شناسهٔ خبر: 63029 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تشریح بسته اقتصادی دولت از سوی نجفی

محمدعلی نجفی دبیر ستاد هماهنگی های اقتصادی دولت گفت: بسته اقتصادی دولت برای سال های 93 و 94 تهیه شده و امید است با اجرای این بسته اقتصاد کشور در پایان سال 94 از رکود خارج شود.

به گزارش نماینده به نقل از ایرنا، محمدعلی نجفی در گفتگو با خبرنگاران گفت: در گام نخست تحلیل جامعی از دلایل ایجاد رکود تورمی تهیه و در گام بعد سیاست های خروج غیرتورمی از رکود تدوین شد، هرچند نباید از این بسته سیاستی دولت انتظار یک برنامه جامع داشت.

وی تاکید کرد: این بسته ویژه برای سال های ۹۳ و ۹۴ تهیه شده و امید است با اجرای این بسته اقتصاد کشور در پایان سال ۹۴ از رکود خارج شود زیرا این بسته مقدمه ای برای اجرای برنامه ششم اقتصادی کشور است.

مشاور رئیس جمهوری با بیان آنکه دولت توانست با انجام سیاست های اقتصادی مناسب تورم کشور را کنترل کند، افزود: حدود ۴.۵ ماه است خروج اقتصاد از رکود در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است.

نجفی تصریح کرد که برگزاری همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود کم سابقه است و فعالان اقتصادی بخش خصوصی، استادان دانشگاه و کارشناسان اقتصادی با ارایه راهکارهای مناسب نسبت به خروج اقتصاد کشور از رکود تلاش کنند.

وی اظهارداشت: توجه به بهبود فضای کسب و کار، تامین منابع مالی و ایجاد محرک های اقتصادی از جمله مباحثی است که در این بسته مورد توجه قرار گرفته تا اقتصاد ملی از رکود خارج شود.

این همایش روز سه شنبه این هفته با سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور آغاز می شود و سپس وزرای صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری در این نشست سخنرانی خواهند کرد.

وی با بیان آن که، بسته سیاستی با هماهنگی همه نهادهای مسئول و ذیربط از جمله بانک ها تهیه شده است، یادآور شد: از نقاط قوت این بسته تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای سیاست های کلان اقتصادی است تا شاهد تدریجی خروج اقتصاد کشور از رکود باشیم.

نجفی خاطر نشان کرد: در این بسته تا آنجا که امکان داشت از نقطه نظرات کارشناسان امور اقتصادی استفاده شده است، اما دولت باز هم آمادگی دارد برای جمع بندی این مساله از نظرات دیگر کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی استفاده کند.

مشاور رییس جمهور اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی به احتمال زیاد طی چند ماه آینده یک بسته اقتصادی دیگر از طرف دولت برای خروج از رکود ارایه خواهد شد.

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در عین حال تاکید کرد: به شدت مراقب هستیم تا پایه پولی کشور تغییر پیدا نکند، ضمن این که در این بسته برنامه های عملیاتی با رویکرد اثر بخشی فوری برای بخش های نفت و گاز؛ مسکن، صنعت، معدن و تجارت تبیین شده است.

وی در پاسخ به نامه انتقادی دو نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص این بسته تصریح کرد: از تمام انتقادات سازنده استقبال می کنیم و به تمام انتقادات نیز پاسخ خواهیم داد.

به گفته مشاور رییس جمهور، در این بسته اقتصادی دولت به توسعه بازار سرمایه توجه ویژه ای کرده است و بر اساس محاسبات انجام شده نتایج اجرای این بسته از نیمه دوم سال جاری آشکار خواهد شد.

وی با بیان این که، امیدوارم با اجرای این بسته اقتصادی شاهد رونق اقتصادی کشور در سال ۹۵ باشیم، اظهار داشت: هدف دولت از اجرای این بسته، کاهش همزمان تورم و خروج کشور از رکود اقتصادی است.

نجفی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد ایران باید رون زا و برونگرا باشد، زیرا فرض ما در این بسته اقتصادی باقی ماندن تحریم ها است، هر چند که با لغو تحریم ها سرعت اجرای این بسته اقتصادی بیش از پیش فراهم می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در صورت اجرای درست این بسته، رشد اقتصادی کشور در پایان سال ۹۳ و ۹۴ به دو تا چهار درصد برسد که در صورت تحقق این موضوع اتفاق بزرگی در اقتصاد ملی اتفاق می افتد.

وی در پایان تصریح کرد: دولت به دنبال شناورسازی قیمت ارز نیست، بلکه هدف دولت حذف تدریجی کاهش شکاف نرخ دولتی و آزاد ارز است که به نظر می رسد حتی منتقدان هم به درستی آن اعتراف دارند.