شناسهٔ خبر: 63144 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیش بینی سیف از آینده تورم ایران

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه سیاست های خروج از رکود قطعا آثار تورمی خواهد داشت، پیش خود را از آینده تورم ایران بیان و تصریح کرد که نرخ تورم در پایان سال ۹۳ به ۲۰ و پایان سال ۹۴ به ۱۵ درصد می رسد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، رئیس کل بانک مرکزی درباره پیش بینی دولت و این بانک از تورم بسته سیاستی خروج از رکود اینطور گفت: "اصل مطلب این است که در رابطه با تورم، تمرکز اصلی را در سال گذشته داشتیم که خوشبختانه دولت به دستاورد خیلی بزرگی هم رسید. "

وی ادامه داد: شاید استمرار همان سیاست هدف های خیلی بیشتری را در رابطه با کاهش تورم در سال ۹۳ بتواند محقق کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: منتهی زمانی که سیاست خروج از رکود را اضافه می کنیم، نکته مهم حفظ این دستاور (کاهش نرخ تورم) است.

سیف ضمن اشاره به اینکه البته با اجرای این سیاست ها سرعت کاهش تورمی کمی کاسته می شود، تصریح کرد: به همین دلیل اگر فرض کنیم تورم با ادامه این سیاست ها به ۱۵ درصد یا زیر ۲۰ درصد برسد الان تورم را به میزان ۲۵ درصد اعلام کردیم و این میزان اضافه را در جهت آثار سیاست های خروج از رکود طراحی می کنیم ولی مهم این است که این سیاست ها باهم کنار بروند و در پایان سال ۹۳ به اهدافمان برسیم.

وی در پاسخ به تأکید خبرنگار ما که هدف گذاری بانک مرکزی از نرخ تورم بسته سیاستی خروج از رکود چیست؟ اذعان داشت: در پایان سال ۹۴ بناست نرخ تورم به ۱۵ درصد برسد ولی عنایت داشته باشید این حداکثر تورمی است که می تواند محقق شود حتماً دستاور حاصل از این بسته کمتر از این نرخ خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره اینکه احتمال دارد در ماه های اینده درصدهای نزدیکتری از نرخ تورم را نسبت به آنچه در واقعیت اتفاق می افتد اعلام کنیم، افزود: اما الان نرخ ۲۵ درصد را اعلام کردیم تا بتواند سیاست خروج از رکود عملیاتی شود.

خبرنگار ما بار دیگر از سیف خواست تا بعنوان رئیس کل بانک مرکزی تحلیل خود را از میزان تورم سیاست های بسته خروج از رکود اعلام کند.

وی در پاسخ تأکید کرد: سیاست های خروج از رکود می تواند اثار تورمی داشته باشد ولی در حد هدفگذاری شده برای تورم قابل قبول است.

* تورم بسته قطعا کمتر از ۲۵ درصد خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به ارائه توضیحاتی درباره وضعیت تورمی کشور پرداخت و گفت: در مهر ماه سال گذشته پیش بینی می کردیم که تورم در پایان مهر ماه سال ۹۲ حدود ۳۵ درصد خواهد بود که ۳۴.۷ درصد تحقق یافت؛ برای سال ۹۳ پیش بینی حداکثر ۲۵ درصد را داشتیم اما اطلاعاتی که داریم به ما نوید تورم ۲۵ درصد را می دهد و در این خصوص اطمینان برای ما حاصل شده است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، سیف البته این را هم گفت که بانک مرکزی فعلاً ترجیح می دهد تورم را تطبیق دهد با هدف قطعی خروج از رکود چراکه در سال ۹۳ فقط سیاست های مدیریت و کاهش تورم را نداریم بلکه سیاست خروج از رکود باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: فکر می کنم باوجود اجرای بسته بازهم تورم ۲۵ درصد بعنوان حداکثر خواهد بود بنابراین بعد از اجرای بسته هم باز تورم کمتر از ۲۵ درصد می باشد.

* نرخ تورم تا پایان سال ۲۰ درصد می شود/ تورم تک رقمی در سال ۹۵

سیف با بیان اینکه حتما تورم ۱۵ درصدی در سال ۹۴ محقق می شود، تصریح کرد: اما برای سال ۹۳ تمرکز و پیش بینی بانک مرکزی روی تورم ۲۰ درصدی است.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه تک رقمی کردن نرخ تورم از اهداف مهم این بانک است، افزود: هدف اصلی بانک مرکزی تک رقمی کردن است و امیدواریم در سال ۹۵ این هدف اجرایی شود.

سیف البته دربخشی از گفت وگوی خود با خبرنگاران درباره میزان منابع قابل تجهیز برای پرداخت تسهیلات در سال جاری گفت: حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی در سال جاری قابل تجهیز و پرداخت است که اولویت اول، پرداخت سرمایه در گردش است.

* مشکلی با صندوق پس انداز مسکن نداریم/ سیاست ها را شهریور اجرایی می کنیم

سیف در ادامه در خصوص راه اندازی صندوق پس انداز مسکن، تصریح کرد: مهم این است که اقداماتی که باید منجر به کار کارشناسی این طرح شود در حال انجام است و ما کاملاً با دیدگاه های وزارت مسکن موافقیم اما باید بررسی شود که آیا این فرمول ها می تواند خودکفا باشد یا نیازمند کمک و حمایت از دولت است.

وی با بیان اینکه اگر میزان این حمایت ها شود ما مشکلی نداریم، گفت: هر چقدر سیاست های بخش مسکن منجر به تجهیز منابع بیشتر شود می تواند به رونق بخش مسکن کمک کند.

رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ تدریجی سیاست های صندوق پس انداز مسکن و اجرای آن در شهریور ماه خبر داد.

نظر شما