شناسهٔ خبر: 62421 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حیدر رحیم پور ازغدی :

احمدی نژاد دغدغه خدمت داشت اما بازیچه جناح‌های سیاسی شد

حیدر رحیم پور ازغدی گفت: به نظرم احمدی نژاد برنامه‌های خوبی برای توسعه داشت که متأسفانه بر اثر اختلاف میان جناح‌ها به درستی عملیاتی نشد، احمدی نژاد در دست راست‌ها و چپ‌ها و همچنین بیگانه‌ها بهم مالیده شد.

به گزارش نماینده، حیدر رحیم‌پور ازغدی از مبارزان سیاسی سال‌های انقلاب اسلامی و از دوستان نزدیک مبارزان انقلابی مشهد است که در سال‌های انقلاب در سنگر مبارزه به رژیم پهلوی قرار گرفت و تا سقوط این نظام هم‌پای نیروهای انقلابی فعالیت داشت.

این مبارز انقلابی که خود کوله‌باری از خاطرات سیاسی و تجربیات گرانقدری از جریان پیروزی انقلاب و رهبری نظام جمهوری اسلامی است امروز ترجیح می‌دهد در مصاحبه‌ای اختصاصی وقتی را برای خبرنگاران بگذارد تا پیرامون مسائل سیاسی و اجتماعی روز دقایقی را به طرح بحث بپردازد.

حیدر رحیم‌پور ازغدی پدر استاد حسن رحیم‌پور ازغدی که پیش از این مطالب بسیاری در نشریات کشور به چاپ رسانده است و همواره موضوعات سیاسی و اجتماعی را دغدغه خود می‌دیده است پیرامون برخی از مهم‌ترین جریان‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی دقایقی را با خبرنگاران تسنیم گذراند. متن این گفت‌وگوی تفصیلی به قرار زیر است:

با سلام به نظر شما هدف مقام معظم رهبری از نام‌گذاری سال‌ها چیست؟

                                                    ♦عدم توجه به توصیه‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب زمینه ساز ورشکستگی است

هدف مقام معظم رهبری به طور قطع از نام گذاری سالانه سال‌ها تعلیم و تربیت است و این مطلب را در همین یک کلمه می‌توان خلاصه کرد که ایشان می‌خواهند با توجه به نقش رهبری خود به هدایت جامعه اسلامی بپردازند و رئوس کلی حرکت نظام را مشخص کنند.هرگاه دشمن دریابد که ما طرحی در سر خود می‌پروریم به طور قطع برای راه ما مانعی ایجاد می‌کند و تمام تلاش خود را صرف این می‌کند تا نظام اسلامی را از میان بردارد.در برهه‌ای از زمان سیاست اصلاح الگوی مصرف مورد تأکید رهبری قرار گرفت و سالی به این عنوان نامیده شد و همزمان با آن دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفت تا الگوی مصرف را در کشور ما خراب کند و در همین راستا با ابزارهای تبلیغاتی خود بر فرهنگ ایرانی اسلامی تهاجمی را آغاز کرد. در چنین شرایطی و با توجه به این که دشمن تمام کارهای ما را رصد می‌کند اگر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری اقتصاد خود را رشد ندهیم ورشکستگی‌های ما حتمی است و دیری نمی‌پاید که توسط دشمن مورد حمله‌های اقتصادی و فرهنگی قرار می‌گیریم.

به نظر شما با توجه به تحریم‌های اقتصادی که در سال‌های اخیر آسیب‌هایی به جامعه وارد کرد چه راه حل‌هایی برای خروج از این مشکلات وجود دارد؟

جوانانی که وارد عرصه‌های اقتصادی و تولیدی می‌شوند به طور قطع تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم خود را بر مواضع دشمن می‌گذارند و همین جوانان هستند که می‌توانند با توان خود عزم دشمن برای نابودی نظام اسلامی را با ناامیدی روبرو کنند.ورود نسل جوان تحصیل کرده به عرصه‌های تولیدی از نیازهای ضروری اقتصاد کشور است و ما امروز باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که استعدادهای پر توان جوانانمان نیروی محرکه اقتصاد این کشور است، نسل جوان تحصیل کرده باید وارد میدان رقابت تولید کشور شود و باید یادآوری کرد که این میدان عرصه کشاورزی و صنعت و تولیدات داخلی باید در اختیار نیروهایی قرار گیرد که افکار موثیری برای پیشرفت جامعه دارند.

