شناسهٔ خبر: 61314 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: رجانیوز

در حاشیه حمایت جهانی از مردم غزه و سکوت شبه‌روشنفکران ایرانی

غزه

به گزارش نماینده، در سال‌ها و ماه‌های اخیر اتفاقات بسیاری رخ داده است که نشاندهنده‌ی سقوط اخلاقی شدید شبه‌روشنفکران مدعی اخلاق و وابستگی آن‌ها به غرب است. اتفاقات داخلی و خارجی که در مورد هرکدام از آن‌ها هم در زمان خودش بحث و جدل‌های فراوانی صورت گرفته است. اما روزهای اخیر و جنایات صهیونیست‌ها در غزه و واکنش‌های جهانی به این کشتار وحشیانه فرصت مغتنمی‌ست که با مقایسه رفتار شبه‌روشنفکران داخلی با چهره‌های ورزشی و هنری دیگر جهان بار دیگر به تصویر دقیق‌تری از جریان شبه‌روشنفکر غرب‌زده‌ی ایرانی دست یابیم. مقایسه‌ای که خیلی هم سخت نیست و با نگاهی گذرا و کوتاه به جنس واکنش شبه‌روشنفکران وطنی در کمپین‌های فیسبوکی‌شان با مواضع باقی هنرمندان و ورزشکاران داخلی و خارجی به دست خواهد آمد.

غزه

 در همین زمینه اخیرا كمپينی با عنوان «كشتن همنوعان‌تان را متوقف كنيد!» توسط اصغر فرهادي کار گردان اسکارگرفته‌ی سينماي ايران راه‌اندازي شده است که در نوع خود جالب است و قابل بررسی. کمپینی که در آن از افراد خواسته شده است تصاويري با نوشته «stop killing your fellow beings» تهيه كنند و به ايميلي كه در همين رابطه ايجاد شده است ارسال نمايند و به همین دلیل در روزهای گذشته شبه‌روشنفکران زیادی هم به این حرکت پیوسته‌اند و عکسی را با این جمله منتشر کرده‌اند.

 

غزه

 اصغر فرهادی و نسرین ستوده

 

غزه

غزه

 

اما نکته‌ی مهم و قابل بررسی در این میان این است که در روزهایی که بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران غربی حتی با علم به اینکه حمایت از مردم غزه و ضدیت با رژیم صهیونیستی به احتمال فراوان به وضعیت شغلی آن‌هاهم ضربه خواهد و حمایت‌های اکثریت رسانه‌های جهان را از آن‌ها دور خواهد کرد، باز صراحتا از مردم غزه حمایت می‌کنند، شبه‌روشنفکران اسکارگفته‌ و فعالان حوق بشری داخلی حاضر نیستند حتی  نامی از غزه بیاورند و با پلاکاردی عکس می‌گیرند که اساسا معلوم نیست در مورد چه واقعه‌ایست؟ خطابش به کیست؟ آیا فلسطینیان باید کشتار هم نوع خود را متقف کنند یا نیروهای رژیم صهیونیستی؟ بگذریم از اینکه رنگ سبز نوشته‌ها مسائل سیاسی داخلی را هم به ذهن متبادر می‌کند.

 

اما چیزی که قضیه را جالب‌تر می‌کند و عمق فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد این است که محافظه‌کاری و سکوت شبه‌روشنفکران غرب‌زده‌ی داخلی در برابر جنایات غزه در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته حتی تعدادی از فیلمسازان اسرائیلی نیز به صراحت از مردم غزه حمایت  کرده‌اند و خواستار پایان حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه شده‌اند.

 

در همین زمینه اخیرا جمعی از فیلمسازان اسرائیلی در کنفرانس مطبوعاتی که در جشنواره فیلم بیت‌المقدس برگزار شد مخالفت خود را با حملات وحشیانه ارتش اسرائیل به مردم غزه اعلام کردند. در بیانیه این گروه آمده است: «ما، که امضاهایمان در زیر بیانیه‌ موجود است، کارگردانان اسرائیلی که فیلم‌هایمان در جشنواره فیلم اورشلیم حضور دارد، بر این عقیده‌ایم که در این روزهای خشونت و وحشی‌گری، نمی‌توان از قتل‌ عام‌های صورت‌ گرفته و هر آنچه که در اطراف ما روی می‌دهد چشم‌پوشی کرد و تنها در باره سینما صحبت کرد.....دوربین‌ها، فیلم‌ها اینجا در اسرائیل، از درد و رنج شهروندان اسرائیلی وحشت‌زده و از حملات موشکی می‌گویند. امروز ما می‌خواهیم که آن دوربین‌ها را به سمتی هدایت کنیم که  درد و رنج ساکنان غزه، مردان، زنان و کودکانی که طی این چند روزه به قتل رسیده‌اند را به تصویر بکشیم. آنها که از درد و رنج اسرائیلی‌ها فیلم‌ می‌سازند باید آنقدر صداقت  و شهامت داشته باشند  که از قتل عام و خرابی در غزه هم بگویند.»

 

در کنار این قرار دهید حمایت از بسیاری از چهره‌های مشهور هنر و ورزش را از مردم غزه، از جمله کریس رونالدو مرد سال گذشته فوتبال جهان که با رد دعوت رئیس جمهور رژیم صهیونیستی به صراحت گفت: « اگر من فقط یک بار بگویم رژیم اشغالگر قدس را دوست دارم، فیفا من را به عنوان بهترین بازیکن سال معرفی می‌کند، اما مردم می‌دانند که چند سال است که حق من را به راحتی از بین می‌برند. من طرفداری از کودک گرسنه و مظلوم فلسطینی را به دعوت رئیس جمهور رژیم اشغالگر قدس ترجیح می‌دهم.» و یا ورزشکاران داخلی از جمله اشکان دژاگه که وقتی در تیم جوانان آلمان بود از سفر به رژیم صهیونیستی خودداری کرد و این روزها نیز به حمایت صریح از غزه در صفحه شخصی خود پرداخته است. 

 

غزه

اما با این همه ظاهرا شبه‌روشنفکران داخلی حاضر نیستند حتی نامی از مردم غزه بیاورند و اشاره‌ی کوچکی به جنایات رژیم صهیونیستی بکنند. این نمایش سقوط شدید اخلاق و انسانیت در جماعتی‌ست که ادعای‌شان گوش فلک را کر کرده است. تصویر دقیقی از حال و روز این روزهای شبه‌روشنفکران غرب‌زده‌‌ی وطنی.

 

منبع: رجا نیوز

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۰۹:۵۸ 0 0

    اینها سر مست جوایزی هستند که همفکران و عقبه صهیونیستها در اروپا وامریکا به انها داده اند!. 
                                

نظر شما