شناسهٔ خبر: 62304 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نقیب‌زاده مطرح کرد

اطرافیان روحانی در پیکارهای سیاسی کم‌تجربه هستند/به دولت روحانی توصیه کردم مانند دولت خاتمی عمل نکند/اصلاح‌طلبان اهل تنش سیاسی هستند

نقیب زاده

یک فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه اطرافیان و نزدیکان آقای روحانی بروکرات‌‌هایی هستند که خیلی درگیر پیکارهای سیاسی نبوده‌اند و در این زمینه کم‌تجربه‌اند گفت: ممکن است آنها با اندک فشاری کار را رها کرده و بروند.

 

به گزارش نماینده به نقل از فارس احمد نقیب‌زاده فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتماد درباره اظهارات سعید حجاریان که پیشتر گفته بود اصلاح طلبان ستون فقرات دولت روحانی هستند، اظهارداشت: به اعتقاد من این ادعا کمی جانبدارانه و حزبی بوده اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان هم در کوره حوادث پخته و کارآزموده شده‌اند و فوت و فن‌ها را یاد گرفته‌اند.

نقیب‌زاده ادامه داد: این در حالی است که اطرافیان و نزدیکان آقای روحانی بروکرات‌‌هایی هستند که خیلی درگیری پیکارهای سیاسی نبوده‌اند و در این زمینه کم‌تجربه‌اند، و ممکن است با اندک فشاری کار را رها کرده و بروند.

این فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد: بنابراین نوع شکل‌گیری اینها متفاوت است و زمانی که آقای رفسنجانی سر کار بود آنها از قدرت او تغذیه و خوشان را حفظ می‌کردند و به تنهایی قادر به ایجاد قدرت نبودند در حالی که اصلاح‌طلبان توانایی ایجاد قدرت داشتند.

وی در ادامه با بیان اینکه جریان روحانی یا اعتدال را از اساس یک جریان جدا از اصلاح‌طلبان و بیشتر نزدیک به هاشمی می‌دانم، گفت: جریان اعتدال و هاشمی در گذشته درگیری‌هایی با اصلاح‌طلبان داشتند که در واقع اصلاح‌طلبان بی‌خردی کردند و در دوره خاتمی به تضعیف هاشمی پرداختند؛ همین سابقه نشان‌دهنده این است که اینها از قبل دو جریان جدا از هم بودند و ویژگی‌هایشان هم در همین افراط و اعتدال برجسته می‌شود.

نقیب‌زاده افزود: در واقع جریانی که آقای روحانی به آن تعلق دارد معتدل بوده و خیلی اهل درگیری نیست اما اصلاح‌طلبان اهل همه نوع تنش و درگیری سیاسی هستند.

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به پایگاه اجتماعی دولت در یک سال گذشته، تصریح کرد: فکر نمی‌کنم دولت در این یک سال در بدنه اجتماعی ریزشی داشته است چرا که امروز مردم متوجه حقایق و شرایط هستند که قبلا به آن پی نبرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: من فکر نمی‌کنم که ارتباط دولت با بدنه اجتماعی‌اش ضعیف باشد و حتی عملکرد تیم رسانه‌ای را هم ضعیف قلمداد نمی‌کنم؛ ما در دوران احمدی‌نژاد تجربه سیاست توپولیستی را داشتیم و در نهایت دیدیم که بی‌مایه فتیر است و چون چیزی در بساط دولت نبود تمام وعده و وعیدهایی که می‌داد بر باد می‌رفت لذا امیدوارم آقای روحانی در دام توپولیست و عوام‌گرایی نیفتد و همه برنامه‌هایش را طبق اصول و عاقلانه پیگیری کند.

نقیب‌زاده یادآور شد: در دوره آقای خاتمی اطرافیان ایشان بیشتر جناح‌ها و گروه‌های سیاسی را تحریک می‌کردند و همین امر باعث می‌شد انرژی دولت خاتمی بیش از پیش صرف امور دیگر شود لذا من به دولت توصیه کردم که آنگونه عمل نکند و حواسش باشد در این دام نیفتد و سعی کند آرام حرکت کند چرا که این آرام حرکت کردن لازمه اعتدال است.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد که معتقد است مشکل توده‌‌ها همیشه وجود داشته و دولت روحانی برای مدیریت آنها باید چه کاری انجام دهد، گفت: در وهله اول باید زمینه زندگی مناسب و معیشتی قابل قبول برای آنها فراهم کرد و آنها را در تشکل‌هایی دسته‌بندی کرده و آموزش داد و جامعه توده‌وار را از بین برد و جامعه مدنی را جایگزین آن کرد، متأسفانه هیچ کس این کار را در جامعه ما انجام نداد؛ این کار یک کار شدنی است که البته زمان زیادی را می‌طلبد.

وی در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کنید دولت روحانی ظرفیت انجام چنین کاری را داشته باشد یا خیر، گفت:‌ نه، اصلا و ابدا امکان ندارد در این زمان که دولت با بحران‌های جدی روبه‌روست، بتواند دست به چنین اقدام بزرگی بزند ضمن اینکه من معتقدم این کار نهضت بسیار قوی و قدرتمندی را می‌طلبد.

نقیب‌زاده درباره اینکه آیا روحانی می‌تواند مانند خاتمی یک جریانی همچون اعتدال را رهبری کند، پاسخ داد: روحانی و خاتمی در نهایت متعلق به یک جریان هستند ولی اینکه جریان روحانی بیاید و اصلاح‌طلبان را هم زیر چتر خود بگیرد یا آنها را تحت‌الشعاع قرار دهد، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

نظر شما