شناسهٔ خبر: 61608 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

وقتی بر سر دختران نوجوان خود معامله می‌کنیم

ازدواج عاقلانه و آگاهانه عامل اصلی خوشبختی هر فرد است وقتی دختران نوجوان را از دنیای کودکانه‌شان جدا می‌کنیم و بر سر سفره عقد می‌نشانیم به راستی این قصد را داریم که برای وی یک زندگی پر از خوشبختی رقم بزنیم.

به گزارش نماینده، مصطفی فروتن روانشناس و محقق اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: بیشتر این ازدواج‌های زودهنگام دردیواره‌های مرزی کشور ما اتفاق می‌افتد.
 
بخش اعظمی از این ازدواج‌ها با رویکرد اقتصادی صورت می‌گیرد با گسترش فضای صنعتی جوامع بشری این مبحث نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی اتفاق می‌افتد.
 
وی در ادامه بیان داشت: در رویکردهای اقتصادی به هنگام ازدواج دختران کم سن و سال به نوعی تمایل به ازدواج با افرادی دارند که ۲.۵ برابر آنها سن دارد.

فروتن در ادامه اظهار داشت: رویکردهای اقتصادی در زمینه ازدواج دختران زیر ۱۵ سال شامل دو تیم زیر می‌شود:
 
گروهی که تحت فشار خانواده خود تن به ازدواج زودهنگام می‌دهند بعضا بعضی از افراد به خاطر افزایش یارانه دختران کم سن و سال خود را مجبور به ازدواج می‌کنند.
 
گروه دیگر مردانی هستند که به دلیل تمکن مالی به سراغ دختران کم سن و سال که از خانواده‌های ضعیف هستند می‌روند و پس از ازدواج با این دختران هر دو طرف احساس برد در این معامله را دارند.
 
وی در ادامه بیان داشت: مشکل اصلی این سبک ازدواج‌ها زمانی شروع می‌شود که دختر وارد دهه دوم یا سوم زندگی خود می‌شود در این زمان است که دختر بیان می‌کند که من در نوجوانی نیاز به کسی داشته‌ام که بتواند من را از لحاظ مالی حمایت کند و به همین دلیل ازدواج کرده‌ام اما حالا در دهه بالاتر زندگی‌اش از این نوع ازدواج پشیمان است.
 
هنگامی که فرد نشسته است هر نوع آبی را می‌نوشد ولی وقتی رفع عطش پیدا کرد تازه به مزه آب فکر می‌کند و در این زمان است که به بعد عاطفی ازدواج نیز فکر می‌کند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: سبک و نوع ازدواج در کشور ما جای کار فراوان دارد درست است که به ازدواج ترغیب می‌شویم اما ازدواج زیر ۱۵ سوال در زمان طفولیت اصلا مناسب نیست.
 
درخصوص زمینه‌های اقتصادی فراهم کردن یک رفاه نسبی باعث می‌شود که خانواده دخترانشان را به خاطر مشکلات مالی مجبور به ازدواج کنند!؟

نظر شما