شناسهٔ خبر: 61841 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کدخدایی:

کلکسیون جرایم بین‌المللی در فلسطین است

کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: اگر بخواهیم کلکسیونی از جرایم بین‌المللی داشته باشیم فقط کافی است نگاهی به فلسطین داشته باشیم.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشستی تحت عنوان "بررسی ابعاد حقوقی جنگ رژیم اشغالگر قدس در غزه"، گفت: متاسفانه اسراییل از ابتدا تاکنون با اشغال و تجاوز به حملات خود ادامه داده است و این یعنی نقض حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین و غزه.

وی ادامه داد: انجام حملات کورکورانه، قتل کودکان و زنان و کوچ اجباری و غیره جزء جرایمی است که اگر بخواهیم کلکسیونی از جرایم بین‌المللی داشته باشیم فقط کافی است نگاهی به فلسطین داشته باشیم.

سخنگوی سابق شورای نگهبان تصریح کرد: حقوق بین‌الملل می‌تواند راه‌کارهای مقابله با این تخلفاتی را که رژیم اشغالگر انجام می‌دهد ارائه کند، اما متاسفانه انگیزه‌ها و اراده‌هایی که بین دولت‌های غربی و اسلامی وجود دارد به اندازه‌ کافی قوی نیست.

کدخدایی خاطرنشان کرد: آنچه که در نظام بین‌المللی ما می‌توانیم به آن استناد کنیم مباحثی مانند دادگاه خاص برای وقایع یوگوسلاوی سابق و ورود دادستان کیفری بین‌المللی در این گونه موارد و یا درخواست رای مشورتی در این نمونه‌هاست که نشان می‌دهد اراده ملت می‌تواند پاسخگو باشد، اما متاسفانه با تبعیض‌های ناروا در این راستا مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در سرزمین‌های فلسطینی ترویج دموکراسی باید اجرا شود، گفت: حقوق بشر و رعایت حقوق بشر چرا باید برای منطقه‌ای واجب و برای منطقه‌ای دیگر غیرضروری باشد؟ در واقع اتفاقات اخیر در غزه نشان دهنده‌ نقض حقوق بشر و نقض حقوق اولیه‌ بشر است که جهان و کشورهای بزرگ و کشورهای اسلامی متاسفانه نسبت به این مساله سکوت کردند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند مهمترین راهکار اساسی برای حل موضوع غزه و فلسطین برگزاری همه پرسی با حضور همه ساکنین واقعی سرزمین فلسطین است.