امام خمینی (ره) یکی از کارهای بزرگی که انجام داد اعتماد به نفس ایجاد کردن در جوانان بود که بزرگی این کار تا اندازه‌ای بود که در تاریخ ماندگار شد، امروز ما نیز نیازمند تقویت همین روحیه درمیان جوانان هستیم.ما باید در راهبردهای اقتصادی و کارهای تولیدی و صنعتی خود آن طور رفتار کنیم که این صنایع در ساختار کشورهای دشمن و طرف مقابل ما نفوذ کند و طوری عمل کند که قوانین آنها را در هر مرحله‌ای خنثی کند ما باید در تمامی شرایط کشور حوزه‌های تولیدی داخلی و صنایع ساخته دست خود را با تولید هرچه بیشتر توسعه دهیم.

با توجه به مطالعات و مبارزات سیاسی حضرتعالی، در صورت صلاحدید یک آسیب شناسی تاریخی در ارتباط با مسئله توسعه در ایران داشته باشید.

                                                             ♦ریشه مشکل حاشیه نشینی باید در اصلاحات ارضی جستجو شود

رضاخان متاسفانه توجه خود را به حجاب و عفاف مردم ایران معطوف کرده بود و کسی هم وجود آن را نداشت که دم برآورد چرا شاه مملکت توجه خود را بر این موضوعات قرار داده است، او بر این عقیده بود که هر کس که می‌خواهد مدرن باشد باید بی‌دینی را سر لوحه رفتار خود قرار دهند و انحطاط دیگری را که می‌توان در زمان مدیریت رضاشاه مشاهده کرد اعطای مدیریت کشور به افراد نالایق بود. بنده از 14 سالگی عضو گروهای ملی میهنی و مصدقی‌ها بودم و از همان زمان شاهد مشکلات بسیاری در فضای سیاسی و اجتماعی بودم، دو مشکل بعد از اصلاحات ارضی در کشور به وجود آمد، یکی اینکه روستاییان با فروش زمین‌های خود و به دست آوردن منابع مالی جدید به سمت شهر‌ها هجوم آوردند و با وجود اینکه نه تخصص و نه علم ویژه‌ای داشتند در شهرها مشغول به کار شدند، دومین دلیل را می‌توان در این دید که برخی از صاحبان مشاغل مانند میدان بار‌ها با گران فروشی هرچه بیشتر به سمت تصاحب مزارع کشاورزی و زمین‌های رها شده رفتند.

امروز ما در جایی قرار گرفته‌ایم که شهرهای بزرگ روز به روز بزرگتر می‌شوند و این یک آسیب جدی است، در مشهد مقدس ما متأسفانه شاهد رشد حاشیه شهر هستیم که به هیچ عنوان پدیده خوبی نیست، ما باید حاشیه‌های شهر را زیبا‌سازی کنیم تا مردم به آن سمت کشیده شوند چراکه با این روند حاشیه نشینی مشهد را نابود می‌کند.

دولت‌های مختلف تلاش زیادی برای حل این مشکل انجام دادند.عملکرد رئیس جمهور پیشین را در این زمینه چطور ارزیابی می‌کنید؟

                                                                 ♦صنعتی کردن آب کشاورزی از طرح‌های مثبت احمدی‌نژاد بود

به نظرم احمدی نژاد برنامه‌های خوبی برای توسعه داشت که متأسفانه بر اثر اختلاف میان جناح‌ها به درستی عملیاتی نشد، احمدی نژاد در دست راست‌ها و چپ‌ها و همچنین بیگانه‌ها بهم مالیده شد، به نظرم او دغدغه خدمت به نظام را داشت و متأسفانه توسط جناح‌های مختلف به بازی گرفته شد. به عنوان نمونه احمدی نژاد بحث صنعتی کردن آب کشاورزی را مطرح کرد که به نظرم طرح بسیار خوبی بود و چندان به آن توجهی نشد و از این جمله اقدامات موثر اقتصادی در کارنامه او حضور دارد.

