شناسهٔ خبر: 63225 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

فرمانده‌‌کل‌قوادرکنارشکارچی‌خطرناک/عکس

نمایی که پیش رو دارید، در اوایل دهه ی 1370 شمسی به ثبت رسیده است. در تصویر، رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از مسئولان لشکری و کشوری دیده می شوند.

به گزارش نماینده به نقل از مشرق، نمایی که پیش رو دارید، در اوایل دهه ی ۱۳۷۰ شمسی به ثبت رسیده است. در تصویر، رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه تعدادی از مسئولان لشکری و کشوری و احتمالا در حال بازدید از «پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» دیده می شوند.

«محمدعلی(عزیز) جعفری» معاونت وقتِ «عملیات ستادِکل نیروهای مسلح» و «اکبر ترکان» وزیر وقتّ «دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح» دیده می شوند.

هواپیمایی که در این تصاویر دیده می شود، جنگنده‌یِ شکاری ره‌گیرِ«Grumman F-۱۴ Tomcat» یا همان «اف-۱۴»، از نوعِ کلاس A می باشد. این جنگنده به سال ۱۳۵۲ شمسی در «ایالات متحده» رونمایی شد و دو سال بعد به ایران وارد گردید. خرید این هواپیمای گران بها، در فضای «جنگ سرد» و عمدتا به منظورِ رقابتِ هوایی با جنگنده های «میگ-۲۵» اتحاد جماهیر شوروی عملی شد.

 پس از «ایالات متحده آمریکا» ایران تنها کشوری است که دارای جنگنده‌‌ی«اف-۱۴» می باشد. بنا بر ادعای منابع آمریکایی، ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۸۰ فروند از این هواپیما سفارش داد که گفته می شود ۷۹ فروند آن به ایران تحویل شده و هواپیمای آخر به دلیل قطع رابطه ایران و آمریکا و تحریم تسلیحاتی ایران در کشور مبداء باقی ماند. مراحل راه اندازی و عملیاتی کردنِ این جنگنده، بسیار پرهزینه است و در سال های دفاع مقدس، به دلیل تحریم تسلیحاتی، تعداد بسیار کمی از این شکارچی توانمند، به میدان جنگ های هوایی اعزام شد اما با این حال، «Tom Cooper» محقق آمریکایی معتقد است که اف-۱۴های ایرانی در سال های جنگ حداقل۱۶۰ فروند هواپیما و بال‌گرد عراقی را ساقط کرده‌اند، از قبیل:

 ۵۸ فروند میگ-۲۳، ۳۳ فروند داسو میراژ اف-۱، ۲۳ فروند میگ-۲۱، نه فروند میگ-۲۵، دو فروند میگ-۲۷، ۲۳ فروند سوخو-۱۷، پنج فروند بمب‌افکن توپولوف-۲۲، یک فروند میراژ ۵، یک فروند بمب‌افکن بی-۶دی، یک فروند بالگرد سوپر فریو و یک فروند بالگرد میل-۲۴ و ...

 «اف-۱۴» به سال ۱۳۸۵ از «نیروی دریایی ایالات متحده» خارج شد و امروزه این جنگنده تنها در ایران فعال می‌باشد. خوشبختانه و با کمال افتخار، «واحد مهندسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» توانسته است با تکیه بر تجربیات گران سنگ سال های دفاع مقدس و نبوغ ایرانی، قطعات «اف-۱۴» را به سازی نموده و آن به عنوان یک جنگ‌افزار استراتژیک، به روز نگاه دارد.