسانی برنامه ها و برطرف سازی ضعف ها و اصلاح برنامه ها.

پژوهش های بهداشت عمومی کاربردی تر می شوند

وی بیان داشت: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران قدیمی ترین و بزرگترین دانشکده بهداشت ایران و منطقه است. این دانشکده در طول سال های فعالیت و حیات خود همواره از جایگاه ممتازی در سلامت عمومی و بهداشت کشور برخوردار بوده و نقش محوری در این زمینه ها به عهده داشته است. مهم ترین وظیفه دانشکده آموزش کیفی و پژوهش در حیطه بهداشت است. این دانشکده بالغ بر ۵۰ رشته/ مقطع در حیطه سلامت عمومی دارد و عمده برنامه های آموزشی آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری و ام. پی. اچ است. یکی از اهداف ما اجرای این برنامه ها به بهترین نحو و به روز رسانی و توسعه آنها بر اساس نیاز جامعه است. هدف عمده دیگر، توسعه پژوهش کاربردی در حیطه بهداشت عمومی است. می توان با پژوهش های کاربردی و نوآورانه در جهت رفع مشکلات نظام سلامت کشور حرکت کرد و همچنین به تولید علم در کشور کمک کرده و در جهت اجرای نقشه جامع علمی کشور گام برداشت.

دکتر اکبری ساری درخصوص امکانات و پتانسیل های نیروی انسانی و نرم افزاری دانشکده بهداشت گفت: این دانشکده بیش از ۱۳۰ عضو هیات علمی دارد که هر کدام به طور متوسط سالانه ۴ مقاله یعنی سالانه ۵۰۰ مقاله در سطح بین المللی در مجلات معتبر علمی دنیا منتشر می کنند که آمار بسیار خوبی است.

وی برنامه دیگر دانشکده بهداشت را توسعه روابط بین الملل دانشکده اعلام کرد و گفت: آموزش بین الملل در افق توسعه روابط بین الملل دانشکده قرار دارد. کمتر دانشکده ای را در کشور همچون دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران پیدا می کنید که ۴۰ دانشجوی خارجی در مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باشد. ما سعی می کنیم در این دانشکده آموزش بین الملل و روابط بین الملل را تا سطح نهادهای بین المللی توسعه دهیم. این دانشکده تاکنون ۱۵ دوره بین المللی آموزش مالاریا و دوره های بین المللی ام. پی. اچ برای کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار کرده است که در پی توسعه کمی و کیفی این دوره ها هستیم.

 

نظر شما