اگر اجازه بدهید مقداری نیز وارد حوزه مسائل بین‌الملل شویم.مبنای تهاجمات اخیر اسرائیل به غزه را در چه مواردی می‌دانید و اساس این حملات به لحاظ تئوریک در چه نگرش‌ی نهفته است؟

                                                              ♦زر و زور و تزویر تنها موارد دارای اهمیت برای استکبار جهانی است

آنچه که در دنیای استکبار برای مستکبران رژیم‌های سرکوبگر مانند اسرائیل اهمیت دارد فقط سه چیز است و آن هم زر، زور و تزویر است و مابقی ارزش‌ها از دید آنها یکسره بیهوده است، آنها به این می‌اندیشند که سلطه خود را بر جهان گسترش دهند و در این مسیر از انجام هیچ عمل ناشایست و خبیثانه‌ای دریغ نمی‌کنند.

باید یادآور شویم که اگر زر به هر شکلی و هر وسیله‌ای درآورده شود به طور قطع در نفوذ بر بازار و تاثیر آن بر توزیع می‌تواند اثرات مهمی را بر جای گذارد و این رویه است که نظام استبدادی غرب به آن تکیه کرده است تا بر سایر کشورها حکومت کند.

صهیونیسم می‌گوید تا می‌توانید تسلط خود را بر جهان گسترش دهید و در این راه اگر حکومت خود را بر پایه تزویر استوار کردید به طور حتم پیروز هستید، آنها می‌خواهند جهانی را که خداوند رحمان به خلیفه خود انسان در روی زمین داد را با حاکمیت زور و تزویر منحرف کنند و به نوعی به حاکمیت شیطان تبدیل کنند.

                                                                      ♦سازمان ملل به نفع کشورهای مستکبر قدم برمی‌دارد

استکباریون بر این عقیده هستند که اگر هرکس و یا هر کشوری برده شد بسیار مطلوب می‌شود ولی اگر یک کشور و یا یک شخص بخواهد در مقابل  هر کدام از ارزش‌های مهم برای این کشور‌ها بایستد باید کشته شود چرا که وجود چنین کشورهایی مساوی با به خطر افتادن منافع کشورهای استکباری و ظالم است و یکی از این کشورها که همواره مورد ظلم و تجاوز و زورگویی قرار گرفته است فلسطین است.

سازمان ملل هم در این شرایط به نفع کشورهای مستکبر قدم بر می‌دارد و اگر اسم آنن را به سازمان دول تغییر داده شود و یا گر وجود نداشته باشد چه بسا که بهتراست.

به نظر شما مشکل جوانان امروز در چه مواردی است و راه برون رفت از این مشکلات چیست؟

ازدواج از شروط اصلی اسلام است دختر و پسر به مجرد اینکه به سن بلوغ می رسند باید ازدواج  کنند حتی اگر شود در یک خانه کوچک و حقیر زندگی کنند، ولی ما اگر این روند را زیر پای قرار دهیم و آن خطوط و شریان‌های اصلی را رعایت نکنیم این می‌شود که چیزی قریب به 5 میلیون جوان از سن گذشته برای ازدواج در این کشور زندگی می‌کنند.

                                                                ♦در امر ازدواج سهل انگاری‌های زیادی صورت گرفته است

متأسفانه کار به جایی رسیده است که دستورات دین خداوند مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و همین سبب شده است تا در امر ازدواج سهل‌انگاری بسیاری اتفاق افتد که به هیچ عنوان برای جامعه اسلامی مفید نیست و تهدیدی جدی برای سلامت روانی جامعه به شمار می‌رود.

چه الگوی مناسبی برای پیشرفت در فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی به نظرتان بیشترین کاربرد را در شرایط فعلی دارد؟ اگر بخواهیم طرحی برای اصلاح داشته باشیم باید از کجا آغاز کنیم؟

                                                                  ♦مقام معظم رهبری نخبه‌ای در تمام ابعاد است

قبل از پاسخ به این پرسش باید اشاره کنم که الگو مدیران اجرایی خوبی را هم می‌طلبد که آنها را عملی کند، به عنوان مثال مقام معظم رهبری چه زمانی که یک مبارز بودند و چه زمانی که به عنوان مدیر سیاسی در حال فعالیت بودند بهترین مدیر و رزمنده بودند و خدارا شاهد می‌گیرم که ایشان یک نخبه در تمام ابعاد هستند.در شرایط فعلی ما هم رهبری بی‌نظیر داریم و هم مردمی که برای این نظام از جان و دل مایه می‌گذارند و تنها ضعف ما در حوزه مدیریت است که باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

                                                                       ♦مدیریت شهری نیازمند یک جراحی بزرگ است

با الگوگیری از منش مقام معظم رهبری امروز باید در سطوح مختلف دست به اقدامات بزرگی برای پیشرفت جامعه بزنیم، به نظرم یک جراحی بزرگ در سطح مدیریت کشور و شهرها لازم است، وقتی مدیریت ما این گونه با ضعف روبرو باشد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مشکلاتمان حل شود، این چه روشی است که ریشه‌ها را رها کرده‌ایم و به ظاهر دل بسته‌ایم.خداوند را شاهد و گواه می‌گیرم اگر بخواهیم می‌توانیم مدیریت کشور را ظرف 6 ماه کاملا بهبود دهیم، برای پیشرفت هم نیازمند تئوری‌های علمی هستیم، علم هم به طور انحصاری در دست هیچ کس نیست چرا که خداوند علم را برای ما قرار داده تا همگی آنرا کشف کنیم و بیاموزیم و به دیگران منتقل کنیم و این درست نیست که بگوییم علم در دست غربی‌ها است.اسلام می‌گوید علم مانند نور است و بر هر کجا که می‌تابد آنجا را روشن می‌سازد، این آموزه برای مردم خاصی در دنیا نیست و مانند یک چراغ هدایت رستگاری بشریت را به همراه می‌آورد، اسلام به هیچ قشر خاصی تعلق ندارد، هر کس عقلی دارد و بالغ است باید این آموزه را سرلوحه کار خود قرار دهد زیرا در نگاه اسلام علم مانند پرنده‌ای در پرواز است که با سرعت نور حرکت می‌کند.با توجه به این مسائل لزوم یک جراحی بزرگ هم در مدیریت کشوری و هم شهری به طور قطع احساس می‌شود و اگر این جراحی از نهاهای قضایی استان شروع شود اثرگذارتر است.

به نظر حضرتعالی برای توسعه اقتصادی نیازمند چه طرح‌هایی هستیم؟

در جلسه‌ای که با وزیر کشور داشتم به ایشان گفتم که باید طرحی بریزیم تا از تمامی فعالان اقتصادی دعوت شود تجربه‌های ناکام خود را در زمینه اقتصادی مطرح کنند و اگر این طرح بنده را که خدمت آقای رحمانی فضلی وزیر کشور هم در روزهای اخیر عرض کردم عملی شود خیلی از مشکلات کشور برطرف می شود، البته این موضوع را باید خاطر نشان کنم که وزیر محترم کشور از این موضوع استقبال فراوانی از خود نشان دادند.

این طرح بدین شکل است که با ایجاد یک فراخوان بزرگ از طریق سایت‌ها و یا روزنامه‌های سطح کشور کسانی که بیش از 3یا4 سال پیش قصد این را داشتند که کار تولیدی آغاز کنند حال فقط بعد از گذشتن از این همه مشکلات اداری بیایند و فقط در 15 خط مشکلات به وجود آمده برای خود را توضیح دهند، ممکن است نتوان جای جای ایران این طرح بزرگ را به بار نشاند ولی می‌توان آن را از شهر خودمان شروع کنیم.

نظر شما